Gå til innhold

Ang gratis fysio...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt delvis og nå fult pga bekkenløsning med gangvansker, men da jeg endelig fikk kommet meg til fysio på fredag fikk jeg beskjed om at det ikke er bekkenløsning!? Supert det, og fysioterapeuten mente hun nok kunne gjøre ryggen min mye bedre med en del behandling. Men da jeg skulle gå fikk jeg beskje om at jeg må betale!? Har også hørt at det ikke er nok med bekkenløsning for å få gratis fysio, man må ha BL med gangvansker. Ble kronglete dette, men det jeg vil frem til er, jeg har ikke bekkenløsning altså, men jeg har fremdeles gangvansker, burde jeg da ikke få gratis fysio?? Blir litt sur om jeg må betale 200kr hver gang fordi jeg "uheldigvis" ikke har bekkenløsning? Smertene i gryggen og bena er like virkelige og vonde!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er utrolig firkantede regler til tider.

Men må ha bekkenløsning med gangvansker for å få det dekket=(

Hadde det forrige svangerskap, og da sa og fysioterapeuten att det ikke var bekkenløsning jeg hadde. Og jeg måtte da betale 375 kr hver gang. Og han ville ha meg inn 3-4 ganger i uken. Ble jo vannvittig dyrt.

Hadde akkurat samme smertene denne gangen.. og den fysioterapeuten min sa att det var ikke tvil om att jeg hadde bekkenløsning med gangvansker, i tilegg til andre ting bak i ryggen.

Kanskje du kunne prøvd en annen fysioterapeaut?

Er ett utrolig frustrerende system til tider...

Skrevet

Ja, er visst dessverre sånn at man må ha bekkenløsning MED gangvansker for å få det dekket. Det er da hvis du går til en med avtale med trygden. Burde ikke vært sånn, men behandlere kan visst mene at det er noe annet enn bekkenløsning eller si at du ikke har gangvansker, og da må man betale vanlig pris. Tullete, når fastlegen allerede har satt "diagnosen". Men sånn er det visst....

Skrevet

Synes det er bare tull, er like mye vondt og fremprovosert av graviditeten selv om det ikke er BL. Og hun jeg går til er visst nok Bergens fremste bekken-spesialist, da bør hun jo ha peiling. Men jeg skjønner ikke hvorfor det MÅ være bekkenløsning!!?? Aaaargh! Blir frustrert her! Sorry, he he.

Men det virker jo som om magiske ordet er gangvansker, og det har jeg mer enn nok av.

Så valget mitt blir da å enten betale ca 1600kr i måneden for å kunne gå i jobb (hun vil ha meg til behandling to ganger i uken) eller gå sykemeldt uten behandling!?

Takker for svar forresten;)

Skrevet

Høres faktisk ut som at fysioterapauten bare sier at det ikke er bekkenløsning sånn at han kan ta seg betalt.. Hvertfall når fastlegen har satt diagnosen!! Ikke la dere bli lurt jenter!

Skrevet

Men legen min undersøkte meg ikke en gang, bare hørte på hvilke symptomer jeg hadde og konkluderte med bekkenløsning. Ba meg gå til fysio for utredning. Og fysio sa at bekkenbåndene min er stramme, ikke lange som er det som skjer ved en bekkenløsning!? Ble egentlig bare forvirret av henne jeg. Hun sa jeg mest sansynlig har en ryggskade som har blitt værre av hormonforandringer og endringene i bekkenet (slik alle får) og at det nok var ømme og muligens betente ledd og sener baki ryggen og i bekkenet!?

Skrevet

Fysioterapeuten får dette dekket uansett fra folketrygden, er ikke sånn at de ved å si at det ikke er bekkeløsning kan ta seg betalt og få penger de normalt ikke ville fått. Bare registrerte at det var noe misforståelser om det, og spekulasjoner om at fysio sier dette for å tjene penger...

Skrevet

Er det jeg tenker og, samme for henne vel om hun får pengene fra meg eller folketrygden!? Jeg har henvisning fra legen min der det står bekkenløsning med gangvansker. Den burde kunne brukes selv om fysio mener det ikke er BL... hm? Får se mandag nå jeg skal til fysio igjen..

Skrevet

Skjønner at dette er frustrerende, men vil bare minne om noe siden det ble nevnt å måtte betale 1600 kr i måneden etc;

Når dere har nådd grensen for egenandel så får dere frikort fra folketrygden. Tror grensen er på 1450 kr, og da skal det jo ikke så veldig mange behandlinger til før man ikke lenger må betale.

Synes ikke det er rettferdig at noen skal betale for fysio under graviditet, men ville bare minne om muligheten for frikort sånn at ikke noen lar være å gå til behandling fordi det blir dyrt.

Skrevet

Frikortgrensen på fri behandling på fysio er: 2500,-. Også begynner det på nytt igjen i 2008.

Fysio har eget type frikort og går ikke på samme som "legefrikort" hvor grensen er 1650,-.

:)

Skrevet

supert, da rekker jeg akkurat ikke å komme over grensen før året er omme om jeg regner to behandlinger i uken! Og 2500,- er veldig mye penger... Synes dette er helt horibelt, men jeg SKAL komme meg unna og finn en løsning på en eller annen måte!;)

Skrevet

Åh, så kjipt! Jeg visste ikke at fysio har egne grenser da jeg skrev innlegget over. Det er teit!!! Er det noen som virkelig trenger behandling så er det vel oss gravide!?

Har selv hatt store problemer med BL i to svangerskap, har til tider også hatt problemer i etterkant av svangerskapene. Regner med at plagene kommer snart denne gangen også, det blir jo gjerne verre for hver gang.

Jeg fikk henvisning begge gangene der det ble skrevet "BL med gangvansker" så det ble dekket. Under mitt andre svangerskap kom plagene veldig tidlig, og selv om jeg vel egentlig ikke fikk gangvansker sånn med en gang, så skrev jordmor det på henvisningen slik at det skulle bli dekket. Det ble aldri noe spørsmål fra fysioterapeuten om dette.

Det går kanskje an å prøve en ny fysioterapeut? Det er sikkert forskjell på hvor "sære" de er, akkurat som med leger.

Det hadde i alle fall jeg prøvd, er verdt et forsøk!

Lykke til :)

Skrevet

Dett var veldig rart.

Men hadde du henvisning fra lege(rekvisisjon) Det er veldig viktig å ha, ellers kan du ikke få dekket utgiftene.

Hvis du ikke har det så snakk med legen din, er siker bpå at han gir deg det.

Jeg fikke det av min kiropraktor, de kan også skrive ut en.

Så må du gå til en som blir dekket, nytter ikke å bare velge en fysioterapaurt selv.

Jeg gikk føsrt til en egen fysio, men bytta da jeg fikk henvisning ang bekkenløsning (og jeg har ikke mye bekkenløsning, det er faktsik mest skuldrene det er noe galt med, men hun sa det gikk på sbangerskapet det også, men kunne bare bli henvist pga bekken).

Jeg vet det er kjibt å betale selv, men ddet kosta jo bare 200 for deg, jeg betalte 380 hver gang *5 pluss kiro 300*12... blir penger det.

Så hun sa jeg hadde brukt nok på dette svangerskapet, og henviste meg litt pga det også :)

Men snakk med legn din du..

Skrevet

Jobber selv som fysio i privat praksis med refusjonsrett. Hvis henvisningsdiagnosen sier BL med gangvansker får fysioterapeuten full refusjon fra trygdeverket. Ofte har "bekkenplager" opphav i ryggen, men vi ser ofte gjennom fingrene på at det er rygg og ikke bekken som er plagene. Hvorfor systemet er som det er mtp dekning av ulike plager må dere spørre byråkratene i systemet om. Vi har ingen medbestemmelsesrett... Men, som regel er de fleste av oss "greie" og tar svangerskapsplagene som BL med gangvansker så lenge diagnosen sier dette.

Når det gjelder frikort 2 som gir dekning av fysio utgifter er grensen i 2007 på 2500,- utfra takst. Ofte samstemmer ikke taksten med den faktiske egenandelen dere betaler. Inviklet dette her... Men, men... Hvis det er noen trøst er det faktisk det for oss som jobber med det også...

Håper dette ga litt mer klarhet. Snakk med fysioterapeuten deres, så er jeg sikker på at dere finner en løsning på det :-)

Lykke til!

Skrevet

Får satse på at det ordner seg:) Skal dit igjen i morgen, med henvisningen min som jeg hadde glemt å ta med gorrige gang (men hun sa det gikk greit!) der det står bekkenløsning med gangvansker. Så det burde vel kunne brukes da selv om fysio sier det ikke er bekkenløsning. Vi får se..:)

Skrevet

Takker for masse flotte svar folkens, føler meg litt mer rustet til å ta tak i dette nå i morgen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...