Elmoen Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 I et midddagsselskap i dag fikk jeg et råd om å vente med å få barn (gå ut i permisjon) til etter at jeg hadde jobbet på samme stedet i 1 år. Det var visst store forskjeller i summen utbetalte penger hvis du IKKE hadde jobbet så lenge på samme plassen... Hmmm. Trodde det var en regel om 6 av de 10 siste månedene... Kan noen kloke hoder svare meg på om det lønner seg å gå ut i permisjonon etter 1 år? Har vært i 100 % stilling siden august -07 Setter stior pris på svar
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #2 Skrevet 18. november 2007 Hei, tror de som ga deg råd ga deg råd og ikke henviste til regelverket om du forstår hva jeg mener.... De regner ut av 6 av de siste 10mnd så det er vel det som er regelen. Men det kan være andre goder som er kjekke å ta hensyn til: - er du privat ansatt har du kun krav på 12 ukers feriepenger året etter permisjonen, men enkelte arbeidsplasser har en ordning som gjør at du får utbetalt for alle permisjonsuker. (Er du ansatt i stat eller kommune får du alltid for alle permisjonsuker da dette ligger i tarriffen) - en annen ting er at det er lettere å få jobben tilbake når du kommer fra permisjonen. Lovverket sier at du SKAL ha jobben tilbake men dette skjer ikke alltid (her snakker jeg om egen erfaring også) - du får mer kontinuitet i CV'n din og jo lengre du har vært på samme arbeidsplass jo enklere er det å "klatre" (om man ønsker det da) til tross for at det kommer et barn eller flere innimellom. Som sagt sier regelverket at man ikke skal diskrimineres på grunn av kjønn men desverre er det ikke slik i praksis, så det kommer litt ann på om du kun jobber for å tjene penger til levebrødet eller om du ønsker å gjøre karriere.
Elmoen Skrevet 18. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2007 Tusen takk for svar Jeg har vikariat fra aug. 07 til aug. 09 (jobber i privat barnehage) Så hvis alt klaffer denne måneden, kan det bli augustbaby på oss. Jeg regnet ut at hvis alt klaffer, starter permisjonen min noen uker før jeg har vært ansatt ett helt år. Og dette har ingenting å si, bortsett fra mengde feriepenger? Fødselspenger får jeg jo heldigvis uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå