Labambie Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Jeg mysa nettopp innom krangle,og der var det et innlegg om at gravide ikke skal drikke gløgg? Noen andre som har fått med seg det? Jeg elsker gløgg i jula.. Og er det virkelig farlig i små mengder? Jeg skjønner jo at jeg ikke skal ha i rødvin og vodka da. Snakker om helt vanlig gløgg.. Mye hysteri altså.. Huff...
Beama Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Har aldri hørt noe om att det skal være farlig å drikke alkoholfri gløgg...
Guri-mamma Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Det er vel noen som skriver det fordi de har lyst å krangle med hormonelle gravide... .:-) Aldri hørt at en ikke skal drikke gløgg jeg...
Labambie Skrevet 17. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2007 Kjenner jeg blir glad nå! Så lenge ingen andre har hørt om disse kobberpartiklene som hun der inne snakket om,så får man gå ut ifra at det var tull da.. :)
Matildesnusk + lille ups Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Saken gjaldt kobberforgiftning. Les her http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1070622348.75 "Kjeler som normalt kun brukes til koking av vann bør ikke brukes til oppvarming av gløgg. Dersom vannkjelen har fått et kobberbelegg, vil dette løses opp med sure næringsmidler, og en førjulskveld kan ende med hodet i doskåla." MEN det står lenger ned i artikkelen hvordan en kan unngå kobberet: "Dersom du har en vannkjele du ønsker å bruke til gløgg eller andre sure næringsmidler, bør du først koke litt eddikvann i kjelen. Fyll kjelene med ca. én prosent eddikvann som kokes opp, la kjelen stå i minst 15 minutter før eddikvannet helles ut. Skyll kjelen godt. Kobberbelegget vil på den måten løses i det sure eddikvannet, og faren for kobberforgiftning blir borte." Jeg har tenkt å drikke gløgg til jul som jeg alltid gjør
ano`num *17.03.10* Skrevet 17. november 2007 #6 Skrevet 17. november 2007 Er vell ikke noe som gjelder bare gravide dette, men alle?
inakvad Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Nei, jeg er helt overbevist om at dette var grunnen til at formen var som den var etter julebordet i fjor =)
Gjest Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 Jeg elsker gløgg! Og jeg har funnet en kjapp og grei måte å lage meg dette på... Jeg koker simpelt henn vann i vannkokeren, tar gløggen i glasset og fyller på med det kokte vannet etterpå. Da slipper en tenke på kobber og kjeler og oppvasken etterpå Enklet og greit, og smaker akkurat like deilig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå