Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Har to barn og en mann som er vekke heile vekene, kjem heim i helgane. Korleis skal eg klare alt, rydde vaske og leike me ungane. Største er 3 og går i barnehagen 50 %, minste er 6 mnd. Lika og ha da ryddig og reint!
lemontree Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Å, dette er det evige - det finnes vel ingen svar på det, enhver har vel sine sammensetninger av forventninger til seg selv og løsninger, men det høres slitsomt ut å være alene hele uken...!!! Føler med deg på det. Og så er det harde krav du og vi alle sikkert stiller oss - rent og ryddig skal det være, og man skal være en god lekekamerat... 1. Jeg vet ikke hvordan du tenker i forhold til det med barnehage, men dersom du føler at du liksom må ha eldstemann hjemme 50% fordi du jo er hjemme likevel, ville jeg kanskje prioritert å få litt mer tid til deg selv, eller altså til å gjøre alt som trengs...? Jeg er i fødselspermisjon, men har eldstemann i bhg hver dag. Er det en dag jeg føler jeg kan, så henter jeg ham tidlig eller har ham hjemme, og så har vi som regel gode rolige morgener... 2. Den andre løsningen er vel å fire litt på kravene? Gi deg selv en high five for ett ryddig rom, og la de andre vente til i morgen? Jeg plerer å tenke at alt som blir gjort er bonus! Prøver å se meg ut et lavt og overkommerlig mål for dagen, noe som virkelig MÅ gjøres og som vil gjøre en trivselsforskjell, og så prøver jeg å få det gjort, og tvinger meg selv til å være fornøyd med det. 3. Og hvis du prioriterer å være på gulvet med barna og leke og være supermamma på det planet litt, så tenk som min venninne som er veldig "flink" til å leke med ungen (og som forøvrig er lege): "jeg lar alt flyte, jeg altså...!" 4. Engasjerer en nabo-tenåring til å komme en fast ettermiddag i uka og gjøre en liten jobb for deg - passe/leke med ungene, rydde etter eller lage middag for dere, ta en runde klesvask eller det du måtte finne ut ville tatt en bør av dine skuldre...? For det er bare slik - vi greier faktisk ikke alt, det nytter ikke å ha de samme kravene til ryddig hjem som før, og vi er ikke altid like festlige og fantasifulle lekekamerater som vi skulle ønske...
lemontree Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 Jo mer jeg tenker på det, måtte det vært deilig med litt hjelp, kanskje tom. to kvelder i uka!? Særlig for deg som er alene hele uka!? tenk å kunne trekke inn på soverommet med de to, base litt i senga og lese bok og kose seg etter middag, til de sovnet, og så komme ut, og der var kjøkkenet og spisebordet ryddet, og gulvet vasket og lekene satt tilbake på plass? Eller klærne sortert og vasken hengt opp og en ny i vaskemaskinen? Hver tirsdag og torsdag, f eks? Å himmel!!! To timer jobbings for en ca 15 - åring, ca 100 kr i timen er jo ikke dårlig det - fire timer i uka blir 1600 i måneden?
nick_051009 Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Hei, kjenner meg igjen i din hverdag. Min Mann er også ukependler og vi har to barn. 4 år - 80% i BH og 2mnd :-) Har funnet ut at en greier ikkje å være den perfekte husmor m skinnende hus hele tiden og være den perfekte mor samtidig. Mine prioriteringer blir derfor enkelt, barna først!!! også tar jeg skippertak om kveldene. Mens den minste sover på dagtid er også en tid du kan gjøre litt husarbeid, jeg prioriterer trening på treningssenter da :-) eller en lengre gåtur....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå