Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 har en vanskelig sønn på 16 mnd som ikke spiser skive, har aldri spist det. brekker seg og kaster opp hvis jeg er så heldig å få litt i munnen hans. spiser bare hipp 6 mnd glass med middag og litt hjemmelaget. spiser et par skjeer med grøt til frokost og ellers 3 måltider med middag. liker ikke frukt heller, bare de moste begerene vi kjøper. spiser 1-2 yoghurt til dagen også. somregel til dessert etter middag. drikker ikke melk heller. trenger seriøst noen gode råd.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 prøv å ikke gi glass middag i hele tatt... blir man sulten så blir man sulten... min dattra drikker ikke melk heller det er helt ok så lenge hun er glad i vann, drikker sønnen din vann da? lager vanlig havregrøt +litt helmelk+revet eple+kanel= hun elsker det! havrebrød fullkorn på Copp Mega+ovnsbakt leverpostei=kjempegodt bare ikke gi opp, prøv igjen og igjen mange gode råd i boka "lettlaget barnemat" til barn fra 0 til 3 år på www.beb.no der står hvis barnet vil ikke ha mat maten er for varm maten er for kald ikke sulten skap gode stemning rundt måltid synge, lage grimaser... du kan ikke gi glass middag til han skal på skolen da... lykke til bare ikke gi opp
sivuna Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Må nesten flire litt, selv om jeg på ingen måte synes situasjonen høres morsom ut.. Men det hørtes akkurat ut som ungen til venninna mi. Litt yngre var han, men holdt stadig på med brekninger og spydde (gulpet) og var svært selektiv på hva han åt.. Frukt og alt mulig.. Venninna mi var kjempefrustrert og var stadig til legen, og de ble henvist videre og ingen fant egentlig noen problemer. hun ble, av meg også, stadig påmint om at så lenge ungen får i seg nok til å følge en rimelig normal vekstkurve, er det ikke noe å stresse for mye med. For det var ikke sånn at han brekte seg va ostepop og andre godsaker liksom...... men klart det var lettere for oss andre å se, og forstod godt frustrasjonen. Men er du heldig, er det med din som med hennes, plutselig gikk det egentlig over.. Nå spiser han det meste tror jeg, hører ihvertfall aldri noe mer om problemet.. Selvsagt skal du jo bekymre deg, noe annet ville vel vært unormalt, men snakk med lege og helsesøster om det, så slapper du nok av etterhvert, eller får sjekket mulige problemer. I og med at han spiser noe, høres det jo ut som han er kresen.. Har du prøvd å la han få "hel middag", altså ikke helt most? Hele kjøttboller og pastaskruer eller noe? Guttungen vår fikk en ganske forsterket matlyst når han fikk samme maten som vi spiste skal jeg si deg.. Særlig om han fikk den direkte fra vår tallerken.. Lykke til, ikke gi opp! De har mye nytt å venne seg til, de små!
sivuna Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 Min er forresten også veldig vrang på melk, i søt variant ihvertfall. Her går det også i yoghurt og syrnet melk, men alltid med smakstilsetninger. Min løsning, for å unngå for mye sukker, er å kjøpe yoghurt og surmelk naturell, og blande det med ulik fruktmos og juice. Jeg "tynner" også ut drikkeyoghurt ganske ofte; blir endel sukker iløpet av en dag om alt skal være de vanlige, sukrede variantene. Syrnede produkter er dessuten mye bedre for magen enn søtmelk. Og så bare håper jeg han godtar mer normale varianter til slutt.. Om du er redd for at ungen skal sette ting i halsen, kan det være greit å prøve sånne såkalte "fruktposer" kanskje? Du får kjøpt små "håndtak" med nettingposer på som du kan lukke inne biter av frukt og grønnsaker i, så kan ungen tygge på hele, friske og sprø biter, få i seg alle næringsstoffene og saftene, men selve kjøttet ligger igjen inne i posen. vi brukte det mye en stund, og lillegutt elska det! Kanskje er din for stor til å fatte interesser for det, men kanskje verdt et forsøk?
sivuna Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Og vi var gjennom diverse brekningsfaser vi også, når vi gikk opp på middagsnivåene, til de med biter og sånt.. men det kom seg! De smaker tross alt mer fra 8 mnd og opp. Og brødskiver er det bare å prøve igjen og igjen.. La ungen plukke selv fra en tallerken, prøv gjerne litt forskjellig pålegg, så blir det kanskje spennende nok tilslutt der de ligger foran han. Er uansett myyyye morsommere å spise helt selv ser jeg:)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #6 Skrevet 17. november 2007 tusen takk for dere svarte meg, han vil ikke ha hjemmelaget grøt av noe slag. føler jeg har prøvd alt.. skal prøve melk med smak og blande den ut, og han spiser skjokolade, ostepop og alt annet snacks, men gir du han en makaroni eller noe så spyr han. vil ikke spise noe selv, kaster det rett i gulvet.. har våre i kontakt med både lege og helsesøster men ingen gode råd. har jo prøvd med skive siden han var 8-9 mnd. vrange unge.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 hehe usunt men det hjelper kansje Ta litt oboy pulver i melken og bruk da sjokolademelken i grøten. reduserer bare pulvret ettethvert. kan også blande syltetøy i grøten. Det var det vi gjorde med våres som ikke ville ha grøt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå