Gå til innhold

Noen som strikker her da?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg kan iallfall strikke, men har ikke vært så aktiv i det siste... Er litt lei tror jeg... Er midt i en genser til mannen og har strikket et par votter til minsten som han aldri har fått brukt... Hehe... Kunne gjerne tenkt meg å kanskje strikke en lue eller en hals eller noe... Enn du?

Skrevet

Nå går det på tjukkeragger. Fant sånn stili tråd med flere farger, så det bli mønster av å strikke rett frem :)

Ellers er det bebitepper, huer, skjerf, ullbukser. Ikke noe sånn kjempe avansert:)

Er ikke helt fornøyd med hælen på raggene så om du (eller noen andre) har en oppskrift på hæl så tar jeg imot:)

Skrevet

Jeg strikker nesten hver dag :)

Strikker klær til ungene, har strikket matchende jakke + bukse til 3 åringen og dress til babyen. I tillegg hals, 2 par votter og 2 par sokker til hver.

Akkurat nå strikker jeg babygenser i julegave til tantebarn. Og lue til eldste.

Strikket ikke noe særlig før jeg fikk barn, nå har jeg litt dilla for går så mye fortere å strikke til de små. Har strikket en del sett til eldstejenta siden hun var i magen, ja.

Skrevet

Strikker litt, men er ikke sånn superflink at jeg klarer å stikker sokker og klær, men lærer vel det også etter hvert....hehe. Men har strikket tøfler til toving, vesker til toving og vognteppe også tovet....hehe- Nå holder jeg på med et pledd til meg selv, men det tar litt for lang tid syns jeg....dette skal ikke toves...hihi!

Skrevet

Jeg strikker det meste. Denne sokkeoppskriften har jeg brukt mye.

Du trenger:

• 50-100g regia sokkegarn i ønsket fargekombinasjon

(strikkefasthet: 30m glattstrikk på pinnenr. 2,5 måler 10cm)

• 5stk strømpepinner nr.2.5

Størrelser ca: 2år - 6år - 12år - dame - herre

Slik gjør du:

1. Legg opp 44 - 48 - 60 - 72 - 80 m med garn i ønsket fargekombinasjon på strømpepinne nr. 2.5. Strikk rundt med vrangbordstrikk 1 r, 1 vr til arbeidet måler 11- 13- 15 – 18 - 20 cm.

2. Strikk hæl, ved å strikke glattstrikk frem og tilbake over 22 - 24 - 30 - 36 - 40 m. Når hælen måler 4.5 - 5 - 5.5 - 6 – 6.5 cm, strikk fra retten:14 -15 - 19 - 23 - 25 r, 2 r sammen, snu, ta 1 m løs av, 6 - 8 - 8 -10 - 10 vr, 2 vr sammen, snu, ta 1 m løs av, 6 - 8 - 8 -10 - 10 r, 2 r sammen, 1m løs av, snu. Fortsett på denne måten til det ikke er flere masker igjen på siden, og det er 8 - 10 - 10 - 12 -12 m igjen totalt. Fordel disse maskene på to pinner.

3. Strikk opp ca. 10 m på hver side av hælen (= slutten av første, og begynnelsen av siste pinne. Omgangen begynner midt under foten). Strikk rundt over alle maskene, med vrangbordstrikk over vristens masker og glattstrikk over fotens masker.

4. På andre omgang begynner du med felling i hver side (over de oppstrikkede m) på hver 2. omgang, slik:

Strikk til det er 2 m igjen på 1. pinne, strikk 2 r sammen. Strikk frem til 4. pinne, ta 1 m løs av, og strikk 1 r. Løft den løse m over, strikk ut omgangen. Fell slik til det er 44 - 48 - 60 - 72 - 80 m på omgangen, og fordel m jevnt over 4 pinner.

5. Fortsett med glattstrikk til foten måler ca. 12 - 18 - 20 - 22 - 24 cm, eller til foten har ønsket lengde. Fell til tå i hver side slik:

På 1. og 3. pinne: Strikk til det er 3 m igjen, strikk 2 r sammen, 1 r.

På 2. og 4. pinne: Strikk 1 r, ta 1 m løs av og strikk 1 r, løft den løse m over den siste strikkede m, strikk ut pinnen. Fell slik til det er 8-8-10 m igjen.

6. Klipp av tråden, og trekk den gjennom alle maskene. Stram til, og fest godt på vrangen. Strikk den andre sokken på samme måte.

Forkortelser

r = rett

vr = vrang

m = maske

Skrevet

Tusentakk:)

Den er kopiert!

Skrevet

Noen med en oppskrift der jeg kan bruke skikkelig raggsokk garn?

Skrevet

Jeg strikker julekjole til jenta mi + bolero og hatt som hørertil.Akkurat nå holder jeg påmed hatten. Etterpå er planen å strikke en hue til å gi i presang, og så noen ullbukser.... og kanskje en fanakofte. Veldig greit å strikke i små størrelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...