en på vei *utklekket:)* Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Veit noen om det finnes migrene tabeletter man kan ta under svangerskap? Har vanligvis brukt paralgin forte når det er på vei men de har jeg nå holdt meg unna. Men nå sliter jeg ofte og paracet virker ikke. Vet noen om dette,så kan jeg evt ta det opp med legen på mandag
en på vei *utklekket:)* Skrevet 17. november 2007 Forfatter #2 Skrevet 17. november 2007 Dytter litt jeg,i håp om å få noe fornuftige svar:)
Deidei Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Jeg sliter med mye migrene, og det ble flere anfall under svangerskapet. Jeg fikk imigran radis av legen som jeg kunne ta.. Men jeg ville ha sjekket med legen din evt ringt legevakt, så kan de sikkert gi deg mer sikkert svar... Lykke til!!
en på vei *utklekket:)* Skrevet 17. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2007 Ok,tusen takk. Har slitt mye tidligere jeg og men aldri som nå. Og du blir jo liksom helt satt ut så det hadde vært greit å få noe som hadde virket. Jeg får komme meg gjennom helga og ringe legen på mandag. Men takk for svar:)
M*A*S*H* Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Hei en på vei! Ingen av de vanlige migrenemedisinene (ikke Imigran heller) er anbefalt under svangerskap - må vurderes på streng indikasjon av legen din men det er best å unngå den typen medisiner så lenge man er gravid. Paralgin forte kan man bruke - men i meget forsiktige doser og ikke langvarig bruk. Så hvis du trenger en og annen paralgin forte (snakk med legen din om hvilken mengde h*n anbefaler deg å holde deg inn under) er ikke farlig for babyen. Du kan gjerne kombinere en paracet 500 mg og en paralgin forte - så minimerer du kodeinet som er det stoffet som kan påvirke babyen. Om paralgin forte fra felleskatalogen (legenes bibel når det gjelder medisiner); Paralgin forte: Kodein, kombinasjoner ekskl. psykoleptika Graviditet: Ved langvarig behandling av moren med kodein er det sett abstinenssymptomer hos det nyfødte barnet. Kodein skal bare brukes ved graviditet i korte perioder hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Snakk med legen din til uka og be om klare retningslinjer og god bedring! Husk å drikke MASSE vann - det hjelper også mot hodepine/migrene under svangerskapet.
en på vei *utklekket:)* Skrevet 17. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2007 TAKK for svar ScoobyDoo!! Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta paralgim forte under mitt forrige svangerskap(men dette er 9 år siden og det er aldri godt å vite hvordan legene oppfatter dette i dag) Men etter å ha mistet ett par ganger i år hadde jeg i og for seg bestemt meg for å holde meg unna til jeg var i en litt sikrere periode. Jeg får snakke med legen på mandag,og se hva han kommer fram til. Ha en god helg:)
Gry og Sondre født 24.02.08 Skrevet 17. november 2007 #7 Skrevet 17. november 2007 Hei hei! Jeg sliter også fryktelig med migrene og det har blitt betydelig verre nå under svangerskapet. Jeg får ingen medisiner av min lege hvertfall og hun har sykmeldt meg på grunn av dette. Jobber i barnehage og der er det jo en del støy og mas. Er i fin form når jeg er hjemme og slapper av.
Linaria Skrevet 17. november 2007 #8 Skrevet 17. november 2007 Medisiner testes ikke på gravide. Derfor er det ingen medisiner som direkte anbefales. Derimot er det en del medisiner som de har lang erfaring med ved bruk av gravide, uten at det er oppdaget skader. Imigran er en av disse: "Data fra et større antall gravide kvinner som har brukt sumatriptan indikerer ikke fosterskadelige effekter." (Fra felleskatalogen.) Paralgin forte kan også brukes i korte perioder (for mye, så blir ungen narkoman): "Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens." (Fra felleskatalogen) Begge disse medisinene har jeg fått beskjed fra 4 leger om at jeg kan bruke i beskjedne mengder. Har spurt fastlegen, legevakten, nevrologen min og ei venninde som er allmennpraktiker. (Overforsiktig- neida...ikke jeg :-D ) Når du skal avgjøre om et legemiddel kan brukes av deg som er gravid, sjekk med felleskatalogen og lege. Drit i pakningsvedlegget. De fraråder det nesten alltid, fordi de ikke vil bli saksøkt. Felleskatalogen er ikke skrevet av produsenten selv, og er derfor mer nøytral. http://www.felleskatalogen.no/
Deidei Skrevet 17. november 2007 #9 Skrevet 17. november 2007 Jeg hører så mye forskjellig i forhold til migrenetabletter. Jeg brukte endel paracet, men den virket bare ikke mer. Så legen skrev ut imigran radis til meg. Har hørt den ikke skal brukes av gravide, og noe sier det er ok. Jeg har brukt den i dette svangerskapet og er nå 19 uker på vei. Så hør med legen og forhold deg til det. Sjekk også felleskatalogen, det var et veldig godt tips...
Linaria Skrevet 17. november 2007 #10 Skrevet 17. november 2007 Generelt skal man jo helst ikke bruke medisiner i svangerskapet. De er som sagt ikke testet på gravide. Det er derfor så mange sier at man ikke skal bruke det også. Men som nevnt, en del medisiner har de lang erfaring med at gravide har brukt likevel, og da kan de jo gjøre seg opp en konklusjon likevel. Som venninden min (allmennlegen) og nevrologen min begge nevnte: det er masse undersøkelser som viser at mors smerter og stress i svangerskapet absolutt ikke er bra for fosteret det heller. Så for meg blir det da å veie to onder opp mot hverandre. -Skal jeg bruke noen medisiner iblandt, eller skal jeg ha vondt og være sjuk? Ungen kan ta skade av begge deler. Jeg velger å stole på det de 4 legene har sagt til meg. Imigran og Paralgin Forte har ikke vist fosterskader når man bruker dem fornuftig. Dette på tross av at mange, mange gravide har brukt dem. Stress og smerter derimot har gjort det...
Deidei Skrevet 17. november 2007 #11 Skrevet 17. november 2007 Må takke deg for gode ord... Godt å ha noen som tør si ifra og har noen å spørre... Selv om dette ikke var mitt innlegg så må jeg si at jeg fikk masse info her. Sliter selv med samme problemet, så dette ga meg en liten pekepinn.....
Mammahjertet Skrevet 18. november 2007 #12 Skrevet 18. november 2007 Hmmmm, er my forskjellige info på feltet ja. Jeg snakket med en spesialist på migrene som sa definitivt nei til migrenetabletter mens man er gravid. Alle typer.... Hmmm, man må vel ta avgjørelsen selv til syvende og sist. Er jo også bare du som vet hvor plaget du egentlig er....
Tannfeen:-) Skrevet 18. november 2007 #13 Skrevet 18. november 2007 Spesielt i 1. trimester hadde jeg mye hodepine, og migreneanfall nesten hver uke, 2-3 dager i strekk. Veldig slitsomt, men jeg var sykemeldt pga diverse plager, så dagene gikk jo på et vis. Brukte paracet, som jeg tok om kvelden, så fikk jeg iallefall sove noenlunde godt om natta. I begynnelsen av andre trimester sa legen min at jeg kunne ta Imigran hvis jeg ville, fordi det ikke har blitt påvist noen fosterskadelige effekter av den sorten. Jeg brukte tablettene under ett anfall og de virket jo bra. Men jeg følte meg ikke helt vel ved tanken på å putte i meg disse medisinene, jeg er så redd for at det skal skje noe med babyen! Så det ble bare med den ene gangen. Anfallene er ikke så hyppige nå, heldigvis, og samvittigheten min overfor barnet er gullende ren. Jeg har holdt ut i 25 uker uten medisiner, og skal klare de siste ukene av svangerskapet også, selv om noen dager er ekstra tunge å komme gjennom rent fysisk:-)
Linaria Skrevet 18. november 2007 #14 Skrevet 18. november 2007 Som nevnt, mange sier "nei" fordi de ikke er testet ut på gravide. De opererer med føre-var-prinsippet (men glemmer kanskje at stress/smerter også kan være skadelig). Min nevrolog (altså spesialist på migrene og andre nevrologiske sykdommer) mente jeg kunne ta dem... Jeg er ekstremt plaget med migrene. Derfor har jeg jevnlig kontakt med nevrolog. Pleier vanligvis å gå på forebyggende medisiner, men de måtte jeg kutte ut. Det var ingen av legene (eller felleskatalogen) i tvil om i det hele tatt. (Er forresten sykemeldt denne helgen pga migrene. Sitter og taster med ørepropper akkurat nå. Har ikke hatt effekt av medisinene denne gangen.)
Linaria Skrevet 18. november 2007 #15 Skrevet 18. november 2007 Jeg kjenner igjen den følelsen... Det er ikke noe gøy å ta medisiner når man er gravid. Jeg får faktisk dårlig samvittighet selv av paracett :-(
Deidei Skrevet 18. november 2007 #16 Skrevet 18. november 2007 Helt enig med deg der.. Man tar ikke tabletter eller medisiner før man absolutt må. Har konstant hodepine hver dag, men den kan jeg klare å leve med. Prøver å ikke ta paracet engang, men når migrenen kommer i stor kraft så blir hele livskvaliteten ikke bra. Oppkast og synsforrstyrrelser, svimmelhet og den intense smerten er ikke til å holde ut. Og når man har barn fra før som også krever litt oppmerksomhet så er ikke valget såå enkelt, men man bare MÅ... Er det fler som har det sånn???
Linaria Skrevet 18. november 2007 #17 Skrevet 18. november 2007 Ja. Og så er jeg litt dum også. Vil jo helst ikke ta medisiner, så jeg venter for lenge i håp om at anfallet skal gå over av seg selv. Når jeg endelig gir opp er anfallet ofte kommet så langt at medisinen har lite effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå