Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Er det slik at det kun er høyt undertrykk som er bekymringsverdig ved svangerskapsforgiftning? Har inntrykk av at overtrykket kan være ganske så høyt uten at det har så mye å si.. Hvis en stresser er det stort sett bare overtrykket som stiger da, mens undertrykket er nogenlunde stabilt??
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Tja... Det er ihvertfall overtrykket som blir lett påvirket av stress, men undertrykket kan vel følge med til en viss grad det også?? Tror det er relativt sjeldent at overtrykket er enormt høyt mens undertrykket er helt normalt, men dette skal jeg ikke si sikkert. Selv har jeg ihvertfall ganske høyt både overtrykk og undertrykk... Beklager at jeg ikke har noe godt svar på det du spør om:-/ Du kan jo google litt og se om du finner noe=)
ruffen Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 Det er undertrykket som er viktig å følge med på ja, slik som jeg har forstått.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 overtrykket vise hjertets arbeidsbelastning når det pumper."arbeidsfasen" Undertrykket viser hjertets "hvilefase" Er det høyt i hvilefasen er det farligere fordi det da pumper mot større motstand og får mindre "hvile", det må anstrenge seg veldig hele tiden. Undertrykket er altså det man følger mest med, og er det 90-100 eller mer bør man være obs..Særlig over lengere tid er det skadelig med høyt blodtrykk da hjertet sliter seg ut fortere, det blir avkalkninger i blodårene, blodet sirkulerer dårligere og man har økt risiko for å få blodpropp, slag og hjerteinfakt og svikt. Hilsen kardiologisk sykepleier:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå