Gjest Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Gjør legen noe mer enn å måle symfyse, høre hjertelyd, veie, urin, blodprøver og ta opp eventuelle problemer? Alstå prater hun/han noe om graviditeten, amming, fødsel osv. Jeg er helt fornøyd med legen min, men er redd for å gå glipp av noe ved å ikke gå til jm. På den andre siden er jeg allerede 26 uker, så føler det er litt sent å begynne der. Og så har jeg jo som regel noe "medisinsk" hver gang også ...
Phantom´ Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Jeg gikk annenhver førsta gang, andre bare til lege og nå 3. gang kommer jeg til å begynne med jordmor rundt uke 30. Dette fordi jeg har lang vei til legen og kort vei til jordmor. Praktisk når man skal gå til hyppige kontroller. Hvis du har mange spørsmål eller føler at du får lite info av legen anbefaler jeg jordmor. Hun har som regel god tid, og parter mer enn det legen gjør. For min del er det fint å gå til legen pga jeg er delvis sykmeldt og har vært det med de to andre også. Legen kjenner mine tidligere svangerskap, mens jeg har flyttet siden sist svangerskap og vil få ny jordmor Legen sjekker ikke annet hos meg enn det du nevner, men jeg føler meg veldig trygg og ivaretatt hos ham.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Jeg kan bare snakke for min egen del, men jeg synes det er STOR forskjell på å gå til lege og jordmor. Spesielt på slutten! Hos legen er jeg som regel ferdig etter 20-25 min. Hos jordmor er jeg sjelden inne noe mindre enn 45 min!! Det er her jeg virkelig føler jeg blir i "fødselsstemning", og får snakke om det som går mer på følelser. Både de følelsene en går med, og følelsene for det som skal komme :-) Jeg ville derfor ha anbefalt deg å prøve jordmor. Men som sagt, dette er MIN opplevelse av det.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 jeg gikk til bare jordmor siste svangerskap, og går dette svangerskap kun til lege. jeg synes det er helt ok å være bare hos legen. jeg får svar på det jeg lurer på (og som andregangs er jeg kanskje ikke fullt sååå opptatt av selve graviditeteten som jeg var første gang) så jeg har bare spørsmål som dreier seg om helsesituasjon og sånne ting. dessuten er det jo sånn at hvis man først oppdager noe hos jordmor må man jo til lege alliekvel, så da blir det dobbelt opp :-) allefall ble det sånn på meg som utviklet svangerskapsforgiftning sist.
starup Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Går bare til lege og er kjempe fornøyd, hun er super søt og jeg synes 30 min er nok når jeg skal dit hver 4 uke. Hun svarer på det jeg lurer på, og min filosofi er hvorfor forandre på noe man er fornøyd med
3 gutter iløpet av 4,5 år Skrevet 17. november 2007 #6 Skrevet 17. november 2007 Jeg gikk annenhver gang til lege og jordmor med nr 2 . Kun lege med førstemann. Jeg syns jordmoren skapte unødvendig bekymring for min del og syns ikke det var spesielt nyttig. Det meste kan man lese seg til eksempelvis på disse sidene. Jeg gikk også på dagskurs/svangerskapskurs, noe jeg også syns var helt bortkasta. Jeg ble godt ivaretatt på sykehuset under fødselen. Når jeg kom inn hadde jeg forberedt noen spørsmål og tanker jeg hadde, og hadde god dialog med jordmora som var med på fødselen. De er utrolig gode og omsorgsfulle de som jobber på fødeavdelingen og veldig flinke til å lytte. Jeg har forøvrig en veldig god lege, men han gjør ikke annet enn det du beskriver nei. Utover det får jeg iallefall svar på mine spørsmål.
Linaria Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Du kan jo prøve en gang og se hva du synes. Leser om mange som er misfornøyde med jordmoren sin, og like mange som er misfornøyd med legen sin. Og så er det de som er kjempefornøyd med legen eller kjempefornøyd med jordmoren. Man skal gå til den man kjenner seg mest fortrolig med... Jeg tok førstegangskontrollen hos legen. Digger egentlig fastlegen min- men det var veldig tydelig at graviditeter ikke er det han synes er mest interessant. Hadde det ikke vært for de to fantastiske kontordamene hans, hadde jeg vært like dum da jeg var ferdig med timen, som jeg var før jeg hadde den :-D Så jeg tok den andre kontrollen hos jordmor (det var i forrige uke). Hun var veldig hyggelig og hjelpsom, så jeg kommer til å fortsette der.
Meg og gutten min Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 jeg går annenhver gang til jordmor og lege. jeg liker best legen tror jeg. føler jeg kan spørre han om mer enn jordmora! dessuten er det fryktelig tungvint hvis det er noe galt, for da må du alikevel ned til legen. sist jeg var hos jordmor hadde jeg litt snusk i urinen min og måtte reise til legen for å sende urinen på dyrking. ikke veldig lettvindt!
Blå + en i magen Skrevet 18. november 2007 #9 Skrevet 18. november 2007 Jeg er bare 17 uker, har bare vært hos lege, og hun gjør bare det som du bskrev i innlegget ditt. Har ikke tenkt på jordmor egentlig, for vet ikke hvor og hvordan eller noe...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Tror dette blir veldig individuelt.. legen er ingen ekspert på svangerskap, og har du f.eks en lege som er utdannet i sverige, så er ikke svangerskapet pensum der... det kommer nok an på hvem du har som jm/fastlege... selv synes jeg kompetansen hos jm er betraktelig bedre enn hos lege ift svangerskap
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #11 Skrevet 18. november 2007 jeg vil anbefale og gå til begge to.. Jordmor er helt annerledes en lege og du føler at hun bryr seg og synes det er spennende.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #12 Skrevet 18. november 2007 Tror det handler mye om kjemi slik det er nevnt over her. Jordmor har ofte bedre tid, og det er jo spesielt fint for førstegangsfødende tror jeg. Synes ikke det er for sent å begynne hos jm i uke 26 - det er jo nå en skal begynne å forbrede seg til fødselen, og da tror jeg det er nyttig å være hos jordmor faktisk. Det er jo noe de kan veldig mye om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå