bente69;) Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Dere som ikke gir barna deres nugatti ol, gir dere dem ikke prim, brunost eller kaviar heller? Jeg er ingen ekspert på området, men har skjønt at det er nesten like mye sukker i kaviar, brunost og prim som nugatti/sjokade ol pålegg. Sikkert "vanlig" syltetøy også. Så jeg ser ikke helt poenget med å "forby" nugatti/sjokade om de får servert kaviar/prim/brunost/syltetøy... Tror vi alle kommer langt med å gi barna våre et godt og variert kosthold, enten det være seg pålegg til brødskive eller middag. Ha en fortsatt strålende helg:)))
Gjest -<<- Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Nei, det gjør vi ikke. Det hender vi spiser hjemmelaget geitost, men det har en del næringsstoffer som man finner heller lite av i f.eks nugatti. De fleste barnehager som reduserer sukker og slikt kutter forresten ut prim og syltetøy også.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Det her har vel vært oppe til diskusjon minst 100 ganger før...??
Gjest Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 Men er det ikke faktisk en del næringstoffer i nugatti som små barn ikke spiser ellers? Uansett tror jeg man kommer langt med et variert kosthold generelt.
Gjest -<<- Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Javisst. Det er sikkert flere som er som deg. =)
Gjest -<<- Skrevet 17. november 2007 #9 Skrevet 17. november 2007 Ja, nøtter er ikke akkurat skadelig, selv om de ikke nødvendigvis anbefales for småbarn. Og nugatti inneholder jo hele 8,5% hasselnøttkjerner, så det må jo være supert, liksom ... Takke seg til å lage sataysaus av og til for å dekke det behovet. Men hver sin lyst, liksom.
Mrs. X Skrevet 17. november 2007 #10 Skrevet 17. november 2007 Min liker hverken prim eller kaviar. Vi spiser brunost innimellom. Jeg skjønner bare ikke poenget med nugatti, når ungen spiser så mye annet pålegg (hvitost, skinke,leverpostei,makrell,servelat, tunfisk osv.)
Odine! Skrevet 17. november 2007 #11 Skrevet 17. november 2007 Vi har lite av noen av disse påleggene i huset. Forskjellen på Nugatti/Sjokade for meg er at det er sjokolade-pålegg, og at jeg dermed definerer det som "godteri". Jeg er ikke vant med sjokoladepålegg hjemmefra, men har en svoger som kun spiste Nugatti på skiva, og selv om dette er et ekstremt "skrekkeksempel", så gjør det at jeg ikke vil ha det som fast inventar i kjøkkenskapet.
ScaryMama Skrevet 17. november 2007 #12 Skrevet 17. november 2007 Vi har ingen av disse påleggtypene i huset, av og til brunost hvis jeg har lagd ferske speltrundstykker, men da er det helst mamma som vil ha det;) Guttungen syns ikke det er spesielt godt...
så var vi 4 Skrevet 17. november 2007 #13 Skrevet 17. november 2007 han får ikke nugatti, prim, brunost eller kaviar. men så liker han det ikke eller så tåler han det ikke. Ellers hadde han fått det.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 17. november 2007 #14 Skrevet 17. november 2007 her har vi ALLTID brunost i huset..... og det kommer i fortsatt til å ha... jeg synes forskjellen ligger i at alt som har med sjokolade er godteri....
Gjest Skrevet 17. november 2007 #15 Skrevet 17. november 2007 Her spiser også de 2 minste alt så hvis mellomsnupp vil ha 1 brødskive med nugatti i helgen så får hun det. Synes det daglige inntaket av mat er mye viktigere enn det ungene spiser en gang i mellom. Sjekket innholdet nå pila og det var dyster lesning ja.....
Gjest Skrevet 17. november 2007 #16 Skrevet 17. november 2007 I hht matvaretabellen 2006, inneholder følgende varer næringsstoffer pr 100 g vare: Kaviar av torskerogn: 14,0 g sukker, 10,5 g protein, 35,2 g fett (4,6 g metta, 7,5 g enumetta, 0 g transfett, 19,8 g flerumetta) karbohydrater: 13,7 g Prim: 7 g protein, 8 g fett (4,9 g metta, 0,3 g transfett, 2,2 g enumetta, 0,1 g flerumetta) 54 g karbohydrat, 9 g sukker Brunost, gudbrandsdalsost: 11 g protein, 29 g fett (18,3 g metta, 0,9 g transfett, 7,6 g enumetta, 0,6 g flerumetta) 39 g karbohydrat, 0 g sukker Nugatti: 5,5 g protein, 25,5 g fett (6,8 g metta, 1,8 g transfett, 10,7 g enumetta, 4,0 g flerumetta), 65,2 g karbohydrater, 59 g sukker. Lykke til med valgene deres!
Loglady Skrevet 17. november 2007 #17 Skrevet 17. november 2007 Når jeg tenker meg om, spiste vi søsknene uhorvelige mengder med nugatti, brunost, syltetøy, prim og kaviar da vi vokste opp (slår meg som litt underlig nå, for foreldrene våre var veldig strikse på godis, som bare var på lørdager). Vi fikk ikke grusomt mye hull i tenne, og ble utrolig nok ikke fete heller. Men jeg husker at jeg kunne spise en haug med nugattiskiver på en gang, og at sukkeret skapte behov for mer sukker. Vi ble temmelig aktive rett etter måltidet, men slappe etterpå, som er typisk ved høyt sukkerinntak. Jeg har bestemt meg for å styre unna for mye sukkerholdig pålegg på bordet når snuppa vokser opp. Diabetes og tannproblemer hos barn har økt ganske kraftig de siste årene, etter hva jeg har lest. Jeg ønsker bedre tilstander for henne.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 17. november 2007 #18 Skrevet 17. november 2007 Nuggati inneholder ingen positive næringsstoffer. Kaviar er vel det som er sunnest av det du oppgir. Det meste er det jo sukker i. Det viktigste er vel å ha et variert kosthold.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 17. november 2007 #19 Skrevet 17. november 2007 Han får ikke nugatti, sjokade og syltetøy ol. Han får heller ikke prim og brunost heller. Han får den blå kaviaren med omega (ikke den milde typen). Han spiser frukt, grønnsaker, fisk, lyst kjøtt, soyayoghurt osv.. På brød har han gjerne forskjellige slags fisk, kaviar, tartex, leverpostei, tofu oster osv. Han får skjeldent søtt, men for å si det slik så gjorde vi et forsøk på lørdagsgodt i dag siden vi er hos mormoren og onkelen også er her og hadde snop.. "Er det godt?" spurte 3-åringen. Ja svarte jo vi da. Han smakte på en ting han kunne få.. Reaksjonen hans var rask og han løp ut og spyttet det ut i kjøkkensøppla. Han liker f.eks ikke syltetøy og han liker ikke brus. Grunnen til at vi er ekstra "strenge" er allergi. Han har kraftig melkeproteinallergi, hveteintoleranse, sukkerintoleranse og han får utslett av egg.. Så Nugatti og prim ol. er jo utelukket uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå