Gå til innhold

Leggetid for 6-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stebarnet mitt på 6 år har leggetid kl 19 når han er hos oss. Er ikke det litt vel tidlig?

Tenker på venninner som legger babyene sine til samme tid liksom.. Litt rart...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har forskjell på hverdag og helg... han er 6 år og må pusse tenner rundt 19.30 og legger seg rett etter det. så rundt 19.45 og 20 er han i seng etter lesing. Helg er det litt senere men ikke så mye, rundt 20.30- 21 er han i seng da... Funker fint for han og oss :-)

hvis han sover godt og virker uthvilt når han våkner så er det vel greit, men det er nok ikke så lenge til at han fint kan legge seg litt senere... Er han vant til den rutinen så er det vel ikke et problem?

Skrevet

glemte å skrive at dette er i helger.

det er ikke noe problem for meg overhode, jeg tenkte bare for barnets skyld, vet han ligger våken i senga i opptil 3 timer før han sovner..

Skrevet

nei ikke vet jeg... jeg vet at enkelte "eksperter" mener at det ikke bør være noen spesiell forskjell på hverdag og helg, siden det kan ta tid å hente seg inn hvis de er lenge oppe i helgene... men det er vel hvis de er ekstremt lenge oppe tenker jeg. Jeg synes vel det er tidlig for helg, hadde sikkert ikke gjort noe for hans del å være oppe 1 time til...

Skrevet

Her legger han seg kl 19. men han vil selv da hehe så lenge det varer.. men helgene blir det til 20..

Skrevet

Min stesønn på 6 legger seg mellom 1930 og 2000. Han legger seg litt senere når han er hos moren, men han er helt blå under øynene og likblek når han kommer til oss, så vi har innført tidligere leggetid, og det fungerer bra så slipper han å være så trøtt å sur om morgenen. Jeg ville vært svært fornøyd hvis han la seg kl 19 i helgene, jeg - jo mer voksentid, jo bedre.

Skrevet

Jeg har en 8-åring og en 5-åring, og de legger seg begge to kl 19 helg som hverdag. Noen ganger holder de seg til 20. Men unger er forskjellige.

Du sier det er hos dere og at han ligger våken opptil 3 timer før han sovner. Hvorfor får han ikke legge seg senere da? Kanskje han sovner fortere også.

Mine barn legger seg tidlig fordi de vil og trenger det, de ligger aldri våkne mer enn 15 minutter etter at de er i seng.

Skrevet

Er vel temmelig normalt med leggetid etter barne-tv helt frem til skolealder så lenge barnet ikke da står opp grytidlig i forhold til hva som passer for resten av familien. Noen familier er jo morgenfugler og liker at alle er opp til 6, andre vil helst sove til 9. Unger trenger nok søvn, noen mer enn andre, men det er viktig at de får nok søvn. Akkurat leggetider og stå opp tider bør jo passe med famlien for øvrigt når ungene er så store.

Skrevet

Min åtteåring legger seg kl.21, og da våkner hun av seg selv kl.7. Perfekt!

Hun la seg nok kl.20 da hun var seks år. Senere på helg da selvsagt.

Skrevet

Dette er jo så individuellt for hvert barn. Hvor mye søvn de trenger og når de må opp på morgenen. Har en sønn på 6 år som stort sett må opp ved 0615 hver dag, og han er stuptrett når kl er 18.45. Da er han i seng og sovner med en gang. Prøver å ikke la det bli så sent på helg også, men rundt 20-20.30, for mandagen er der fortere enn man aner. Disse tider fungerer bra for oss:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...