Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 ang å være alene om omsorg og ikke?? VET jo at det er mangen som "svindler" på overgangsstønad ol......syns dette høres skummelt ut....mangen som blir tatt tror dere?? virker ikke sånn på meg.....:-s
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Jeg er ærlig! Vi har ingen grunn til å lure systemet, og som du sier så er det veeeeldig risikabelt å gjøre det, med tanke på sjansen for å bli tatt for det.
Gjest Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 jeg er helt ærlig, er alene nå og blir alene med vesla når hun blir født, syns ikke noe om dem som prøver å lure til seg stønader når de ikke har rett på dem
*3 gutter i hus* Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 det ødelegger jo mulighetene for oss som er ærlige da! Kan jo hende de tar vekk ulike tiltak da :-( hehe men er vel ingen som er så tøff at de våger å si det helt ærlig her trur jeg ;-) Vi vet vel alle om noen som lurer litt!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 må man ikke betale tilbake alle pengene man har fått, og risikerer fengsel hvis man blir tatt? hadde ikke turt jeg.. får 11000 brutto i mnd, etter at jeg har hatt deltidsjobb og skole.. tørr ikke prøve å snike til meg noe mer
Gjest Skrevet 17. november 2007 #6 Skrevet 17. november 2007 De slår utrolig hardt ned på sånn svindel - og de er veldig på å sjekke ekstra dersom de fatter mistanke. Har en mor som har jobbet en del med sånne saker, og det skal litt til for at man slipper unna med det. Jeg tror det kommer for en dag før eller siden, og hadde heller ALDRI klart å sove godt dersom jeg på noen måte hadde vært uærlig på dette.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #7 Skrevet 17. november 2007 Moralsk sett har jeg ikke noe imot å fucke med systemet når de fucker så mye med oss! Men da skulle jeg vært sikker på at jeg ikke ble oppdaget. Og jeg skulle hatt behov for det, noe jeg ikke har for øyeblikket :-)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #8 Skrevet 17. november 2007 Men det er ikke systemet det går utover hvis du føcker med systemet - det er skattepengene til alle oss andre. Som rollemodeller/kommende rollemodeller synes jeg det er helt uakseptabelt å snylte på systemet på noen som helst måte.. Hvordan kan du forsvare en sånn handling overfor barna dine? Det er nok av de som trenger de pengene; vi som er friske og i stand til å tjene penger på ærlig vis bør heller være takknemlig for at vi kan gjøre nettopp det, istedenfor å bruke tiden på å finne smutthull så man kan lure til seg mer. Jeg synes det er bra at de som gjør sånt blir tatt.
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 17. november 2007 #9 Skrevet 17. november 2007 Jeg legger vel på ett par km på kjøreveien når selvangivelsen skal inn, det må jeg ærlig innrømme... *rødme* Men tror det er det mest "griske" jeg gjør da, så jeg er vel ikke så sleip...? Akkurat når det gjelder foreldreansvar, så ser jeg det som litt mer alvorlig. Vil ikke tulle med noe som har med vesla å gjøre. Vi bor sammen og er to om ansvaret, og det kunne ikke falle meg inn å lure til meg penger på det. Det er jo snakk om mange tusen i mnd, dårlig gjort mot de som virkelig kunne trengt de pengene!! Og som det blir sagt her, hva hvis man blir tatt?? Det må jo svi skikkelig??
mamma&urokråka Skrevet 17. november 2007 #10 Skrevet 17. november 2007 Jeg syns det er utrolig dårlig gjort av folk som juger til seg mer en de har rett på. Er ikke rettferdig ovenfor andre som også kanskje gjerne skulle hatt mer, men ikke får det fordi de er ærlige. Og det er utrolig dårlig gjort ovenfor folk som betaler skatt, sånn at det er penger å gi til folk som faktisk trenger det. Syns det er helt ufyselig, rett og slett!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #11 Skrevet 17. november 2007 Kanskje systemet burde endres slik at ikke folk føler at de må jukse. Har selv falt mellom de to berømte stolene i sin tid. Fikk barn veldig tidlig og ville bo sammen med faren. Begge gikk på videregående så det ville si ikke noe hjelp. Skal virkelig systemet bestemme om unge foreldre skal få sjansen til å klare seg som foreldre og klare et forhold. Et system som nekter mennesker sjansen til å være sammen gjør jo at det blir juksing. Ikke for å snike til seg penger men for å ha en sjanse.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #12 Skrevet 17. november 2007 Enhver er sin egen lykkes smed, og jeg mener det er altfor mange måter å få penger i henda på i dag uten å gjøre en døyt.... Mener at har du ikke jobbet og opparbeidet deg rett til permisjonspenger, får du skaffe deg en jobb og ordne dette før du setter barn til verden. Klart man kan diskutere om studier bør gi samme rettigheter... Men misliker sterkt at mine skattepenger brukes på å brødfø utspekulerte utlendinger og sosialklienter som ikke gidder, fordi de får like mye ved å la være.... Og som får barn og bikkjer fordi det gir flere stønader...Ja til amerikanske tilstander!!! I USA er faktisk somaliere en av de best integrerte innvandrergruppene. Der jobber de fordi det er eneste måten å overleve på... Vi vet alle hvor dårlig den gruppen fungerer her i landet. Har selvfølgelig noe med hvor lett systemet er å utnytte å gjøre....
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #13 Skrevet 17. november 2007 Jeg må si meg enig i dette; hadde jeg blitt gravid uten at det var planlagt, og jeg sto uten inntekt, så ville jeg nok funnet meg en jobb så fort som mulig - man har da ni måneder før barnet kommer, og kan jobbe seg opp slik at man får krav på støtte. Virker for meg som at noen har litt for lett for å legge seg ned og gjøre seg til offer.. (Sier ikke at dette gjelder alle - langt ifra - men det virker litt som at det er et par der ute som mener de har krav på en hel masse pæng uten å løfte en finger..)
MC81 Skrevet 17. november 2007 #14 Skrevet 17. november 2007 DEt er faktisk slik at den norske stat er bygd opp slik at alle skal være med å bidra i en felles pott som skal gå til felles goder. Når noen snylter på det så går det faktisk ut over noen andre. Kan ikke forstå at man har samvittighet til det. Her har vi besteforeldre som ligger på do på sykehjem fordi det er mangel på penger også snylter man seg til penger fordi man ikke gidder og bidra! Slike mennesker har jeg ingen respekt for!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #15 Skrevet 17. november 2007 Eneste jeg har ansvar for er meg og mine, hvorfor skal jeg føle dårlig samvittighet overfor folk jeg ikke kjenner? "empati" og "samvittighet" er menneskeskapte, overvurderte ord, KUN ord. Jeg gjør det jeg må for å ha det bra, og for at mine kjære skal ha det bra, så får resten gjøre som de vil :-)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #16 Skrevet 18. november 2007 Vel, systemet legger ikke hindringer i veien for bare unge mennesker. Det samme gjelder f.eks. arbeidsledige uten dagpenger/folk på med. rehab./folk på attføring. Man får ikke mye hjelp så lenge man ikke har hatt pensjonsgivende inntekt en viss periode før fødsel, kun den berømte engansstønaden. Skulle likt å se dem selv klare seg på den 1 års tid med en baby! De sier man må få flere unger, men de gjør det vanskelig for dem som ikke har så god økonomi fra før av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå