Gå til innhold

"Placenta previa tot" - totalt foranliggende morkake, noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei -

Jeg sniker meg inn fra 2. tri - og håper på svar fra noen av dere som har eller har hatt "placenta previa tot" - totalt foranliggende morkake.. Jeg er nå i uke 24 og fikk konstatert previa tot på ul i uke 19.

Noen av dere som har eller har hatt det og at den har flyttet seg? Har jo skjønt at i visse tilfeller flytter den seg, men ikke så ofte når den er totalt foranliggende.

Erfaringer å dele med meg?

Noen som vet hva dette betyr på ul-skjemaet: "US" og at det er krysset av for 1 ??

På forhånd, takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde placenta previa i forrige svangerskap. Måtte tilbake til ul i uke 30, og da var morkaka flyttet på seg. Husker ikke om min var totalt foranliggende. Kanskje noen andre kan hjelpe mer?

Skrevet

Takk for svar, emblamamma!

Jeg skal også tilbake på ul i uke 32 for å se hvordan den ligger da. Har den ikke flyttet seg blir det ks, noe jeg ikke akkurat ønsker meg..

Noen flere med samme problem?

:)

Skrevet

Jeg fikk ved ultralyd i uke 19 påvist placenta praevia totalis, som kan oversettes til forliggende morkake. Jordmor sa til meg at hun tvilte på at den ville flytte på seg i det hele tatt fordi den blokkerte mormunnen totalt. Fikk oppsatt ny ultralyd en måned senere for å sjekke om den hadde flyttet seg. Det hadde den gjort. Fikk ved første ultralyd inntrykk at mitt svangerskap skulle bli et risikofylt svangerskap med mye blødninger, har per dags dato ikke blødd en dråpe og har to dager igjen til termin. Har hatt fem ultralyder i alt og morkaken har flyttet seg slik at jeg får en vanlig fødsel. Så det er håp. Var faktisk ganske bekymret etter den første ultralyden fordi jordmoren var så negativ. Er i hvert fall veldig fornøyd med oppfølgingen jeg har fått på Rikshospitalet.

Skrevet

Tusen takk for positivt svar, Anonym!

Godt å høre at det kan gå fint :) Jeg fikk og beskjed om at jeg nok må regne med å blø flere ganger - noe jeg til dags dato heldigvis ikke har gjort. Kanskje jeg er like heldig som deg?

Lykke til videre, men to dager til termin regner jeg med at du er klar som bare det ;-)

Skrevet

på UL i uke 19 så lå morkaka litt langt nede måtte tilbake tilny UL i uke 30 men da var den fortsatt litt langt nede også måtte jeg tilbake på ny UL i uke 32 da til en lege som tok innvendig og utvendig UL da lå morkaka fortsatt litt langt nede men den sperret ikke for noe utganger.

hvis ikke den flytter seg får du KS og den får du 2 uker før UL-termin så da vet du exact når du får babysen din :):=)

lykke til :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde placenta previa tot i uke 19.

Var på en invendig UL i uke 21 av andre grunner og da viste det seg at den ikke lå over utgangen. De sa da at det var nesten umulig å se helt sikkert på vanlig utvendig UL om Placenta lå helt over åpningen eller om den lå nært åpningen. Var på en ny UL i uke 25 og da hadde morkaken flyttet seg enda lengre opp på siden.

For å være 100% sikker på hvordan morkaken din ligger så må de se med innvendig UL, du kan jo høre om de kan sjekke det med invendig UL allerede nå slik at du kan slippe å gå unødig å bekymre deg i tilfelle den bare ligger langt ned, men ikke dekker åpningen.

Skrevet

Jeg har hatt det. Den har nå flyttet seg. Det fikk vi påvist i uke 28. At den hadde flyttet seg altså. I de fleste tilfeller flytter den seg og den kan visst flytte seg sent mot termin også fikk jeg beskjed om.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde placenta previa tot i uke 18, er nå i uke 33. Var på ny UL for to dager siden og situasjonen er den samme som sist.

Jeg har ikke hatt blødninger overhode og fikk beskjed om at det blir KS men at jeg må sykemeldes og ta det med ro, ingen sex, ikke løfte tungt, ikke trene mage, i det hele tatt ta det rolig for å unngå blødninger.

Skulle jeg begynne å blø må jeg på føden med det samme, fare for både mitt og fosteret sitt liv.

Ble litt overrasket over at ikke morkaken hadde trukket seg oppover, var forberedt på vaginal fødsel.

Har nå vendt oss til tanken på at det blir KS og skal tilbake for ny UL og samtale 19 desember.

Har en gutt på 7 år fra før som jeg fødte vaginalt.

Noen flere som er i samme situasjon?

Skrevet

Hei!

Jeg er nå 33 uker (har termin 27. januar), var på kontroll når jeg var 32 uker. Da hadde morkaken ikke flyttet seg nok. Skal inn på ny sjekk den 19. desember, og får da endelig beskjed om det blir keisersnitt eller ikke. Er vanligst at den flytter seg, har hørt om mange om har fått det påvist i uke 19 - 20, hvor den har flyttet seg til neste kontroll.

Vi har fått utrolig dårlig informasjon om de komplikasjoner som kan oppstå som følge av dette, blødninger etc, men vi bor i Danmark da, så det kan jo ha noe med saken å gjøre.. Har heldigvis ikke hatt noen blødninger så langt. Har nå fått beskjed om at vi skal holde oss i nærheten av sykehuset, noe som betyr at vi ikke får reist hjem til jul hvis den fremdeles er totalt forliggende den 19:(

Håper fremdeles den kan flytte seg, men legen mente jeg burde innstille meg på at det neppe vil skje...

Lykke til!

Skrevet

Skal på kontroll på mandag for å sjekke hvordan det ligger an.. Har født vanlig to ganger før og synes keisersnitt høres litt skummelt ut...

Blir spennende å se om den har flyttet seg det den skal ... Er uke 32 nå og ble sjekket sist på vanlig ultralyd uke 19...

Bra med masse damer med erfaring på BIM :) Da føler man at man har litt mer kontroll....

Skrevet

Dette har jeg også vært igjennom. I uke 28 flyttet den seg med "brask og bram" og store blødninger. Lå på sykehuset noen dager, men nå er alt fint igjen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...