Gå til innhold

imunforsvar under svangerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

blir imunforsvaret svekket i begynnelsen av svangerskapet? Får man lettere frkjølelse, hovne mandler etc??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg også på!

Fikk 3-dagers influensa med 2 ukers mellomrom, pluss at forkjølelsen som kom samtidig med første runde influensa har vart i 4 uker nå. Aldri vært så mye syk å så lenge forkjøla før, så for meg virker det logisk at imunforsvaret er svekket ja. Er som regel sjeldent syk.

Skrevet

jeg kanikke huske sist jeg var fokjølet og har plutselig blit t i det siste =S

IKM 25

Skrevet

Jeg er å syk hele tiden nå...er i uke 16 å pleier aldri å være syk.

Skrevet

Har vært mer eller mindre forkjølet hele tiden:( Uke 26 nå.. Pleier heller aldri være syk!

Skrevet

Man er mer utsatt når man er gravid.

Jeg sliter med ørene mine mer nå etter jeg ble gravid og det mente legen var for vi er mer utsatt for å få betennelse når vi er gravide

Skrevet

Immunforsvaret skrus ned et par hakk når man er gravid for at man ikke skal reagere på at fosteret har en annen DNA-struktur enn oss. :) så det er ikke bare negativt...

Skrevet

Hmmm, imunforsvaret mitt ble svekket veldig etter jeg fikk kyssesyken for 4 år siden, har siden da vært forskjølet 6-8 ganger i året..

Nå når jeg har vært gravid har jeg bare vært forskjølet en gang og jeg er i uke 36.. Så imunforsvaret mitt har iallefall ikke blitt svekket..

Klemmer.. :)

Skrevet

Bare for å oppklare litt:

Fosteret har helt lik DNA-struktur som oss, men selvfølgelig en annen kode (er jo en blanding av mor og far). Det som skjer er at immunforsvaret til gravide svekkes litt for at vi ikke skal frastøte oss fosteret fordi det ikke gjenkjennes av vårt immunforsvar. Akkurat som man kan frastøte seg organer man får transplantert. Da frastøtes det heller ikke fordi DNA'et har en annen struktur, men fordi DNA'et i det transplanterte organet koder for varianter av proteiner som vi ikke har og som vår kropp ser på som fremmed. Fosteret vil også ha andre varianter av noen proteiner og immunforsvaret vårt skrus altså litt ned slik at vi ikke skal frastøte fosteret. DNAets struktur består av nukleotider og variasjonen som gir koden til DNA kommer av at hvert nukleotid har en av fire ulike baser festet på. Rekkefølgen av de fire ulike nukleotidene derimot er ulik for hvert individ og gir opphav til ulike varianter av proteiner. Strukturen er altså lik, mens koden varierer.

Kan hende det var koden til DNA som var ment i innlegget over, men det blir altså helt feil å si at strukturen er ulik. Strukturen til proteinvariantene derimot er ulik.

Skrevet

Ja, jeg har hatt vondt i halsen av og på i over en uke nå. Er svært sjelden syk ellers.

Skrevet

Jeg har vært potte tett i nesa nå i over en måned, sliter med at jeg har små vondt i bihulene. Vet at nesespray ikke er anbefalt når man er gravid, men nå har jeg vært så desperat om natta at jeg har tatt sjansen.

Så jeg vil si at immunforsvaret mitt er blitt litt svakket ja. Ikke gjør det saken noe bedre at jeg jobber i barnehage heller :/

Skrevet

Er ikkje mykje sjuk og endå mindre når eg er gravid, dette er tredje gong!

Skrevet

Så merkelig, jeg har i flere år vært forkjøla eller hatt omgangssyken flere ganger i året. Men etter jeg ble gravid har jeg vært så frisk!! Forkjølelsen forvsinner på rekordtid... Så jeg har fått veldig mye bedre immunforsvar :D Deilig å ikke være syk hele tiden, men nå er det bekkenet i stedet da :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...