Gå til innhold

Samboerkontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere dette?

Hva hr dere skrevet- pappaen hadde en del mer penger enn jeg når vi ble sammen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har.. har alt delt da vi ikke hadde noe av særlig verdi fra før av. Er lovregulert etter man får barn om at barna arver 2/3 deler men den siste går til sambo. Kan ikke dette systemet helt men vi har forsikret hverandre slik at min gjeld faller bort om jeg dør, han arver ikke gjelden og omvendt. Vi har både sambokontrakt og gjensidig testament.

Skrevet

for å sikre samborene etter et evt dødsfall må man ha samboerkontrakt, man arver ikke automatisk når man bare er samboere.

Skrevet

Man sikrer vel ikke samboere etter dødsfall med en samboerkontrakt? Gjensidig testamente er ment for å testamentere den frie tredjepart av arven til samboere, mens samboerkontrakt kun stadfester den enkeltes rettigheter ved evt. brudd. Fx hva hver av dere skal ha med ut av forholdet igjen. Eller? Videre lønner det seg å bli gift, da man kan bli sittende i uskiftet bo dersom noe skulle tilstøte den andre? - seff mange andre gode grunner til å gifte seg også, men dette er jo en av dem. Bare å rette på meg hvis jeg tar feil, men var slik jeg oppfattet det...

Skrevet

Når vi var samboere så skrev vi testamente ja pga dette med av av penger og arv. Vi hadde jo ikke noe krav på hverandres arv hvis den ene skulle falle bort, så den delen som ikke går til sønnen vår testamenterte vi til hverandre. Så det stemmer som du skriver at samboerkontrakt er for å hjelpe til ved eventuelt brudd, hva den enkelte hadde med seg inn i samlivet. Mens når det gjelder arv så må man ha teatamente. Lettere når man er gift nå ja:)

Skrevet

So-exited: Jeg håper den samboerkontrakten og gjensidig testament du har opprettet - er satt opp ved hjelp av advokat.

For du er så langt ut på bærtur at jeg blir skremt.

Hjelp!

Skrevet

HI: Du kan finne forslag til både samboerkontrakt og testamente på www.dinside.no Anbefaler deg å bruke de, for da vet du det gjøres ordentlig.

Skrevet

Vi har vært hos advokat og skrevet kontrakt, samt gjensidig testamente.. Dette var før vi fikk Halvor. Dette pga at ingen av oss var noe spesielt keen på at hvis en av oss døde så overtok mine foreldre min del i huset og omvendt.

Det er dyrt hos advokat, men det lønner seg i lengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...