Gå til innhold

Urinlekasje - stressinkontinens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en aktiv mor til 2 små som sliter m stressinkontinens. Er opptatt av å ha en sunn livsstil m trening som en viktig ingrediens. Har vært aerobic/trenings-instruktør i mange år. Det som plager meg etter siste svangerskap, er at det er en del hopp jeg ikke kan gjøre uten at jeg lekker. Tilsvarende kan jeg ikke løpe i nedoverbakke (ikke småløpe engang), og hvis jeg har litt full blære lekker jeg ved hosting/nysing. Ellers går det bra med alle andre daglige aktiviteter. Syntes dette er flaut, og spesielt irriterende fordi jeg er så glad i å trene eks step, aerobic mm.

Er det flere her m samme problem? Føler meg så alene... de andre instruktørene på senteret fortsetter i samme stil som før etter svangerskap, og ser ikke ut til å ha noe problem. Må innrømme at jeg er sløv m knipeøvelser, føler liksom ikke at det hjelper. Vurderer å skaffe informasjon om operasjon. Noen som vet noe om dette? Takker for alle svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Ja, jeg har vært plaget med det særlig året etter fødselen(1 barn). Men etter iherdig kniping og akupunktur er jeg mer heller mindre kvitt det. Foreslår at du prøver å knipe hver dag i 2-3 mnd, helst 30-40 knip per dag. Du kan også bruke smartballs heller andre vaginalkuler,det kan gjøre det enkelere å gjøre knipinga.

Jeg svømmer 2 dager i uka og har som fast regel at jeg bruker 5 min på begynnelsen og 5 min på slutten av økta til å knipe mens jeg trener. Smartballs bruker jeg alltid når jeg støvsuger. Tror det er viktig å lage seg noen kniperegler, da blir det liksom lettere å huske i hverdagen.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fysioterapaut og akupunktør. Begge deler er utrolig effektiv! Henvisning til fysioterapaut får gjennom legen. Har ingen erfaring med fysioterapi, men har hørt at du må gi det tid ca 6 mnd før du kan si om det funker eller ikke. Det samme gjelder akupunktur. Hvis ingenting av dette skulle hjelpe deg kan problemet løses ved en enkel operasjon(TVT). Lykke til:)

Skrevet

Hei og takk for svar!

Så med bare kniping kan bekkenet altså bli så sterkt at jeg kan gjøre kraftige hopp uten at jeg lekker? Jeg har desverre vanskelig for å tro det. I begynnelsen etter fødsel var jeg ganske flink til å knipe. Men føler at det ikke monner. Om jeg kanskje ble litt sterkere, så føler jeg at det er så mye som skal til før det går bra m disse hoppene...

30-40 knip hver dag, hvor lenge holder du hvert knip? Holder du dem lenge eller bare gjør du dem relativt fort etterhverandre? Blir litt motlaus for det vil jo ta en evighet. Det er så mye annet jeg også må gjøre i løpet av dagen.. tiden strekker ikke til! For sev om jeg er vant til å trene mye, så er jeg jo ikkeno over-menneske heller. Føler at jeg ikke strekker til m jobb, barnepass, uendelig mye husarbeid, og så treningen da... og så skal man jo helst få slappet av og sove litt også. Sosialt liv, hva er det..??

Skrevet

Jeg er overhodet ingen ekspert på området. Men lærte en gang at jeg skulle knipe mens jeg telte til syv. Deretter skulle jeg forsøke å knipe hardere et sekund eller to før jeg slapp.

Det som er fint er at det går an å knipe mens man gjør andre ting. Gjør det til en regel å knipe mens du gjør en spesiell ting - kjører bil, tar bussen, leser avisa, ser på barnetv, sitter på jobb, vasker opp etc.

Vet at det er noen fysioterapeuter som er eksperter på området. I Oslo tror jeg Bislett fyioterapi har god kompetanse. De behandler også nedfallen livmor - så det må gå an å trene opp mye musklatur før du går til det skrittet å operere. Der lærer du å gjøre mest mulig effektive knipeøvelser.

Skrevet

HI

Jeg holder 5 - sek på hvert knip. Skjønner godt at du blir motløs med tanke på tidsaspektet her, jeg hadde også vanskelig for å tro at det faktisk funka. Nå vet jeg at det gjør det( for meg iallefall).

Tror det er lurt av deg å ta kontakt med fysioterapaut( og akupunktør selvf). Har hørt at det skal være veldig effektivt mot urinlekkasje. Dessuten får du instruksjon i hvordan du skal knipe effektivt. Sjekk gjerne ut bekkenbunn.no i forbindelse med knipetrening, mange gode tips her.

Hvis du har født de barna du vil ha allerede, bør det ikke være vanskelig å få operasjon. Det lege eller gynekolog som henviser deg. Som sagt operasjonen er veldig enkel og utrolig effektiv. 90% blir kurert!

Skrevet

5 sek eller mer på hvert knip, mente jeg

Skrevet

Hei! Jeg går til fysioterapaut for bekkenløsnings-plager, og en del av øvelsene jeg har fått, er å knipe for å styrke bekkenbunnen. Han sa at nå er det 8 x 8 som gjelder: knip, hold i 8 sekunder, og gjør dette 8 ganger etter hverandre, noen ganger for dagen. Ville heller ha anstrengt meg litt med å huske knipeøvelser, enn å ta en operasjon.. Finn en fast situasjon i hverdagen der du kan gjøre knipeøvelser, f.eks når du lager middag, ser på tv og gjøre det til en vane å knipe når du gjør dette.

Skrevet

Hei! ei (enkel?) løsning på problemet er å ta kontakt med fastlegen, så kan du vurderes til operasjon!

operasjonen foregår i lokalbedøvelse/spinalbedøvelse hvor legen legger inn et bånd rundt urinrøret og passer det til mens du hoster på kommando.

det eneste negative er at du ikke kan føde vaginalt etter denne operasjonen.

mens jeg hadde praksis på operasjonssalen var det flere mødre som gjennomgikk denne operasjonen, flere var langt nede i 20årene!

dette problemet er nok vanligere enn vi tror:o) Det er heller ikke noe å være flau over, er jo tross alt ikke noe du kan noe for;o)

Skrevet

Hei!

Vil bare takke for supre svar! Så får vi se om jeg klarer å intensivere knipingen fremover, eller om jeg må ta operasjon om en stund...

Tusen takk!

Hisen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...