Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #1 Skrevet 17. november 2007 Jenta vår er 3 uker, og amminga gikk skeis denne gangen også...Derfor pumper jeg meg, og gir henne på flaske. Hvor mange ganger pumperd ere i døgnet? Har pumpet svært ofet frem til nå for å øke melkeproduksjonen, men hvor ofte er nok for å holde produksjonen ved like? Begynner å bli sliten av all pumping, koking osv....Hadde vært fint om noen har positive erfaringer med pumping over tid:-)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Jeg har ikke problemer med ammingen, så jeg pumper bare når jeg skal bort. Men tanten min hadde en sønn som nektet å ta puppen, så hun brukte pumpe. Hun pumpet seg hver tredje time til vanlig og nesten hver time ved økedøgn. Elektrisk pumpe var visst et must! Flaskesterilisator var også en nødvendighet.
beibiboom Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 hei:-) gratulerer med den lille! jeg håper du har dobbel elektrisk pumpe... for det å fullpumpe er et himla slit:( (ikke meningen å ta fra deg motet altså). dersom det bare er tre uker siden du fødte ville jeg nesten heller oppsøkt ammepoliklinikken og prøvd enda en gang å få til amminga. mulig du har prøvd alt allerede da... men du må vel nesten pumpe minst 6-7 ganger i døgnet for å opprettholde produksjonen. jeg opplevede desverre at det ble mindre og mindre melk, så jeg slutta å pumpe da babyen var 12 uker. livet har blitt MYE bedre nå som alt ikke handler om pumping, vasking, koking og mating. MEN LYKKE TIL uansett hva det blir til, håper du finner den måten som passer best for deg:-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 Hei! Dette er dessverre en negativ erfaring, og det er ikke meningen å ta fra deg motet...vil bare si at det er ok om du ikke orker. Skulle ønske noen sa det til meg i begynnelsen. Jeg fullpumpet i 3 mnd da vesla ikke ville ta puppen. Jeg pumpet hver 3. time, og fant ut at det å øke produksjonen var så og si en umulighet. Den gikk alltid ned igjen selv hvor mye jeg prøvde. Det beste jeg gjorde var å gå over på mme. Da fikk vi det kjempefint, og jeg fant ut - litt sent - at hun trengte en opplagt mamma mer enn hun trengte morsmelk. Jeg skulle nok ha gjort det mye tidligere, jeg angrer på all den tiden jeg ofret som jeg skulle brukt på henne. Det er tøft å få tid til alt men klarer du det så all ære til deg! Vil du derimot ikke mer, så vite at mme er et veldig bra alternativ, og at det er ingen skam i å gå over til det. Det er nok ikke det du vil høre, men...likevel. Du er en god mor uansett hva du velger. Lykke til :-)
Fyttihest Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Hei! Jeg sleit veldig med ammingen i begynnelsen fordi jeg ble så sår, og etter et døgn med skjold ville ikke babyen ta puppen. Da begynte jeg å pumpe, og gi flaske. Jeg leide en elektrisk dobbelpumpe hos en bandasjist. Det gjør ting mye lettere. Fikk ut masse melk. Pumpet etter hver gang hun spiste, ca hver tredje time. Det gikk greit å pumpe, og gi flaske fordi jeg regnet med å få henne tilbake til puppen når sårene hadde grodd. Men det var slitsomt. Jeg hadde samtidig kontakt med en jordmor og ammepoliklinikken her vi bor. Jeg ble anbefalt å ikke slite meg ut, og heller gi litt erstatning innimellom hvis det ble for slitsomt. Etter ca tre uker med pumping og håndmelking har jeg nå fått jenten min tilbake til puppen. Jeg fikk litt hjelp med ammestillinger og sugeteknikk på ammepoliklinikken. Håper ting ordner seg for deg også. Vet at det er noen på nettsiden tettinntil.com som har fullpumpet i lengre tid. Der kan du sikkert få mange gode råd. LYKKE TIL!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #6 Skrevet 17. november 2007 Jeg pumpet ofte den første tiden, og etter 6 uker begynte det å bli mye melk. Jeg la inn et eller to økedøgn/helger etter det der jeg pumpet hver halvannen time (veldig slitsomt, men effektivt). Ved 3 måneder var jeg oppe i ca 9-10 dl om dagen, og da holdt produksjonen seg stabil, og jeg pumpet 4 ganger i døgnet til barnet var 4 måneder (ca kl 10, kl 15, kl 21 og en gang om natten) Deretter gikk jeg ned til å pumpe 2 ganger om dagen ca 250ml hver gang, morgen og kveld i 2 måneder. Når det er sagt, så mener jeg nå at det overhode ikke var verdt det, og da nr 2 ankom var ambisjonene annerledes. Jeg ville ikke bruke tid foran pumpen på bekostning av kvalitetstid med barna mine. Jeg pumpet en del i 6 uker, ingen store økedøgn, og pumpet bare når eldstemann var ute (i barnehagen, i hagen med pappa osv) og så var det slutt. Det var vanskeligere andre gang, jeg fikk mye tettemelkeganger og en brystbetennelse på de få ukene. Jeg skulle gjerne holdt på til 3 måneder, men det ble ikke sånn, og jeg er veldig komfortabel med den avgjørelsen. Flott at du pumper deg, men tenk deg om før du sliter deg ut, det kan være du angrer på at du fullpumpet etterpå, det gjorde jeg...
Gjest Skrevet 17. november 2007 #7 Skrevet 17. november 2007 Jeg har dessverre dårlig erfaring med pumping. Fikk en jente som ikke ville ta brystet, og måtte pumpe fra dag 1. tredje dag etter fødsel fikk jeg endel melk, men så sank produksjonen igjen. Pumpet hver 2-3 time hele døgnet, fikk ut ca 5 ml tilsammen per gang. altså 50 ml i døgnet, eller 1/14 av behovet hennes... sier seg selv at vi måtte gi tillegg. prøvde alle tiltak. i forrige uke fikk jeg telefon fra nasjonalt kompetansesenter for amming. de mente jeg hadde en hormonell forstyrrelse/for få melkekjertler og at det var derfor. pumping er et forferdelig slit syns jeg ihvertfall... du bør ihvertfall pumpe 8 ganger i døgnet for å opprettholde produksjonen. pumping på natta er også veldig viktig. pump hyppig på morgenen når du har nok melk. Snakk med ammepoliklinikken ang baby som ikke vil suge, vi fikk det til til slutt her, men jeg hadde jo ikke melk...
LaPaysanne Skrevet 17. november 2007 #8 Skrevet 17. november 2007 Hei du! Her er kopi av et innlegg der jeg svarte noen på ammedebatten. *********************** Ang. flaskevasking/koking: For de som driver med dette på heltid er en sterilisator et must. Vi kjøpte en avent sterilisator for mikrobølgeovn. Vaske og skylle delene, stable dem inn i sterilisator, fire minutter i mikroen og vips - sterilt. Steriliserte pumpa på samme måten. Vi hadde åtte-ni flasker, så vi slapp å vaske/sterilisere oftere enn vi strengt tatt trengte. Kjøp eller lei en elektrisk dobbeltpumpe! Da tar det halve tida. Jeg tømte begge brystene helt på 10-15 minutter. Skulle vi ut på tur, varmet jeg mm og helte på en liten, forvarmet ståltermos. Serveringsklart på null tid! Jeg ga etterhvert litt blaffen i om det gikk en time eller to for mye mellom pumpingene av og til - hvis vi var borte på besøk, i byen e.l. Stappet inn ammeinnlegg i tilf lekkasje, og pumpet som en helt når vi kom hjem. Det gikk ikke ut over produksjonen. Tvert imot virket det som det hjalp å stresse ned:-) Ang antall pumpinger i døgnet: Jeg begynte med åtte (måtte pumpe meg opp etter å ha mistet melka), og trappet så ned til seks. Prøvde meg litt frem, og fem x i døgnet funket veldig bra, hadde da litt mer enn nok til småen - og jeg er ikke blant dem som er velsignet med overflod av melk. (Fire x i døgnet funket ikke, dessverre). Med fem pumpinger i døgnet var effektiv pumpetid bare en drøy time totalt, og det føltes levelig. Pumpet rett før jeg la meg, og så etter at småen våknet for sin første servering ved 6-tida, så stupte jeg i seng igjen og sov til han våknet igjen. Slik ble det litt nattesøvn også. Jeg ga meg da småen var seks måneder, og hadde da vært drittlei en god stund... PS til deg: Du er fortsatt tidlig i "leken", og de første seks ukene er produksjonen hormonelt betinget. Deretter blir det hele mer mekanisk - det vil si at det som går ut, produseres på nytt. Godt å vite at man ikke er avhengig av dette hormonhelvetet etter hvert:-)) Du vil nok også bli utsatt for barnets økedager. Når småen begynte å tømme flaskene helt, økte jeg porsjonene, og tok et par økedager med sju-åtte pumpinger for å holde følge. Det ble langt og springende, dette her - litt gamle og litt nye svar... Mitt beste råd er kanskje: ikke la det gå på helsa løs! (sanasol har vektige argumenter i et innlegg over her). De første seks ukene er viktigst. Klarer du tre måneder, er det dritbra. Alt over det oppnår du heltestatus for! (Jeg startet da sønnen min var tre måneder). Lykke til, enten det nå blir med mm eller mme! MorLitago
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå