Gå til innhold

DÅRLIG SAMVITTIGHET!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter enoooooormt med dårlig samvittighet. Var så rett for å gå over tiden med babyen. Jeg begynte derfor med bringebær kapsler 3 uker før jeg burde gjort det. I tillegg har jeg drukket lakrisrotte, 1 kopp, (ikke 4 som en skal) ca 1.5 mnd før jeg burde begynt å drikke dette. Babyen kom 34+5....er det min skyld at den kom før tiden??

Er så utolig redd for at det er min skyld at babyen er født før tiden...! Hadde den kommet før tiden uten at jeg hadde gjort noe av dette, hadde det vært greit. Er redd for at hun kommer til å slite i framtiden pga meg.......forferdelig.

(var veldig aktiv under hele svangerskapet...kan det være det?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må spørre en lege på sykehuset om dette så du får et svar. Det er uutholdelig å gå med dårlig samvittighet for dette når man ikke vet. Da er det nesten bedre å få et klart svar. jeg slet selv med veldig dårlig samvittighet etter min premature fødsel, men etter flere samtaler med legene fikk de overbevist meg om at det ikke var min skyld.

Skrevet

Jeg har også en jente født 34.5. Hun utvikler seg kjempefint og vi har fått beskjed om at hun mest sannsynlig ikke kommer til å merke noe til prematuriteten etter hvert som hun vokser til. Med andre ord: barn født så sent som 34.5 greier seg helt fint! Det er nok ikke din skyld, noen fødsler (sånn som min) starter bare av seg selv uten at en kan si helt hvorfor. Men kan nok være lurt å forhøre seg med en farmasøyt på apoteket eller en lege på sykehuset om risikoen for prematur fødsel etter inntak av bringebær og lakrisrot. Lykke til videre begge to!

Skrevet

Vær så snill å ikke slite deg ut med skyldtanker, du kan ikke gjøre fra eller til likevel. Det er viktigere at du tar deg godt av henne nå som hun er her! Hun blir helt frisk og fin, selv om det kanskje tar litt lenger tid før hun ruller rundt, sitter og går enn andre småtasser.

Min datter ble også født i uke 34+5, tatt med keisersnitt pga morkakesvikt, lite fostervann og svangerskapsforgiftning med svært høyt blodtrykk til tross for medisinering. Jeg har også hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å "passe på" henne lenge nok, og ville ikke gi legene lov til å ta henne ut. Heldigvis overtalte de meg, og etterpå fikk jeg høre at hun ikke ville overlevd ellers. Hun er 1 år nå og frisk og fin, og ikke minst en stor jente. Litt treg i utviklingen, men ikke noe unormalt. Eneste vi har litt problemer med er spising, men vet ikke om det har noe med prematuriteten å gjøre. Hun liker nesten ikke noe mat, så det er et styr å få i henne nok, og sunn nok, mat. Men hun vokser og trives som bare det :-)

Før hun ble tatt ut sa legene at det ikke var noe problem i det hele tatt med så "store" babyer. Etterpå lå hun i to uker på sykehuset før vi fikk reise hjem, men det var ingen alvorlige komplikasjoner. Da sa legene at det var helt normalt for så "små". Med andre var hun litt liten til å bli født, men stor til å være prematur.

Skrevet

Hei! Jeg tok bringebærkapsler i halve svangerskapet i min første graviditet, vill helst ikke spjære under fødselen. Drakk bingebærte i tillegg. I det svangerskapet gikk jeg over en uke over tremin. Trodde heller ikke at det hadde noe å si for å føde før tiden. Dette svangerskapet glemte jeg helt dette med bingebærkapsler og fikk 11 uker før termin.

Vet du, i de aller fleste tilfellene er det ikke noe vi mødre kunne gjøre noe med, og det er HELT sikkert ikke noe du kunne gjort for å/ ikke gjort for at dette ikke skulle skje! Det er bra å være aktiv under svangerskapet (dersom en har et normalt svangerskap), det gir god blodgjennomstrømming i kroppen og til fosteret :)

Ikke legg skylden på egne skuldre, det var nok ikke din feil !!

Stor klem

Skrevet

Jeg slet også en del med dårlig samvittighet. Da sa en lege til meg at det var født unger til termin i konsentrasjonsleirer! Det er lite som blir styrt av det vi spiser og gjør. Selv når man på slutten av svangerskapet stapper i seg alt mulig for å sette det hele i gang, så er det sjelden det fører til fødsel.

Så legg tankene dine bak deg og kos deg med babyen!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...