Gå til innhold

trenger hjelp og råd ang legging om kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

den siste uke har det blitt vanskelig å roe ned lillegutt på 7 uker. Han skriker og skriker. Stille når han blir båret eller når vi er på badet. Synes det er vanskelig å vite om han er sulten, trøtt eller har vondt i magen. prøver å gi han pupp. da spiser han litt, men så blir han så sint. har derfor tolket det slik at han har luft i magen. Spiser mer på fingrene sine nå, og da har jeg trodd at han er sulten. Kan de spise på fingrene når de har vondt i magen også? Vi har prøvd å legge han litt før oss siden han virker trøtt, da går vi inn til han ofte for å gi smokken som faller ut. prøver å løfte han opp for å se om det er luft som plager. men ingenting kommer. legger han igjen. bruker å legge meg på senga vår slik at jeg kan srette opp å gi smokk med en gang den faller ut. Synes det er så vanskelig å vite hva vi skal gjøre for at det skal bli best for han. Han sliter mer med luft på dagtid nå enn før. får ofte hikke flere ganger om dagen.

trenger sårt råd fra dere andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes ogsaa det var vanskelig aa tolke signalene. Synes det ble lettere fra ca 3 mnd, og veldig mye lettere naa naar hun er 4 mnd. Troest deg med at det gaar seg til, og det er vanlig aa ikke vite helt hva de vil :-) Maa nesten proeve elimineringsmetoden, slik du gjoer med aa proeve aa gi mat, sjekke bleie, baere rundt.. Men selv synes jeg det med aa putte hendene i munnen er litt overdrevent som sulthetstegn, de oppdager jo hendene etterhvert og liker aa sutte paa de som troest. Saa tror ikke det nodvendigvis betyr at han er sulten.

Angaaende legging om kveld er det nok vanlig at de skriker en del, er troett etter en hel dag med inntrykk.. Jenta vaar skriker ikke mye naa, men hun skriker litt naar hun legger seg, selv om hun er helt utrolig troett :-) Jeg blir inne hos henne, synger litt, legger meg paa vaar seng og "puster tungt", det roer henne at vi er der inne. Blir hun veldig lei seg tar jeg henne opp, og prover kanskje pupp igjen (som regel er det ikke sulten hun er, og aa ta henne opp kan gjoere alt verre..).

Men gutten din er saa liten, saa ikke vaer lei deg for at det kan synes vanskelig. Vi har vaert der alle sammen, og DET BLIR BEDRE :-) Prov deg frem, tenk paa en leggingsrutine og ta en dag av gangen.

Skrevet

Dette høres ut som jenta mi når hun var syv uker! Akkurat som gutten din nesten, det som hjalp veeeldig her var å gi henne litt fennikkelte i hver flaske:)

Du som ammer kan jo drikke et par kopper om dagen, og når teen er passe lunken, kan du jo gi gutten din et par teskjeer to ganger for dagen. Du får kjøpt denne teen på helsekostbutikker, og den gjør at de små får ut all luft:) Ble mye fising og raping etter vi begynte med teen, men hun er jo sååå fornøyd da:) Nå er hun snart 4 mnd, og får fremdeles litt te i hver flaske. Har prøvd uten, men da får hun så vondt igjen..

Ang. hikking mener jeg at jeg har lest at spedbarn bare hikker hvis de er kalde eller veldig mett, og det stemmer i grunn med jenta mi. De kan sikkert hikke av andre grunner også da, men var det som stod i en slik bok jeg fikk fra sandviken.

Vi måtte også bære og bære jenta vår, hun ville ikke legge seg, men så begynte jeg og legge henne like etter hun hadde sovnet på armen, gjorde dette noen kvelder til den liksom var i "boks", så begynte jeg og legge henne når jeg så hun drev og sovnet, gjorde så dette noen kvelder til den også var i "boks", så la jeg henne rett før jeg så hun sovnet OSV OSV OSV, nå legger jeg henne våken uten problemer, og hun sovner av seg selv hver eneste kveld *bank i bordet*

Håper dette var til noe hjelp da, og at det hjelper gutten din! Du kan jo og prøve sukkervann om ingenting annet hjelper og han ser ut til og ha vondt...kok bare opp 100ml vann og ha oppi 1 strøken spiseskje sukker, rør om og ha 2.5 ml på en slik sprøyte eller en ts, og gi han, det har stor effekt! Kan gis en gang i timen om nødvendig...og sukkervannet holder seg 2 døgn i kjøleskap med lokk så klart!

Vel, lykke til ;)

Skrevet

Skjønner så godt hvor slitomt dette er, har det akkurat slik som dere.

Vi har en gutt på 6 uker, og jeg tenkte senest idag tidlig hva vi skal gjøre for å få litt rutiner m legging. Her er det også luft i magen, og da sutter han like mye på fingrene som når han er sulten. Bruker minifom, og jeg tror det hjelper litt. I går la vi han kl 22, men måtte ta han opp da han gråt og ingenting hjalp. Så var det mer pupp og roing, og da sovnet han helt til vi la han i vogga. Ti min., så våknet han. La oss vi også, og

tok han i sengen vår siden det begynte å bli sent, og lillegutt fortsatt ikke roet seg. Så dette er så vanskelig, men det kan jo bedre seg når

de blir eldre... Hadde vært fint m noen råd, ja!!

Skrevet

Tusen takk for gode råd fra dere. Er så godt å høre at det er helt normalt, og at det er flere som har vært gjennom det samme. man er jo så redde for at det er vi som gjør noe galt. man vil jo så gjerne, og vil det beste for ungene våre. Nå nyter jeg det hele med at han har en god og lang lur ute i vogna (endelig greide mor å legge han ut), så prøver vi på nytt når kvelden nærmer seg :) Tusen takk jenter!

Skrevet

Bare ikke press babisene inn i rutiner som ikke passer dem. La dem få styre. Plutselig en dag så ser du at de blir trøtte til samme tid på kvelden og sover like mange timer hver natt. Det gjelder i alle fall vår knert. Jeg gjorde ikke noe spes for å få han i søvn til bestemte tider. Dette faller naturlig etterhvert. Ikke stress med det, sier jeg bare. Da blir barnet bare mindre fornøyd og vi mer stressa.

:)

Skrevet

Hei,

slik begynte vår gutt da han var ca 11. uker. Brølte som en stukket gris, skikkelig sinna! Var også stille når vi bar han og når vi var på badet. Fant etterhvert ut at han ganske enkelt var trøtt/overtrøtt.

Begynte å legge han tidligere, altså før han kom til dette stadiet. For vår del har det fungert fint etter at vi begynte å sitte ved siden av sengen hans og holder han i hånden og putter inn smokken når den faller ut. For oss er det ikke nok å bare være tilstede i rommet for å sette inn smokken. Da sovner han ikke og trettheten kan gå over i hysteri(brøling).

Merkelige greier egentlig, når han var mindre sovnet han helt fint på egen hånd. Tror kanskje vi er på vei tilbake til det, for han sovner fortere og fortere:)

Sutting på hendene tror jeg ikke du skal tenke på, det er nok helt normalt når de begynner å oppdate dem, om det skulle bety at ungen er sulten så er i såfall vår gutt sulten hele tiden:) Nam, nam, hender er godt!

Skrevet

nei, vi stresser ikke med selve leggingen. Hadde ikke tenkt å begynne å legge han før oss før han ble litt gamlere. Er nok viktig som dere sier å ikke stresse, men heller ta det som det kommer tror jeg. Er ihvertfall veldig godt å få luftet dette høyt med dere andre. Tror det er alfa og omega at han sover godt på dagtid. merker på han at da blir han mer fornøyd. Sutter på hendene gjør han, men tror han må være godt mett når han gulper etterpå. Eller hva tror dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...