Gå til innhold

Kosthold

juliogjuleprinsesse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid!!! Hjelp!! Hehe...

Testen ble tatt forrige søndag, og det var et stort og klart kryss. Litt overraskende var det, men det er planlagt. Sluttet med p-piller for kun en måned siden, så hadde egentlig ikke regnet med at det skulle gå så fort.

Er det noen som har lyst til å fortelle hva slags vitaminer dere spiser, selv spiser jeg tranpiller, og etter å ha lest en del her i går skal jeg på apoteket for å kjøpe folat i dag. Der kan de sikkert hjelpe meg med flere typer vitaminer også.

Det er ikke like lett å vite hva man skal gjøre, spise og ikke minst holde seg langt unna.

Sammvittigheten er dårlig, for jeg har spist salami på brødskiven et par ganger denne uken, jeg viste ikke det var så farlig.

Håper noen kan fortelle litt om hva de spiser.

Tusen takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Gratulerer!! Det gikk fort, må man si=)

Ikke tenk på det at du har spist salami, har helt sikkert gått greit. Når det gjelder kosttilskudd så tok jeg folat (viktig!) og tran de første tre månedene. Har kuttet ut det nå, tar nå kun et multivitamintilskudd + jern etter å ha fått beskjed om det av legen. Ellers kan det være greit å prøve å få i seg nok kalsium, magnesium og kalium. I alle fall hvis du blir plaget med leggkramper.

Jeg spiser som normalt, dvs rugbrød med pålegg (leverpostei, hvit ost, makrell i tomat), drikker appelsinjuice, vann, skummet melk, biola og te, spiser en del frukt og prøver å få i meg en ok middag hver dag. Men det må innrømmes: søtsuget gjør sitt det også, så det blir en del kjeks, pepperkaker og godis.....men det velger jeg å kose meg med, framfor å føle dårlig samvittighet=)

Og du, et lite tips: frys ned salamien i 3 døgn, så er den trygg å spise, da fryser du bort eventuell toxo! Nammmmm.....skulle jeg ønske jeg hadde funnet ut det tidligere, er nå 32 uker og spiste salami for første gang på 7 mnd i dag=)

Skrevet

Det hørtes bra ut, salamien min ligger i fryseren, og der tror jeg den blir. Men er jo ikke noe must med denne salamien pr. dags dato, men jeg vil tro at etter et halvt år er jeg rimelig klar igjen.

Hva slags vitamintilskudd tar du? Merke... Leste noe om at man skulle være litt forsiktig med noe, men jeg husker jo ikke hva, for jeg har lest litt for lite på forhånd og alt for mye denne uken. VI hadde vel ikke helt trodd det skulle gått så fort, ettersom jeg har gått på p-piller i ti år... men klager ikke :-)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Jeg tar de fra Möllers, der du tar to kapsler i slengen. Du skal være forsiktig med A-vitamin, tror jeg. Men litt usikker....

Kaster ballen videre til de andre damene; noen som har vitamin-peil??

Erisa - leser du dette?

Skrevet

Gratulerer så utrolig mye!! Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver... I begynnelsen er man litt redd for å gjøre noe galt. Etter hvert blir man litt mer avslappet. Er nå i uke 27. Selv tar jeg trankapsler fra møllers, c vitaminer fra.. (den gule pakken på helsekosten) og jern (legens anbefaling fra uke 25). Tok folat i tre mnd før graviditet og tre mnd etter. Du bør absolutt begynne med folat og tran. Ellers er det meste du trenger av vitaminer i et sundt og variert kosthold. Ingen piller erstatter god mat;)

Jeg har spist litt salami, men alltid fra nyåpnet pakke. Toxo er ytterst sjelden her i Norge. Men jeg fikk litt "noya" første gang jeg hørte om det.

Ellers anbefaler jeg deg å gå inn på matportalen sin side og lese hva gravide bør holde seg unna.

Lykke lykke til og koooos deg med svangerskapet!:)

Skrevet

Jeg tar trankapsler (Møller's Dobbel) og multivitaminer (Vitamineral). I tillegg tok jeg folat de første tre månedene.

Ellers tror jeg det er viktig å ha et variert kosthold. Spiser både brødskiver med kjøttpålegg eller syltetøy, frokostblanding (en sunn en), forskjellige typer frukt, youghurt og middag (vanlig husmannskost, gryteretter osv) i løpet av en dag. Lytt til kroppen og spis det du har lyst på, men prøv å hold deg unna junkfood og snop ;) For meg har det vært lett, da jeg bare har hatt lyst på sunn mat av en eller annen grunn.

Skrevet

Hva med reisdyrkjøtt? Det inneholder jo mer bequerell enn vanlig kjøtt, så det er kanskje logisk å ikke spise slikt? Fikk så lyst på finnbiff...

Skrevet

Pass på at du får i deg nok kalsium også. Jeg har laktoseinntoleranse, men trodde det holdt med å spise masse gulost og litt yoghurt, men fosteret krever mer enn det man får i seg til vanlig, og sist spiste jeg kalsiumtabletter(æsj og fysj-tok tran og da fantes det bare tyggetabletter som ikke hadde vitamin d), men nå finnes melk med smak og jeg drikker melk med smak av sjokolade med enormt god samvittighet =) (den er laktoseredusert!)

Skrevet

På denne lenken står anbefalingene til gravde fra Mattilsynet.

http://matportalen.no/Emner/Gravide

I tilegg kan jeg nevne at grønn te er noe gravide ikke bør drikke for mye av. Det er stoffer i grønn te som senker folatnivået...

Skrevet

Jeg tar 1 møllers dobbel og 1 Triomegam woman, dette har jeg gjort en periode. I går var jeg på apoteket og fikk kjøpt meg folat og omega 3 fra Weifa Complete, samt nycoplus multi uten A og D. Dette må da holde??

Jeg drikker melk til frokost, stort sett hver dag, og i tillegg er det kalsium i de triomega woman kapslene.

Om man skal være forsiktig med grønn te, er det da bedre med svart te?? Eller fruktte? Eller er det hvit te... Vet om en god del gode hvite te'r.

I dag blir det fiskekaker med koktegrønnsaker og poteter til middag ;)

Man skal være forsiktig med salt inntaket, etter hva jeg forstår, og siden potetgull i tillegg er fett er vel dette relativt bannlyst? Var borte i går, men hadde ikke en gang lyst på... kanskje godteribehovet endrer seg i takt med hormonene??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...