Gå til innhold

da var sara født! min historie! (ikke skummel!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

som jeg allerede skrev på tirsdag, starta alt med en liten blødning tirsdag kl 2, og som tok seg opp til mensmurringer/vondter og så ble det rier i løpet av morningen! det var regelmessig hele tiden!

var innom legen på helsestasjonen for en vanlig svangerskapskontroll, og hun tippa også at noe var på gang!

utover dagen ble riene lengre og vondere, men ikke så vondt som jeg hadde forestilt meg, så jeg tok alt med ro, lå i senga, strikka og glodde på tv, med varmeflasker på magen og ryggen! (anbefales!!)

kl 17 ringte jeg føden, siden legen sa at jeg burde holde kontakt med de pga blødningen (som ikke ga seg) jeg fortalte om rier som kom hvert 5. min, og varte 1 min, men de var ikke så veldig vonde..bare litt! de ba meg komme inn, og forklarte at ikke alle opplevde riene like vonde, men de ville ta en sjekk alikevell!

kl 18 lå jeg til ctg, som bekrefta at riene kom tett, og jordmor sjekka åpninga, og jeg imponerte henne med mine 4 cm! wohoo! fødselen var i full gang!! jeg fikk klyster (interesang opplevelse! hehe) og en goood lang dusj, for nå var riene vondere og lengre! gledet meg til å bli flytta til fødestue og lystgass!

over på fødestua kasta jeg meg over lystgassen, som var effektiv! og hjalp meg med å puste dypt! hadde planlagt å ta et bad, siden dusjen lindra så godt, men da sto valget mellom lystgass og badekar..og valget falt på gassen!

to timer etter at åpninga ble målt til 4, sjekka jm på nytt, og her var det 8 cm! etterhvert følte jeg trykketrang, og da jeg sa det til jm, sjekka hun på nytt, en liten halvtime etter 8, var det plutselig 9!

takker modningsakupunkturen for en kort og fin åpningsfase!!

alt gikk strålende frem mot pressriene, jeg hadde jo lest så mye om at disse pressriene skulle være en deilig avveksling fra de vonde åpningsriene, men det merka jeg ikke noe til! fikk heldigvis beholde lystgassen en god stund til!

etter mange press, skjønte jm at lille sara stanga hodet sitt, og fant ikke veien ut..vannet gikk på en pressri (var visst et imponerende syn i følge samboern!) og vannet var misfarga, og det er tegn på at babisen er stressa..så hun fikk elektrode på hodet sitt, og jeg skulle bare fortsette å presse..problemet var at riene ikke varte så lenge, og jeg var ganske sliten, så jeg fikk drypp for å få riene bedre igang.

jeg registrerte så vidt at begge jordmødrene mumlet litt til hverandre, og etter en liten stund kom barnepleier og lege.

de ville prøve sugekopp, dersom sara ikke fant veien ut snart, men de ga meg noen forsøk til..

på dette stadiet var jeg egentlig helt borte, og ganske irritert på heiagjengen, som insisterte på at dette klarte jeg! "kom igjen, en press til nå etc" utooolig irriterende!! de sa gjentatte ganger "nå ser vi hodet" og jeg skriker tilbake: så ta henne ut da!!!

(veldig logisk, syntes da jeg! de kunne jo bare nappe henne ut!..)

de klipte bittelitt for å gjøre klart til sugekoppen, men jeg rakk heldigvis å få henne ut på egenhånd! det var helt grusomt mot slutten, da hun bare var halvveis ute, men det gikk fort, neste ri kom, og snuppa var ute!

hun ble lagt på magen min, mens de sydde og dytta masse på magen min, for å forsikre seg om at alt morkakegugg var ute, det gjorde kjempevondt! mista mye blod, men ikke for mye, så det gikk bra..er bare litt bleik!

hun rakk akkurat å komme på tirsdagen, halv tolv var hun ute!

3 dager etter termin!

kom hjem på fredag, og vi koser oss masse! hun er kjempesnill, og såå flink til alt! barnelegen ble imponert over hvor sterk hun er, jordmor imponert over vektnedgangen, som ble målt til 14 g!! det er ikke en prosent en gang! så hun spiser godt! og laben ble imponert over at hun ikke skrek under blodprøven (følling)

så hun er bare perfekt! sover og spiser godt! nå har jeg super melkespreng, det er vell det eneste jeg kan klage på! men det går da over snart! ellers var amming aldri noe problem! gikk veldig greit igang!

de er kjempeflinke på ullevål, er utolig fornøyd med oppholdet på hotellet, og oppfølgingen vi fikk mens vi var der! så har du fødeplass på ullevål, gled deg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse med jenten:-)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Takk for ei flott fødselshistorie, kjempefin å lese! Gratulerer så mye med jenta di, nå er du mamma!=)

Skrevet

Gratulere så mye:)

Kose dere med snuppa!!

Skrevet

Gratulerer så masse med vesle Sara=) Fint navn forresten:)

Skrevet

Finn historie du hadde.

Gratulere så mye med Sara kos der masse!

Skrevet

Hvor stor var jenta de da, hvis jeg kan spørre om det?:)

Skrevet

takk, takk allesammen!

glemte å skrive målene, ja (takk for påminnelsen!) hun var ikke sååå stor, 3,4 kg og 50 lang! akkurat passe! :)

kan forresten anbefale alle å kjøpe albueskjell på apoteket, sitter her med melkespreng og litt såre brystvorter, og de skjellene er helt supre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...