Gå til innhold

Noen her som eier to boliger og leier ut den ene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du fortelle litt om hvordan dere kom fram til den avgjørelsen, og hvordan dere gjør det rent økonomisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde ikke noe valg økonomisk, slik kom vi fram til det! Vi bodde i en leilighet i et boretttslag da vi kom over drømmehuset. Vi kjøpte det og prøver å få solgt leiligheten samtidig som vi leier den ut. Leieboerne er da inneforstått med at det er visninger i ny og ne og de har 2 mndr på å flytte ut når vi får solgt leiligheta. Problemet vårt er jo at borettsleiligheter er vanskelig å selge, og ingen har vært på visning ennå.

Skrevet

Akkurat...

Vi har en selveier som vi IKKE ønsker å selge, men heller leie ut og selge med avkasting om en del år.

Nå har vi fått tilslag på drømmehuset og lurer litt på hva banken har å si til planen vår..

oktobernurket: Hvordan finansierte dere det nye huset når dere ikke har solgt?

Skrevet

Jeg ble nektet å kjøpe meg inn i hans bolig den gangen, så da ønsket jeg at vi kjøpte noe felles slik at vi eide 50/50 % hver. Boligkjøp er jo en god investering og jeg ønsket ikke å bo hos han i noen år og så hvis forholdet tok slutt at da stå der på bar bakke.

Avgjørelsen å kjøpe felles hus ble tatt, og vi gik til banken med detaljerte finanseringsplaner. Det "gamle" huset er enebolig med utleieleilighet, Leieinntektene der dekket det huslånet og kom i pluss. De pengene som er til overs blir satt på egen konto og skal dekke vedlikehold osv.

Vi fik 100% huslån på det nye huset, det andre huset ble satt opp som sikkerhet for nye huset. I det nye huset er også en utleieleilighet som dekker litt av betalingen av vårt huslån slik at vi betaler helt greit beløp hver måned.

Banken var fornøyd med hvor detaljerte planene våre var og var enige i at dette ikke innebar noe stor økonomisk risiko. Det "gamle" huset hadde på det tidspunktet steget veldig i verdi + mannen min hadde betalt ned gjelden på det endel. Slik at vi det skjedde noe uforutsett så var det bare å legge det huset for salg. Og da hadde vi hatt mer en nok til å berge oss hvis det var noe krise.

Så her eier vi dette huset 50/50% og hans "utleieprosjekt" eier han 100% og er helt adskillt fra vår økonomi.

Skrevet

Banken så det slik at våre verdier/kapital var bundet i leiligheten, og gikk ut i fra verdien der. Vi har altså 1 lån på leiligheta og 1 på huset. Når vi får solgt betaler vi ut det lånet med en gang. I tillegg hadde vi kausjonist.

Uff, jeg er helt lost på sånne her ting, men skjønner du hva jeg prøver å si? ;-)

Skrevet

Skjønner:)

Det er det jeg VIL at vår bank skal gå med på . Har hatt en god verdistigning her, så søker om nytt låv til det nye huset, med garanti i dette. Det var det jeg håpet var mulig.

Skal alene i banken på tirsdag og legge frem planene. Sambo er borte. Bygger opp litt mot osv her nå :)

Takk dere for innspill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...