Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 ...går på attføringspenger eller er uføretrygdet? Dette kom nemlig som overraskelse på meg... Jeg må ta hele permisjonen selv fordi han ikke har krav på noe.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Dytt!! skjønner ikke,trenger de perm når de går hjemme da?:S (min sambo går og på det)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Så du tror automatisk at om man er på attføring så går man hjemme? Jeg er selv gravid og på attføring, ute i "tiltak" for tiden, og jeg betaler min skatt som andre mennesker. Det eneste jeg har rett på når ungen kommer er engangsstønad, og jeg blir "kastet ut" av attføringen og sitter igjen uten penger. Engagsstønaden forsvinner ganske fort med utstyr som må kjøpes. Når sambo er delvis uføretrygdet og bare jobber deltid så sier det seg selv at det kommer til å bli stramt økonomisk. Og for de som måtte føle for det; spar meg for prekener om at vi ikke bør få unger nå da når ståa er som den er. For det første, graviditeten var ikke planlagt (prevensjon ble brukt). For det andre, abort var uaktuelt. For det tredje, man bør få lov å formere selv om man ikke er rike. Og sist, men ikke minst, vi er ikke akkurat i begynnelsen av tyveårene lenger, så om vi skulle få unge® så var det vel igrunnen på tide å komme i gang nå. Siden jeg er på attføring har ikke sambo rett på pappa-perm. Selv om jeg skulle finne på å gå tilbake til attføringsløpet før det er gått 1 år (det settes faktisk på pause i 1 år nå, før avsluttet de bare hele attføringen), så har han ikke rett på noe. Det betyr jo ganske enkelt at jeg bare må være hjemme i 1 år, jeg er ikke interessert i å sette ungen bort i barnehage når den er under 1 år, og ikke hadde vi hatt økonomi til å betale for barnehageplass heller. Hadde vel sikkert fått noe tilskudd til det, men er som sagt ikke interessert i ha ungen i barnehage når h*n er så liten. Jeg har null familie her hvor jeg bor som kunne steppet inn, og sambo er enebarn og har ikke kontakt med sin slekt som han har rundt her. Eneste er svigers, men de er passert pensjonsalder for en god stund siden og har ikke energien til å passe en baby hver dag. Helsa skranter hos begge to også. Jeg syns det er hårreisende at man blir avspist med så lite, det er akkurat som de ikke vil du skal sette unger til verden om du ikke er i fast "ekte" arbeid (arbeidet jeg gjør i tiltaket jeg er i er ekte nok det, men det er tydeligvis ikke verdsatt særlig høyt). Jeg mener ikke man skal få penger kastet etter seg, eller få like mye som en som har jobbet fulltid i årene før fødsel, men den engangsstønaden er jo nesten et hån, men jeg er selvfølgelig takknemlig for at vi iallefall kan få den.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 Reagerte også på at pappaen ikke får pappaperm når JEG går på rehabiliteringspenger!!! Det er som om de skal straffe ham og ikke gi ham tid med barnet sitt fordi JEG har vært syk...!! Jeg får jo dårlig samvittighet fordi jeg er/var syk, fordi jeg da tar fra ham retten til pappaperm! Og hva er logikken? Jeg trenger jo like mye (og kanskje mer) hjelp som alle andre kvinner som nettopp har født... NAV er noe syke syke greier spør du meg!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Du får ikke meldt deg som student for å få lån fra Lånekassen?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. november 2007 #6 Skrevet 17. november 2007 Hele ordninga fungerer jo helt pyton...kanskje noen her kan ta kontakt med media for å få belyst hvordan ordningen er og hvordan den påvirker familier der moren ikke har opparbeida seg retten til foreldrepenger. NAV tjener jo på at de som går på attføring eller rehabiliteringspenger får barn,- da trenger de ikke å betale ut like mye.
Gjest Skrevet 17. november 2007 #7 Skrevet 17. november 2007 "De som har lite, skal få enda mindre" - har jeg lært/skjønt... Sambo straffes for at JEG er student og ikke har tjent meg opp til fødselspenger. Han får da ikke pappa-perm eller mulighet til å få noen til å brøyte for seg i vinter. Da får vi bare håpe på en snill vinter uten så mye snø, hvis ikke så kommer jeg ikke til å få den store hjelpa fra ham når babyen kommer til oss =(
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 17. november 2007 #8 Skrevet 17. november 2007 Jeg er også student, men så lenge jeg ikke tar permisjon fra skolen har mannen min rett på 29 ukers permisjon dersom han tar det som gradert uttak/tidskonto. Kanskje det kunne vært noe for dere?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #9 Skrevet 17. november 2007 Helt bak mål. En engangsstønad på 33000kr til deg som er på attføringspenger. Synes det er hårreisende at man ikke har krav på noenting. De er så firkanta i forhold til regelverket at det ikke er mulig. Det er greit at det skal være vanskelig å komme gjennom regelverket og bli satt på attføringstiltak - men når man først har blitt det burde man da ha NOEN rettigheter...? Det er en grunn til at man er det... Og til deg som spurte om man ikke går hjemme når man går på attføringspenger: Det er flere grunner til at man er på attføringspenger, men min mann er i yrkesrettet attføring pga helseplager. Dvs at han er i tiltak for å komme seg tilbake på jobb. Men mye må tilrettelegges. Han sliter veldig med kroppen i perioder. Noe han er helt uskyldig i.. Men de svake skal visst straffes her i veldferdsnorge... Hvis man er sykemeldt og ikke på attføringspenger når man går ut i fødselspermisjon har man rett på fødselspenger beregnet ut i fra sykepenger. Hvor er forskjellen her? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå