Gå til innhold

snuppa har SPYDD I 7 DAGER! hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spydd i en uke! HVER dag, nesten ikke tiss i bleien hennes, og jeg tilbyr henne alt mulig å drikke. Spiser ikke så mye som før heller, men de siste o dagene har hun spist litt. Allemenn tilstanden er ogsp bedre, eneste at hun er veldig mammadalt og litt sutrete.

Vært til lege og tatt crp og sånn og de var fine, de kjente på magen og det var ok.

Skal jeg slå meg til ro med at dette bare er omgansgsyka som sitter skikkelig i?? (hun har smitta meg i løpet av uka, og det har gått for fullt i bhg)

Er så redd for hva dette er, og er jo i tillegg veldig sliten av å vaske klær og bytte sengetøy og dusje halve nettene..

Stakkars lille jenta mi:( ho er forresten 19 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg dratt tilbake til legen igjen. noe er galt, og hvis hun nesten ikke tisser er hun dehydrert. God bedring til jenta di da

Skrevet

datteren min hadde spy syken i vår en gang. tror hun var 11 mnd eller noe. hun spydde sikkert minst 20 ganger første døgnet. så ble det bedre etterhvert. men spydde hver dag i ca en uke. fikk beskjed at det hang mer igjen hos så små barn.

jeg gav henne KUN veske. hun fikk masse pupp (ammet henne fremdeles da...) og vann og juice og alt jeg klarte gi henne. masse av det kom opp igjen.. men noe ble igjen iallefall.. for etterhvert tisset hun litt...

Jeg dro til legen med henne og legen så på henne og sa at hun var ikke dehydrert..for det ser de med engang på huden.

hvis du fremdeles er bekymret selv så kan du jo ta en tur til legen igjen.når var det du var hos legen?

er jo ganske sannsynlig at det er spy syken siden alle i barnehagen og du selv har hatt det nå...

Skrevet

Siden du og flere rundt dere er syke er det nok spysyken ja.

Men dersom hun ikke spiser eller drikker noe særlig enda, og hun ikke har tiss i bleien hadde jeg tatt henne med til legen slik at de fikk se nøye på henne. For det skal ikke så veldig mye til før de små blir dehydrert, og dersom hun er det kan hun få væske intravenøst og da kommer hun seg raskt.

Dersom fontanellen i skallen ikke er grodd helt igjen hos henne kan du se om den er nedsunket, det er tegn på at hun mangler væske.

God bedring!

Kjenner følelsen du har, for jr har cøliaki og før han fikk stilt diagnosen spydde han hver natt. Veldig mye skifting og bading midt på natt...

Skrevet

newmom: var oppkast tegn på cøliaki eller flere symptomer? For legen her sa at var nok ikke det siden symptomene der er mer diare....

Skrevet

Gutten min var 11 mnd på denne tiden i fjor, og spydde i 3 uker pga omgangssyken. Det var litt uvanlig, men det er ikke uvanlig at det henger i godt og vel ei uke til de små. Vi var på legevakt og barn akutt en kveld med ham, og prøvene viste noronvirus (omgangssyke). Der ble det også tatt prøver av salt/væskebalanse, og den var i grenseland, men grei nok. Så vi fikk dra hjem. Han fikk pupp, Biola og litt fruktpurre i 2 uker, og klarte seg med det. Men han ble utrolig tynn!!!

Det eneste som hjalp hos ham, var å gi ham ei skje med mat hvert 5. minutt. Ja, jeg holdt på slik i nærmere 2 uker. Skikkelig gøy, all hans våkne tid gikk med til å tvinge i ham mat/drikke, for han ville jo helst ikke ha. Tror jeg aldri har vært så sliten noen gang.

Disse små tåler mye mer enn hva vi tror, og du ser det godt på dem om det er kritisk med tanke på allmenntilstanden osv. De blir apatiske og slappe dersom de blir dehydrert og tar til seg for lite væske. Om det skulle være noe annet alvorlig enn omgangssyke, så vil det vise seg på allmenntilstanden etterhvert, og tror uansett ikke det er noen krise når hun tross alt har blitt bedre den siste tiden.

Ellers så er gulrotpurre, blåbærsaft og eplemost/farris godt for løse mager og dehydrerte barn.

Jeg hadde omgangssyken med mitt første barn da hun var 3 mnd, og det var ikke morsomt. Du verden, da var jeg redd, da. Men det gikk bra, det også.

Skrevet

Før trodde de at alle med cøliaki hadde diare, men det vet (de fleste) legene at ikke er sikkert lenger.

Jr spydde, gikk ned i vekt, mistet matlyst, var sutrete og i ulage og var forstoppet. Hadde ikke diare i det hele tatt.

Skrevet

Dersom du føler at det er viktig å sjekke om hun har cøliaki skal du ikke gi deg.

Det første de gjør er å ta en blodprøve, den viser om jenta har en egenskap i blodet som de fleste med cøliaki har. Men jeg vet om noen som ikke fikk utslag på blodprøven, men som likevel har cøliaki. Dersom de får positiv blodprøve, eller det er andre grunner til å tro at det er cøliaki selv om blodprøven er negativ blir det tatt biopsi av tarmen (de går ned munnen med slange og tar en bit av tarmen mens barnet er i narkose).

Men jeg må jo si, bare på grunnlag av det du skriver selvfølgelig, at jeg tror jenten din har en ekkel spysyke som hun ikke blir kvitt så lett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...