Gå til innhold

Snuppa har SPYDD i 7 DAGER!! hjelp. Andre som har opplevd dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spydd i en uke! HVER dag, nesten ikke tiss i bleien hennes, og jeg tilbyr henne alt mulig å drikke. Spiser ikke så mye som før heller, men de siste o dagene har hun spist litt. Allemenn tilstanden er ogsp bedre, eneste at hun er veldig mammadalt og litt sutrete.

Vært til lege og tatt crp og sånn og de var fine, de kjente på magen og det var ok.

Skal jeg slå meg til ro med at dette bare er omgansgsyka som sitter skikkelig i?? (hun har smitta meg i løpet av uka, og det har gått for fullt i bhg)

Er så redd for hva dette er, og er jo i tillegg veldig sliten av å vaske klær og bytte sengetøy og dusje halve nettene..

Stakkars lille jenta mi:( ho er forresten 19 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst, hadde vært hos legen for LENGE siden. Ikke bra.

Skrevet

hvis det er noe som går, er det jo trolig det hun har. Hadde hun vært den eneste, hadde jeg vært mer bekymret. Men som du sier, må du jo bare være obs på at hun ikke blir de-hydrert.

uff, stakkars dere - god bedring.

ps! bytt tannbørste også, masse basilusker der....!

Skrevet

Dra til legen igjen. Trodde omgangssyken på gikk 1 - 2 dager jeg?

Kanskje det er noe annet - allergi eller noe?

Hvor ofte kaster hun opp?

Skrevet

Bor du i Bergen?

Jeg har hørt at den omgangssyken som går her nå er skikkelig hard, og særlig de små spyr lenge.

Om det er et par dager siden du var hos legen, ville jeg ringt igjen og spurt om du burde komme tilbake.

Skrevet

Hu skriver jo at hun har vært hos lege ;)

Det jeg lurer på er når du var hos legen, tenker veldig på dette med dehydrering. Det kan de sjekke med urinprøve mener jeg å huske.

Et tegn på dehydrering er nettopp tørre bleier !... Sjekket de det når du var der ?

Virker hun energisk eller er hun bare slapp ?

Jenta mi var engang dehydrert og måtte få væsketilførsel på sykehuset.

Husker jeg var overrasket fordi hun ikke virket SÅ slapp. Men det var fordi hun holdt ingenting nede. Ble mye bedre etter tilførselen.

Skrevet

Jepp, snupp hadde det i 8 dager når hun var 9 mnd. Var hos legen to ganger den uken, men så lenge hun ikke var dehydrert så var det ingenting å gjøre med det.

God bedring!

Skrevet

Mini hadde også omgangssyke i nesten en uke nå i sommer, så det er vel ikke sååååå unormalt.

Så lenge hun ikke blir uttørket er det greit.

Sjekk om slimhinner er våte, og om huden er elastisk. Gi eplejuice og Farris, og MASSE lykke til!

(Og ta dere en tur til legen for å være sikker på at hun ikke blir uttørket.)

Skrevet

jeg var hos legen på onsdag og igjen idag. Fikk samme beskjed idag: Følg nøye med på urin, og pøs på med væske! Ingenting å gjøre så lenge hun ikke er dehydrert, og legen trodde ikke det kunne være noe matvare intoleranse for det er ikke så akutt og helst med diare.

Hun er ikke lenger slapp, men leker og skravler i vei på dagene. Hun spyr ikke på dagen lengre, men kun på netene, da gjerne 2 skikkelige ganger med kort mellemrom.

Skrevet

Som de andre sier er det dehydrering du må være obs på. Det viktigste er å få i henne væske, gi henne saft eller noe annet hun liker. Gi bare bittelitt av gangen, slik at hun klarer å holde på det (en kork i kvarteret f.eks.). Også følger du med på bleiene hennes om det kommer urin og om det kommer tårer hvis hun gråter. Dersom det bare er tørre bleier burde du kontakte lege igjen.

Men du sier at hun spiser litt og at allemenntilstanden er bedre, så da er hun sikkert på bedringens vei!

Skrevet

Åja, så nå at du hadde vært hos legen og fått de samma rådene!

Skrevet

Det er ikke uvanlig at omgangssyke kan sitte i lenge hos de små. Eldste har hatt det over en uke et par ganger.

Gi henne det hun har lyst på av drikke (og evt. mat hvis hun vil ha). Bland Farris og eplejuice 50/50 (uten kullsyre). Gi salt kjeks/chips, kokt pasta, kokt ris, banan.

Ikke nøl med å dra til legen igjen om det ikke blir bedre snart.

God bedring!

Skrevet

Ja eldste jenten min hadde det sånn, omtrent samme alder som di. Vi ble lagt inn på Haukeland, i karantene! Jeg fikk ikke engang gå ut av rommet for å hente meg kaffe.... Alt ble levert på rommet, og alt vi brukte ble sterilisert. Det var en eller annen smittsom magesak, det kom til og med skriv opp i barnehagen.

Skrevet

AVISA: hva var det da? og kunne de behandle henne? Hvordan fant de det ut og hvor lenge varte det?

Skrevet

Var sikkert gastroenteritt.

Det skyldes som regel virus (f.eks rota, adeno), i over 85% av tilfellene. I 10-15% av tilfellene skyldes akutt gastroenteritt bakterier (f.eks. salmonella, e.coli). Finnes ut ved hjelp av avføringsprøve. Behandling er at barnet får tilstrekkelig væske til dekning av væsketap. Det er sjelden indisert å gi antibiotikabehandling.

Skrevet

Vi fikk ikke noe medisin, jeg måtte gi henne væske med en sprøyte hver halvtime hele døgnet. I begynnelsen spydde hun det ut men etter hvert gikk det bedre. Når hun først begynte å holde på væske så kviknet hun fort til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...