Gå til innhold

Yoga, hva er det bra for....?? Svar please!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yoga ... lurer litt på hva det er godt for?? Vil så gjerne lære meg denne formen for trening:) Men det hadde jo vært supert om denne formen for trening er bra både psykisk og fysisk...!!

Og hva med pilates?? Hva er det godt for??

Ellers er det noen som har en bra dvd/nettside eller bok ang å lære yoga/pilates.

Håper på mange svar!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Hei på dei=)

Yoga er nydelig trening.....det finnes mange forskjellige arter, hipt nå for tida er poweryoga. Den tar! Fint til å bygge opp fysisk styrke, øke bevegelighet, supert i.f.t. balanse og konsentrasjon.....man blir smidigere, kommer mer i kontakt med kroppen sin. Jobbes mye med pust, noe som er DEILIG og nødvendig for de fleste av oss.

Har du mulighet til å dra til et yogasenter er det den beste måten å komme i gang, da vil du få god veiledning fra dyktige instruktører. Min personlige erfaring - beklager hvis jeg tråkker noen på tærne - er at det noen ganger skorter litt på instruktørenes evner på de store treningssentrene (Sats, Spenst osv), syns yogaen der er litt overflatisk.

I "ekte" yoga har hver eneste asana (stilling) en funksjon, f. eks kan øvelsen i tillegg til å strekke innside lår være gunstig for fordøyelsen, en øvelse som strekker hamstrings kan f. eks styrke håndledd samtidig som den bedrer blodsirkulasjonen....bare noen eksempler.

Vær obs på at den første yogatimen kan være litt tung, man føler at man "baler" litt med stillingene ("hæ, hvordan skal jeg få kroppen dit...krysse knærne sånn?!??") og blir fort sliten på rare steder osv. Men det tar seg fort opp, og etter et par ganger er du frelst=)

I forhold til bøker; "Yoga for alle" av Tara et-eller-annet er kjempefin! Der finner du forslag til programmer, og alle asanene er beskrevet grundig med bilde og tekst. Tar også for seg de andre, mindre kjente aspektene av yoga; pust, kosthold osv.

Pilates vet jeg er en super treningsform som styrker kjernemuskulaturen på en kjempebra måte, men jeg underviser ikke i det selv, så kan ikke si så mye om det.

Få høre hvordan det går, da=) Lykke til!

Skrevet

Jeg har gått på yoga for gravide no, og det er utrolig nyttig fordi vi lærer både avspenning, pusteøvelser og stillinger som åpner bekkenet, forbereder til fødsel, og f.eks. strekker livmoren i lengden slik at barnet har lettere for å snu seg i hodeleie :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...