Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Jeg synes helsestasjonen virker så vektfiksert og redd babyen skal veie for mye. Min veide 3,2 da hun ble født. Da helsesøster var på hjemmebesøk da jenta var cirka 1 uke gammel hadde hun gått opp til 3,5 og det virket som helsesøster syntes dette var mye. Jeg ammer og babyen får ingen tillegg, kun mm. Hun har hele tiden fått spise når hun virker sulten og det er hun ganske ofte. Det går sjelden mer enn 1,5-2 timer mellom hver gang hun spiser. Vi fikk nemlig lære på sykehuset at når man ammet skulle man la barnet styre dette og gi pupp så mye barnet ville. Da jenta mi var 6 uker veide hun 4,8 kg og helsesøster nesten himlet med øynene over økningen, mente at jenta skulle bruke smokk og ikke spise så ofte. Hvorfor? 4,8 er da ikke mye for en 6 ukers baby? Og når jeg prøver å tøye tida mellom måltidene så skriker hun noe så inderlig at det er ikke til å holde ut, gir seg absolutt ikke, blir lilla i ansiktet og mister nesten pusten. Det tolker jeg som at hun virkelig er sulten, så jeg gir henne mat når hun vil ha det!. Har ikke lyst til å lage dette til noe stress situasjon for både henne og meg og lære henne at hun ikke får spise seg mett etc. Hun er jo bare en liten baby på snart 2 mnd. Er det andre som har det på samme måte? Føler at helsestasjonen er litt "vektvoktere"?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Helsestasjonen her er veldig "etter boka". Egentlig hadde jeg ikke trengt dem, men skal jo ha noen vaksiner fra vaksineprogrammet og vil gjerne veie minsten, så vi dukker opp på kontroller. Bryr meg ikke så mye om at både hs og legen på helsestasjonen har sett 1000vis av barn, jeg har mine tre og vet med megselv hva som er best for barna mine. Legen forsøkte fx overtale meg til å nattavvenne et av barna ved 6mnder, ungen var stor ja, men likevel - er slettes ikke personalet på helsestasjonen som bestemmer slikt. Du skal ikke trenge tøye tida mellom måltidene til ungen din HI, fortsett som du gjør og gi ungen mat når den er sulten, dette er brystmelk det er snakk om - ikke brødskiver med nugatti! Dersom du synes presset blir for stort, bør du bare be om å få bytte helsesøster. Er ikke rett at hs skal gjøre deg usikker på den måten.
Fabelaktiv Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Jeg gjør som HI.. lar snuppa styre måltidene.. Min veide også 3200 og 4900 på 7 ukerskontroll - det var ingen som reagerte hos meg. Nei, ikke bry deg med himlingen deres.. så lenge hun også har blitt lengre da Du ser jo selv om ungen er 'bælfeit' og trenger litt avstand mellom måltidene
*Rutletutt* Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Hjelpe meg - er jo ikke for stor i det hele tatt, hun da! Høres litt vel vektfiksert ut den helsestasjonen, ja! Så lenge hun bare får mm så kan de jo ikke bli for stor - babyer vokser i ulikt tempo. Noen vokser mye i begynnelsen for så å stagnere litt og omvendt.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Morsmelkernærte barn kan ikke bli for tykke. Min gutt vokste også utrolig fort i starten, og helsesøster kommenterte en gang "jaja, når han er så aktiv så gjør det vel ingen ting" (at han var litt tykk, forsto jeg det som). Selv syns jeg ikke han var tykk, han lå på kurven over den midterste. Har også en venninne som stadig hinter til at hun syns han er stor (les: feit) men det er vel fordi hun sammenligner med sin gjevnaldrende jente som er på den helt nederste kurven. Barn er forskjellige!! Vel, han vokste kjempefort frem til han var ca 5-6 mnd, og etter det har vekta nesten stagnert mens lengden vokser fint (er snart 10 mnd nå...). Ikke er han tynn nå, men jeg mener det er helt normalt at barn vokser i forskjellig tempo, og i rykk og napp. Ikke bry deg om noe himling med øynene! Det er når barna blir eldre at man kan være litt på vakt hvis barnet er inaktivt, spiser mye og begynner å bli usunnt store.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Gi F...i hva helsesøster sier .Gjør det du føler føler er best for deg og babyen din.Mamma vet best:)Amm så mye du bare orker du,flink er du :)Lykke til..
Mammapudding Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Enig med de andre her! Du gjør hva du føler er best. Jeg fikk beskjed om å starte med grøt!!!! nå når snuppa er 3 mnd, enda hun har lagt på 3 kilo siden fødselen, er blid og fornøyd og jeg har melk i massevis, dette fordi hun mente Leah spiste for ofte om natta..Det var ikke "normalt"! Så jeg tenkte jo at HS vet best, og i kveld ga jeg tyyyyyyyynn velling, hun likte det ikke og brakk seg..men litt fikk hun i seg og da ble det magevont:( Så nå følger jeg heller min egen magefølelse..de vet tydeligvis ikke best på helsestasjon!!! En så liten baby som du har skal ha mat når den er sulten, og vektøkningen var jo ikke så stor heller, teite helsesøster!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 min lå over på de kurvene, har gjort det siden han kom til første kontroll (3.8 ved fødsel). Nå er han litt over året og jeg syns han må være såpass som han er nå. De blir bare mer og mer aktive, og så blir de syke og vil ikke spise noen dager, da er det godt å ha litt å gå på. Dessuten: MM-barn skal ikke slankes eller reguleres. En som har ammet seg god og rund, kan godt bli en tynn sild senere, de har ingen ting med å si at du gir for mye!!! Etter litt over 1 års erfaring på helsestasjon er min konklusjon denne: Jeg går til de oppsatte kontrollene Jeg følger vaksinasjonsprogrammet Jeg ser på den kurven de får opp, og hører på deres mening om det Ellers gjør jeg som jeg vil Jeg snakker de faktisk litt etter munnen når de spør, fordi jeg vet at feks amming og søvn her ikke er "etter boka". Var så frustrerende i starten også syns jeg når du spurte om noe, fikk du svar at ja det kan du gjøre, ellers så kan du ikke gjøre det. Helt håpløst.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Der må jeg si meg helt enig. Jeg syns rett og slett helsestasjonen og helsesøster er noe oppskrytt. Den faset HS er det ikke mulig å få noe klart svar av når man spør om noe, hun tør ikke svare -selv om jeg oppriktig lurte på f.eks bør man eller bør man ikke ha tepe foran åpningen på vogna på kalde dager osv...). En hs student vi hadde sist var derimot veldig så bastant. Himlet med øynene da jeg sa at vi bare pusser tenner en gang for dag ("det bør altså gjøres hver morgen OG kveld"), messet om tran (var uheldig å nevne at det ikke ble gitt hver eneste dag) osv. Vel, tannlegen min sa at hos små barn var det ike tannpussen i seg selv som var det viktige, men at barnet skulle bli vant til tannbørsten i første omgang. Tran er viktig, men så spiser vi fisk 4-5 ganger pr uke (ungen også), men det spurte hun ikke om. Kunne kommet med masse eksempler.
mayaya Skrevet 17. november 2007 #10 Skrevet 17. november 2007 Jeg sitter også med inntrykk av at hs tror de er Gud... Men du skal vite at de er der for rådgivning, ikke lovgiving. Så lenge ungen har det bra, er det du som mamma, som vet best. Og en unge blir ikke for tjukk på mm. Kos deg med babyen din, du :-)
Marolla Skrevet 17. november 2007 #11 Skrevet 17. november 2007 Jeg har aldri hørt at jenta mi veier mye, selv om hun nå er 5 mnd og veier 9 kilo. Jeg fikk også beskjed om at det var litt for tidlig å slutte med nattamming ennå. Vi har egentlig bare fått en masse skryt over at hun er så fin. Dette sier begge helsestasjonene vi har gått til. Så lenge barnet følger kurven sin og er friskt og fornøyd, så er det vel ikke noe galt. Alle steder har jeg uansett hørt at et barn kan ikke få for mye mm.
Turid Laila Skrevet 17. november 2007 #12 Skrevet 17. november 2007 Helsestasjonen her er ikke sånn. Jeg var redd for at vår lille la på seg litt mye, og det hadde han gjort. Lagt på seg litt mer enn "normalt", men hun smilte bare til meg og sa "det er ikke noe som heter tjukke babyer, de går det av seg når de begynner å gå/krabbe." Så jeg har slått meg til ro med det. Han har valker på armer og bein og god og rund i ansiktet. Siste kontroll en uke før han ble 4 mnd var han 63 lang og 7150 =) Go'ingen min!
Gjest Skrevet 17. november 2007 #13 Skrevet 17. november 2007 Jeg fikk ros på hs jeg da gutten min hadde lagt på seg ca 300 gram i uka de første ukene etter vi kom hjem, og det var ikke snakk om at han la på seg for mye i det hele tatt. Derimot var jeg selv litt bekymret og spurte om jeg burde gi vann (noe svigermor mente jeg kanskje burde) og da fikk jeg beskjed om at som regel så roer spisinga seg etterhvert og da flater vekta ut. Det gjorde det også, og min ni måneder gamle gutt er akkuratt passe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå