Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Hei- Jeg bor i en bygård i Oslo sammen med vesla på 3. Har egentlig veldig lyst på en katt, men jeg lurer på om den kan være lykkelig her- og om det er mye stress? Har aldri hatt katt, men hadde hund mens jeg var sammen med pappaen. Mye jobb med hund, men katter er vel lettere å ha med å gjøre...? Har noen erfaringer her?
Tre rosa kalver Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Tror ikke jeg ville hatt katt i slike omgivelser... Men hvorfor ikke marsvin? Eller kanin, hamster.....
trillemamma Skrevet 17. november 2007 #3 Skrevet 17. november 2007 Jeg har hatt to innekatter og, ALDRI MER! Det var konstant tisselukt, siden jeg ikke fikk vekk lukten fra kattedoen deres. De lengtet ut og bare jeg åpnet altandøren forsvant den ene over til naboen og gravde i blomsterpottene der. Jeg vet det er mange som trives med innekatter, men da må du velge rette katten og for å være helt sikker, ville nå jeg valgt en rasekatt som er avlet opp til det formålet.
englegull Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 Jeg har en gutt på snart 3, og vi har innekatt:-) Ikke mye jobb med katt, annet enn at man blir bundet. Har du noen som kan passe katten om du skal bort en helg f.eks? Ellers må du akseptere at du ikke kan være like impulsiv som tidligere, for du har en katt du må hjem til. Men, er du alene med småbarn, så er du ganske "bundet" og lite impulsiv i utganspunktet, så jeg synes ikke det er noe problem:-) Ikke noe problem å få en katt til å trives som innekatt, men forutsetningen er at den ALDRI har vært utendørs!! Det finnes mange rasekatter som har et veldig rolig gemytt, og som trives som innekatter. Men disse er dyre, fra 4000-8000 må du regne med for en rasekatt. Men da kan du i større grad "velge" kattens gemytt. Men man kan også få tak i blandingsraser, f.eks en perserblanding (persere er veldig late og rolige) til rundt en tusenlapp. Jeg hadde ikke råd til rasekatt, men har fått verdens koseligste huskatt, og han stortrives som innekatt. Hvis du er interessert kan jeg fortelle deg mer om hvordan du bør gå fram for å finne en katt som passer i ditt hjem og livssituasjon:-)
englegull Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 Glemte å si at arbeidet med katt innebærer mating og å plukke oppbæsj og tiss fra kattedoen 1-2 ganger i døgnet. Bruker du kattedo med tak en skikkelig god kattesand, blir det ikke lukt om du er flink til å plukke opp. Og selvfølgelig lek, kos og selskap:-) Vi bor på 52 kvm, og pus trives så godt atte:-) Men han er aldri vant til å ha noe større plass heller. Og det er VELDIG vikteig at katten aldri har vært utendørs hvis den skal trives som innekatt. Et klatrestativ til pus kan være lurt.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Jeg har katt. Han kommer og går som han vil. Vi bor fint til med ordentlig uteområde. Problemet med baby (barn) og katt er at man kan bli urolig og redd for at katten skal skade barnet. Jeg tør ikke la katten gå rundt alene så han har sitt eget rom. Han må være der når babyen sover og jeg gjør husarbeid.(siden jeg ikke kan passe på ordentlig da) Er også redd for at katten min ikke får all den oppmersomheten han trenger. Babyen går foran alt. Katten er supersøt og snill. Jeg sliter med dårlig samvittighet. Han var min "baby" før babyen kom. Tenk over om du faktisk har tid!=) Jeg kunne aldri hatt en innekatt, nå når jeg er alenemor.
Lunas gutt f:11.06.07 Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Jeg har hentet min katt fra dyrebeskyttelsen for 4 år siden. Luna (derfra nicket :-)))) har alltid vart innekatt. Det så jeg etter, når jeg var hos dyrebeskyttelsen. Vi har flyttet 2 ganger siden og jeg har bodd på +/- 55 kvadrat. Jeg har alltid hatt stor balkong. Så poenget er ikke om man bo i en storby - man kan ha god plass der. Hvis du skal til Dyrebeskyttelsen, hvilket jeg anbefaler - for da redder man et dyr, så se etter en voksen innekatt. Små kattebabyer vet man ikke hvordan de utvikler seg. Også bør det være et barnevennlig katt. Luna har jo måttet gjennom det å få en baby i huset og hun tok det svært pent, selv om hun kan gjøre seg litt mer kostbar nå. Men jeg kjøpte en sikkerhetsnetting. Men det er kun et generelt råd. Du har jo en 3åring. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå