Gå til innhold

Gutten vår bare griner og griner... bare vanlig forkjølelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har hatt rennende nese i mange uker. I dag ble han rar etter middag og gren 2 timer i strekk, illsint. Sovna til slutt, våkner og illskriker igjen.

Han har hatt lite matlyst, han høres tett ut i nese og hals og virker litt varm. Vi får ikke tatt tempen siden han vrir seg unna, men han fikk en paracet. Vi har gitt litt slimløsende hostasaft, siden det virker som han ikke får puste og svelge samtidig, Men han var illsint hele tida.

14 mnd er han. Moren hans er visst bekymra for alt mulig plutselig:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være ørene? Prøv å dra litt i øreflippen eller klem forann øret. Ofte er det spesiellt vondt når de ligger flatt.

Skrevet

Ja, tak, skal sjekke om han våkner igjen, Han har ikke tatt seg til ørene eller noe.

Skrevet

Ville gitt en paracet jeg. Vanskelig når de ikke kan si hvor de har vondt.

Om det vedvarer er det greit å få seg en legetime på mandag.

God bedring til lillegutt =)

Skrevet

Paracet er gitt allerede:)

Ja, skal jo se dette an. Synes det er så vondt inni hele kroppen når han så tydelig har det vondt, men jeg ikke aner hva vi kan gjøre for ham. :(

Skrevet

Her opplevde vi det samme for noen uker siden. Helt fortvilet. Hun skrek desperat. Hun tok seg heller ikke til øret, men viste seg på legevakten det var ørebetennelse som endte med sprukken trommehinne.

Hev senga, og gi nesespray. Og pøs på med saltvannspray. Og så kontakter du legen hvis det ikke blir bedring.

Skrevet

Ja, takk.

Har som sagt:

-gitt slimløsende hosesaft

-hevet senga litt

-gitt paracet

Har heldigvis slatvannsspray i hus og nesespray osv.

Men hvor mye hever dere senga til de små? Vi har nå hevet med ca 2 cm under den øvre delen.

Skrevet

Her hadde vi ca 10 cm. Men når hun hadde vondt ville hun kun sitte og sove i fanget mitt. Så her lå jeg i senga med en stor sofapute i ryggen og hun sov på brystet mitt. Hun er forresten 18 mnd.

Drar du på legevakten krev en crp. Legen vi var oss nølte med dette, men det viste seg at hun hadde 160 og måtte få antibiotika. Den nye "trenden" ved ørebetennelse er visst kun nesespray og paracet....

Skrevet

Ok, vi kan heve mer da uten at det er farlig skjønner jeg:)

Hva er en crp?

Skrevet

Almenntilstand = dårlig matlyst, skriker i flere timer pga ubehag, får ikke puste og svelge samtidig, virker varm, tett i nese...

Jeg er jo så hønemor at jeg ville ha tatt en tlf. til legevakten og hørt om de kunne ta en titt, og crp. bare sånn for sikkerhetens skyld.

Har står tro på morsinnstinktet når det gjelder syke barn, vanlig forkjølelse pleier ikke å gi skrikende unge i timesvis.

Lurt råd å sjekke dette med ørene, jeg tenker også på mulig halsbetennelse ?

Et lurt råd jeg fik av en barnelege engang, alltid sjekk etter nakke stivhet, er det vondt for barnet å kikke ned eller opp eller snu hodet så bør lege kontaktes umiddelbart.

Jeg ville ringt legevakten, men så er jeg en av de som heller ringer engang for mye en engang for lite.

Skrevet

Hm, ja, jeg skjønner. Litt dumt å ringe nå når han endelig sover litt?

Skrevet

Crp er en blodprøve (stikk i fingeren) som forteller om det er muligens bakterie infeksjon på gang. Da ville det hjelpe med antibiotika.

Skrevet

CRP står for C-reaktivt protein. Proteinet produseres i leveren, og har en funksjon i forbindelse med betennelsesreaksjoner i kroppen.

For at kroppen skal kunne kjempe mot infeksjoner og betennelser lager den forskjellige stoffer som gjør at reaksjoner blir satt i gang, og at reaksjoner starter på det rette stedet. CRP er et slikt stoff. Man vet ikke med sikkerhet hvilke funksjoner proteinet har, men man vet at det deltar i prosessen og at det kan brukes som et mål på hvor kraftig en infeksjon er.

Skrevet

Du kan sannsynligvis drøye det litt og så sett formen hans an når han våkner igjen ?

Skrevet

ja, ufff, nå blei jeg litt småstressa. men tar poenget som jeg jo egentlig visste; at allmenntilstanden sier mest. Så om den er dårlig utover natta, så får vi traske bort til legevakta.

Skrevet

Han våkner bare nå med jevne mellomrom, utrøstelig og rar. Dette var skikkelig rart:(

Skrevet

Ring legevakten ... du sitter der og har på følelsen at noe er rart..

Jeg sitter her og tenker... bedre å ta den turen ut, og så gå hjem igjen med enten resept på medisin eller sikkerheten om at det ikke er så farlig ;)

Men de spørr jo alltid om barnet har feber, men du får kansje lurt han til å ta feberen hvis han er avslappet = sover ... men han kommer jo til å våkne, så kansje ha en avlednings manøver klar ;)

Lykke til uansett... ikke noe gøy når de små er syke..

Hilsen fra

Skrevet

når de er snørrete og forkjøla og de gråter sånn er det oftest ørene.. pøs på med nesespray (holder ikke med saltvann) og paracet... da går det oftest over etter ikke så lang tid..

det hender du kan merke det er ørene med å dra litt i øreflippen eller ta på ørene.. og de kan ofte få vondt der... men min egen datter har ikke hatt vondt av det selv om hun har hatt vondt i ørene..

jeg skjønte ikke at det var øreverk før det et døgn etterpå var masse gørr på veg ut av øret hennes....

Skrevet

Han spreller så ille at vi ikke får målt feber og nå ligger vi bare uti stua i samme rom alle tre her, he he.

Men jeg kjenner jo at det er feber i ham, tror ikke det er så mye, maks 39 vil jeg tippe. Hmm. Ja, om det ikke er bedre og han våkner på samme måten mange ganger til må jeg ringe. Bare frister ikke å gå tur i de kuldegradene her nå.

Skrevet

kan være jeklsler på gang? varm el kald? sår i halsen. ? gi han paracet, det hjelper godt og masse å drikke, viktig å få i seg væske.

Skrevet

Han har fått paracet. Det funker ikke så veldig bra. Han er varm. Han klarer nesten ikke spise drikke. Han har bare 6 tenner, skal jeksler komme såpass tidlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...