Gå til innhold

Kor fort går d fram me forskjellig mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begyndte med maisgraut til snuppa mi for tre veke sidan og bytta til risgrøt for ei veke sidan- begge blir blanda ut me morsmelk. Når kan eg begynne me neste graut?

Ho er 6 mnd

Får og litt middag- grønnsakspure

( alt dette står fra 4mnd)

Når kan eg begynne me meir?

Korleis ete dokka barn på denne alder? kor mange måltid og ka et dei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er nå 7mnd og fra 4mnd har han spist grøt, middag og brød.

Begynte også med maisgrøt, men hadde det bare i noen dager før jeg begynte med Havregrøt. Den blandes ut men vann. Du bør regne med en ny tilvenning på vanngrøter. Jeg lærte av førstemann, og begynte derfor raskt med vanngrøt med nr.2. Ikke alle barn tar denne type grøt like raskt.

Vi begynte med to grøtmåltider. Etter to uker begynte vi med middag. Og tok det gradvis med brød.

Du må neste se det ann med mat til ditt barn. Er det sultent så gi mer. Når babyen ikke klarer seg uten mat i 4 timer betyr dette at du bør begynne med ny grøttype. Jo lenger opp du kommer i "grøt-alder" jo mer metter de. Det samme gjelder middag. 6 mnd glassene metter mer enn 8mnd glassene. Det nytter ikke alltid å bare gi mer av 6mnd glassene når barnet ditt er sultent.

Når alle måltider er stabilisert kan du begynne med frukt. Gir du frukt før vil jeg mene at du får problemer med middagen. En baby vil alltid foretrekke frukt framfor middag.

Slik er dagen vår:

Frokost: Fullkornsgrøt

lunsj. Fullkornsgrøt

middag: Middagsglass

kvelds: Fullkornsgrøt

natt: mme

Ellers gir jeg vann, frukt og brødskive innimellom.

Skrevet

Mange velger å gi mme/mm etter grøt, men min gutt vil ikke ha.

Skrevet

flott me slike svar.. skal begynne me en meir mettandes graut, ho vakna om natta og vil ha mat, so eg trur ikkje ho blir mett nok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...