Gå til innhold

Sønnen min har begynt å stamme... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så fortvilet! Begynte etter han startet på skolen i høst... :(

Noen som vet hvem jeg kan kontakte ang. dette?

Hjelp, noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først kontakter du fastlegen, som henviser dere videre. Lykke til :)

Skrevet

Ta deg en snakk med læreren hans, og undersøk da om han også stammer på skolen. Be om at spesialpedagogen på skolen ser på han, og gir sin vurdering. Da kan de ta kontakt med PPT i deres kommune. Kan evt. også privat kontakte en logoped dersom du vil gå utenom skolen.

Jeg ville undret meg over hvorfor han begynte stamme samtidig som han begynte på skolen? Har han hatt det vanskelig den siste tiden? Kan det være psykisk påvirkning? Har det skjedd noe utenom det vanlige? Snakk med fastlege og/ eller lærer og spør om dette!

• 4 uker senere...
Skrevet

Det er et ganske fint intervju her på barnetmitt.no om stamming. Datteren min begynte å stamme (hun var riktignok bare 3 menkanskje kan det sammenlignes likevel) - vi fulgte rådet fra intervjuet her om å aldri spørre henne ut om ting, verken om hva hun hadde gjort i barnehagen eller noe annet, men heller prøve å følge opp de tema hun introduserte i samtalene og vise interesse for dem - vet ikke om det var det men hun sluttet iallefall å stamme. Det kan fort oppleves som en "eksamen" for ungene når foreldre/besteforeldre/andre spør og spør og har forventninger til at de skal fortelle bestemte ting. Kan det være at din sønn også opplever forventingspress til hva og hvordan han skal fortelle om skolen? eller evt hva han skal si og hvordan han skal si det PÅ skolen?

ville forøvrig kontakte helsestasjon før fastlegen, ikke sikkert du trenger medisinsk hjelp eller henvisninger i første omgang. lykke til!

Skrevet

Hei

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for,stamming er en helt vanlig fase mange barn må gjennom,dette kommer ofte i forbindelse med skolestart el.andre begivenheter som er viktig for barna.Det er når hjernen jobber raskere en talen:) mye de vil si på en gang..Har selv vært i gjennom dette med min sønn,en ting vi merket var veldig effektivt,ikke gi barnet noe oppmerksomhet rundt dette.Det varte ca 2-3 mnd med vår sønn..

Han har jo ikke stammet før dette?

• 3 uker senere...
Skrevet

Har ikke stammet før dette nei. Ser nå at det har bedret seg en del allerede. Noen jeg snakket med mente det kunne være en fase...

Stammer/henger litt på ord innimellom nå, men det blir bedre! Han har isteden begynt å gjøre seg til når han snakker nå... Mer som babyspråk... Men det er nok nok en fase, så det går nok over! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...