1, 2, 3!!! Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Er så fortvilet. Begynte etter han begynte på skolen i høst... Hvem kan jeg ta kontakt med for å få sjekket opp dette? Noen som vet?
hildus Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Det er veldig vanlig at barn stammer i perioder, og det betyr ikke at dette trenger å være et vedvarende problem. Nå når han er begynt på skolen er det mye nytt å forholde seg til og kanskje han synes det er litt mye??? Det som er viktig er at dere ikke kommenterere stammingen hans, men lar han få fullføre setningene og ordene sine uten å bli hjulpet på veien. Du kan ta kontakt med skloen og høre om det er en logoped som har tilknytning til skolen. Nå vet jeg ikke hvor du bor , men i oslo er det Pedagogisk Fagsenter i hver bydel som har bla logoped tilknyttet seg, elles er det helsesøster og PPT som skal inn i bildet siden han er skole barn. Lykke til.
Jordbæret <3 Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Ta kontakt med skolen/læreren og be de om å henvise deg videre. Det er ppt eller en talepedagog som kan hjelpe dere. Det kan være mange årsaker til stammingen, og kanskje han ikke stammer, men stotrer. Dersom det ikke er så ille at det hemmer han, kan det hende det kan gå over av seg selv. Men uansett kan det være greit å få det på det rene at det ikke er et tegn på mistrivsel. Lykke til!
1, 2, 3!!! Skrevet 16. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. november 2007 Læreren kan jeg ikke snakke med, da det ikke finnes kjemi mellom oss. Skal i møte på skolen om ett par uker, pga at vi er flere som har reagert på læreren som ikke har respekt fra elevene sine i d hele tatt!... Så vi er alle enige om at enten får ungene ny lærer, eller så bytter de skole! Men har nevnt det for spes. ped.'en, og jeg skal i møte med henne igjen samme dagen som møtet på skolen. Skal spørre om hun kan gi meg noe forslag!
Gjest Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Lillebroren min stammet en periode da han var liten. Mine foreldre fokuserte på at måtte ta det med ro når han skulle fortelle noe å begynte å stamme. Når ordene stoppet opp sa mine foreldre at han måtte ta det med ro og fortelle det han ville fortelle. Han sluttet å stamme etter hvert.
Krøvvel Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Hei. Jeg jobber som spesialpedagog. Kan bare gi deg råd om det samme som de over, hvis ikke spes.ped. lærer har tro på dette så ta selv kontakt med PPT. Stol på dere selv som foreldre. Jeg kan også si at stamming i stor grad kan være forbigående. Kanskje har det blitt mye nytt i høst i og med at han er begynt på skolen. Råd til dere som foreldre og de som ellers er mye sammen med gutten: - Snakk tydelig og sakte (men ikke overtydelig) til gutten, det vil automatisk senke tempoet hans. - Ikke fullfør setninger og ord for ham, med mindre han har kjørt seg fullstendig fast. - Hvis han for eksempel har sagt " Jeg gikk på s-s-s-s-s-s-ski idag" kan du etterpå si "å, gikk du på ski idag?" - Ikke kommenter stammingen på noen måte med mindre barnet selv snakker om det. - Hvis han vil fortelle noe og du ikke har tid, eller situasjonen ikke er passende så si ifra at dere kan heller sette dere i sofaen så kan han fortelle, eller at du bare skal gjøre ferdig det du driver med slik at dere kan snakke i fred og ro. Slik unngår du at det blir stress i samtalen.
1, 2, 3!!! Skrevet 16. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. november 2007 Tusen takk for svar! Har spurt ham om han synes det er ekkelt, og ja... Hvis vi ikke hører hva han sier når han snakker, og han har stammet frem det han har sagt, så vil han ikke gjenta. Skjønner jo det. Men kommer nok til å ta kontakt med PPT nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå