Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Sambo har Morbus Chron,celliaki.astma allergi og hele hans familie har dårlig syn.. vi venter en liten gutt og er vel store sjangser for at han får noe eller alt av dette.. har ikke tenkt så mye på dette men kom plutselig til å tenke nå.. jeg selv har ingen sykdommer eller allergi så kan ingenting om dette mens sambo mener han kan mye.. bør vel kanskje sette meg inn i dette jeg og.. hva mener dere?
Jewel m/jente får gutt Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Jeg hadde ventet og sett om gutten deres har noe av dette før jeg satt meg inn i det. Trenger ikke ta sorgene på forhånd, er nå min mening. Lykke til
Erisa* Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Jeg er litt enig i at det ikke er nødvendig å ta sorgene på forskudd. Dere vil nok være litt ekstra obs på dette, og legge merke til det litt ekstra om han skulle være allergisk, og når han kommer i puberteten (det er vel ikke vanlig å få Mb.Crohn før det?) vil dere være ekstra oppmerksomme på mageproblemer.. De fleste luftveisallergier debuterer sjelden de første leveårene, vanligst er vel fra 4-5 års alder og oppover. Det er jo en stund til. Snakk med fastlegen eller helsesøster om alt dette etter hvert, men det er ikke noe å gjøre med før ungen er født:) Eller, jo: Forskning viser at morsmelk virker forebyggende mot allergier, så du kan med fordel jobbe litt ekstra for å få til ammingen. Og hvis du eller mannen din røyker, så stump røyken. Selv så små mengder røyk som sitter i klærne etter å ha vært ute og røykt kan være skadelig mtp utvikling av allergi, viser forskning. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 et lite tips, med såpass mye som kan gå i arv til barnet: søk om livs/uføreforsikring straks barnet er født! Hvis det er risiko for å få feks m.crohn senere vil h*n da være forsikret også i forhold til disse sykdommene. Skal h*n selv tegne uføreforsikring i voksen alder må man oppgi slike ting (hvis h*n får det) og da vil forsikringen unnta sykdommene.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 takk for at dere tok dere tid til å svare.. hjalp på =) HI
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 P-s dobbeltsjekk det med forsikringen for er ganske sikker på at chrons ikke blir dekket, sambo har nemlig det og mener han gjorde et nr av det når vi tegnet det for poden. Prøvde å finne papirene nå for nå begynte jeg å tenke på hva om poden får sykdommen....og jeg har jo astma og allergier han kan arve ,-) Men vi kan nesten ikke tenke på det før det evt blir aktuelt.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Hei HI Jeg lurer på hvilke medisiner din sambo går på? Min mann har også chrons og går på noen sterke medisiner (Imurel). Han gikk også på de da jeg ble gravid og nå er jeg litt bekymret om det kan være farlig for barnet i magen..?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 sambo går og på imurell og prednisolon (om d skrives sånn) vet faktisk ikke om det kan være skadelig:S Nå ble jeg bekymret selv:S HI
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Det var ikke meningen å skremme seg.uff.. Du skjønner, jeg leste på pakningsvedlegget til Imurel og der står det: ..'sett tilfeller av spontanaborter der mor eller far har gått på imurel..' Men tror det er vanskelig for forskerne å påvise. Og dessuten tror jeg at legemiddelindustrien garderer seg litt.. Og j vet om kvinner som går på imurel under sangerskapet. Man veier alltid risiko for barnet opp imot behov for medisin. Så min fornuft sier at dette vil gå bra, men tenker som sagt litt på det likevel..
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Ja vi får håpe på det beste:) HI
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Ja det går nok bra. Husker j var en stund spent på om imurel kunne gjøre det vanskelig å bli gravide, siden det er en slags cellegift. Vi brukte 6 mnd. Hvor lang tid brukte dere?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 17. november 2007 #12 Skrevet 17. november 2007 Mannen min har også chrons sykdom, og går på Imurel i tillegg til at han får remicade hver 6. uke. Det er registrert et høyere antall spontanaborter dersom mannen eller kvinnen går på imurel, men det er ikke påvist noe høyere antall misdannelser e.l. Så lenge dere har kommet over første trimester kan dere nok være ganske sikre på at ikke noe er galt. Prednisolon brukes ifølge min mann kun når man har aktiv chrons, og skal ikke brukes i mer enn et halvt år av gangen. Det kan da gi benskjørhet. Remicade er noe han har lest om selv på nettet, og spurt spesifikt om å få på sykehuset. Sykehuset har ikke lov til å anbefale denne behandlingen fordi den er såpass dyr (koster ca 18 000,- per behandling). Remicade kan ikke gis dersom man har infeksjon i kroppen (aktiv chrons), men det funker ihvertfall veldig bra på min mann. Remicade er sterke saker som gis intravenøst på sykehuset under overvåking av sykepleiere. man kan nemlig få hjertestans o.l. under denne behandlingen, men det er sjeldent;o) Jeg sier bare at han får litt AIDS intravenøst hver 6. uke jeg, for det fungerer på den måten at immunforsvaret blir svekket (litt det samme som imurel, men kraftigere virkning). ) Mannen min fikk forresten diagnosen det året han ble 25 år gammel (for 2,5 år siden).
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #13 Skrevet 17. november 2007 Jeg har cøliaki og det er ikke arvlig.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #14 Skrevet 17. november 2007 Ja sambo fikk remicade før men det hjalp ikke så mye,derfor han har gått over til Prednisolon.. han har hatt en operasjon før da han var mindre og nå vurderer de en ny.. og det er snakk om nå snart..han skal få svar på mandag. Og det dumme er at jeg sitter i en annen by laaaangt vekke fra han nå (vi skal flytte hit,nært min mamma),var meninga han skulle komme med hurtigruten neste helg men nå ser det svart ut:S er så redd han ikke skal rekke fødselen:( Om det blir operasjon rekker han den nok ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #16 Skrevet 17. november 2007 Cøliaki kan være arvelig jo. Det er arvelig for 1 av 10 blant de rundt.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 17. november 2007 #17 Skrevet 17. november 2007 Prednisolon brukes ved aktiv chrons (dvs at han har en infeksjon, og er dårlig rett og slett), mens remicade brukes forebyggende når de har en god periode uten infeksjon:o) Kjempesynd at ikke remicade funket på ham, for det har virkelig hjulpet mannen min masse:o/ jeg skal krysse fingrene for at han slipper operasjon. Sist mannen min var innlagt trodde de at de måtte fjerne en del av tarmen, men plutselig så snudde det og han ble bedre:o) Så vet du ihvertfall at det går an selv om det ser mørkt ut. Skal krysse fingrene for at han slipper å fjerne noe, og satse på at han rekker hjem til deg før fødselen!!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #18 Skrevet 17. november 2007 Du som har skrevet at cøliaki er arvlig, det er ikke det. I følge forskere da. Jeg har det og ingen andre i min familie har det. Leger sier også at det ikke er arvlig
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #19 Skrevet 17. november 2007 Husker j var en stund spent på om imurel kunne gjøre det vanskelig å bli gravide, siden det er en slags cellegift. Vi brukte 6 mnd. Hvor lang tid brukte dere?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 17. november 2007 #20 Skrevet 17. november 2007 Vi prøvde fra Jenta vår var 13 mnd til hun var 18 mnd uten hell. Forholdet vårt begynte å skrangle litt på den tiden, så vi la babyplanene på is frem til vi fikk ordnet opp i alt igjen=) Jeg tok ut nuva-ringen 20. mars, og testet positivt 15. april. Da satt plutselig spiren på første forsøk;o) Rart med det i grunn... Den perioden fra hun var 1 til hun var 1,5 begynte vi jo med eggløsningstester og greier, men det gikk ikke likevel. På sykehuset sier de at det ikke skal ha noe å si at han går på imurel. Vi har nemlig spurt direkte om dette:o) Dersom vi ikke hadde fått det til denne gangen heller, hadde han tatt en imurel-pause for å se om det hadde hjulpet;o)
Gjest Skrevet 17. november 2007 #21 Skrevet 17. november 2007 Lurer bare på hva Morbus Chron er jeg......aldri hørt om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå