Avisa Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Jeg har en god venn som sliter veldig. Han har tydelig alkoholproblemer, er skikkelig deppa og nå har jeg snakket med han lenge i telefonen hvor han bare gråter og gråter. Han har tidligere prøvd å ta livet sitt og har også drevet med selvskading. Han er en fantastisk gutt, men sliter... Jeg vil så gjerne hjelpe, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har nr til hans far, som jeg har snakket med tidligere angåënde dette. Lurer på om jeg skal ringe han igjen... Hans far er en profilert person som ofte er i aviser og på TV, og jeg er redd for å virke masete. Men jeg er veldig urolig for han... Jeg har sel familie og barn, og har slitt med samme sorten problemer så jeg vet hva det går i. MEN alene har jeg ikke kapasitet til å dra han ut av møkka... Om jeg aldri så mye vil!! Har dere noen tips?
Gjest Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Akuttmottaket på det lokale psykriatiske sykehuset kan iallefall hjelpe ham over helgen og komme med både henvisninger, råd og veiledning for hvor man skal gå videre... Legevakten er også et fint sted. Litt enklere dersom han egentlig ikke ønsker hjelp. Si at du trenger noen til å følge DEG selv om dere drar for ham. Derfra kan de henvise videre.
Avisa Skrevet 16. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2007 I know... har tenkt på legevakt og psykriatisk legevakt, men VET at jeg ikke får han med meg!!
Gjest Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Men det er jo DU som skal på legevakten. Gubben må jo være hjemme med ungene. Si det er et eller annet obskurt. Som feks en betennelse et eller annet sted som har blusset opp slik at du må ha medisin før helga eller noe. Ring legevakten på forhånd slik at du ikke trenger å forklare i luka, bare si at dere er kommet. Da er han jo inne på legekontoret innen han rekker å ane faren;)
Avisa Skrevet 16. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2007 Takk tillab.... hadde det vært så lett.... Bor i Bergen, der får vi ikke timer hos legevakta, må vente i timesvis. Dessuten er han fullstendig drita nå... Har spurt om han vil komme hit - nei, ikke aktuelt!! Om jeg skulle komme til han? ALDRI! Han vil ikke at vi skal se han som han er nå....
Gjest Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Har har truet med å ta livet før?? Hadde ikke vært i tvil... ring til psykriatisk eller hva som helst og send dem hjem til han. Vi har akkurat gjort det samme med en venn av oss og skal si det var på nippet.. han satt med kniven i hånda da de kom!!!(og vi ante ikke at det var sååå alvolig.. trodde det bare var trusler liksom) Tenk om du ikke gjør noe, og så tar han livet sitt.. huff.. ille fælt at han skal ha det sånn, men ikke bli sittende uten å gjøre noe.. det kan du angre på resten av livet;)
nenja Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Uff da. Har over hodet ikke noe erfaring ang. dette, men synes du skal ta kontakt med pappa`n hans igjen. Tenk hvis han gjør noe dumt og du er den eneste som kanskje visste... da ville du fått det vondt. Ring pappa`n og be han ta kontakt med sønnen sin og få skaffet hjelp til han, - kjent person eller ikke så elsker han helt sikkert sønnen sin og vil ikke at noe vondt skal hende han.
LizzyG Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 Ta kontakt med pappan hans. Les også inne på psykisk.no Kan du ikke ta han med hjem til deg hvis du er redd han skal gjøre noe i helgen?
Skravlemamman Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Ja, ring pappan hans. Alle mammar og pappar vil vite det hvis det er noe med barna deres. Du ville vite, ikke sant? Lykke til, så godt at han har deg da:-)
Avisa Skrevet 16. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2007 Jeg har ringt hans far. Deretter ringte min venn meg og spurte om jeg hadde kontakt faren.... Jeg måtte lyge og si nei, for den tilstanden han er i nå er ikke bra. Jeg skal fortelle han det - når han er edru og face-to-face. sier ikke sånt på tlf. Han hadde ikke tatt tlf da faren ringte. DET hadde jeg faktisk regnet med. Men som dere sier - nå har jeg tatt kontakt med de, og så langt i kveld i alle fall, gjort det jeg kunne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå