Gå til innhold

et litt annerledes soveproblem..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller det er vel kanskje MITT problem mere enn min datters. Hun er 1 år og 9 mnd - og sover utrolig lite. Hun har aldri sovet mye - men nå syns jeg det begynner å bli litt ekstremt. Hun sover 10 MINUTTER på dagen. På kvelden er jeg lykkelig om hun sovner før klokka 9 - men så er det opp og sprett igjen klokka 6;30, senest 7 på morgenen. Hun er jo i storform, og er ikke trett i det hele tatt. Men er det noe jeg kunne gjøre for at hun sover litt lengre?? Det blir liksom ingen pause - ALDRIG - og jeg drømmer om en ensom kveld iblandt - eller en morgen hvor jeg kunne sove ut litt. ...bare litt... (har desverre ingen familie der jeg bor som kan avlaste meg av og til). Og ikke minst; Er dette egentlig vanlig??? Hun er forresten et svært oppgående, våkent lite barn, og langt fremme for sin alder. (dette sier jeg ikke for å skryte, men kanskje har dette noen betydning for hennes sove/aktivitesmønster).

Hilsen en litt sliten mor - som lengter etter noen minutter for seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skjønner svært godt hva du snakker om. Har en på halvannet år, som har sovet lite hele veien. Spesielt på dagen synes jeg at det har vært og delvis fortsatt er et problem. Han har heldigvis begynt med litt lengre lur etter at han gikk over til å sove bare en gang på dagtid, nå sover han opptil 2 timer. Før var det maks 30 min. Jeg må ligge sammen med han til han sovner, og ofte hvis han våkner etter en time. Jeg er hjemme med han ennå.

Jeg ser av og til at min er trøtt iløpet av dagen, men sovner ikke før han MÅ, da må han være så trøtt at han stuper, hm.

Min legger seg kl 19, men sovner gjerne ikke før 20/2030. Våken en time i 4-5tiden og sover så til 7 (da samsover vi siste delen av natten). Pluss flere oppvåkninger fra midnatt. Ut fra hva jeg har sett på disse sidene er vi ikke de eneste som sliter med slikt søvnmønster og det er jo en trøst at det er flere. Men vi er liksom ikke de som får igang de heftigste debattene her da:-)

På helsestasjonen fikk jeg høre at slike barn gjerne er oppvakte og aktive, og ikke minst har en sterk vilje!!:-)

Han har vært sånn med soving siden han ble født, så jeg har ikke skjemt han bort underveis. Men pga søvnmangel blir det jo noen "glipper" innimellom da, man må jo sove selv:-)

Skrevet

Takk for fint svar/innlegg.

Jo - det hjelper å vite at vi ikke er de eneste. Min har jo også vært slik siden fødselen av. Hun liker ganske enkelt ikke å sove. (Men heldigvis så våkner hun ikke i løpet av natten!! Det hjelper ihvertfall noe!)

Men det virker som andre barn sover både 2 og 3 timer om dagen - og deretter 12 timer om natten. Jeg synes bare det høres såååå deilig ut!! Ikke sant? (ALLE jeg kjenner har slike barn faktisk - så det er derfor jeg må lure på om dette er normalt eller ikke). Men det de sa til deg på helsestasjonen er heeelt i samsvar med hvordan min lille tulle er.. så det er jo en liten trøst! :-)

Skrevet

det virker som det er mest normalt ja, å sove lange lurer på dagen. Min var den eneste på barselgruppa vår som sov så korte lurer. Virker veldig deilig ja:-) Mange som bare legges ned og sovner mens min gjør det han kan for ikke å sovne:-) Ingen av rådene vi har prøvd har virket for oss. De som ikke har/har hatt det sånn skjønner ikke hva vi snakker om, så godt å høre det fra en annen i samme situasjon:-))

Skrevet

Min gutt har også vært vanskelig med soving, spesielt da han var liten baby kunne han holde det gående i timesvis på dagen uten å trenge søvn. Vi hadde lange perioder da han var våken flere timer på natta (og han var blid som ei sol hvis han fikk komme opp, noe vi selvfølgelig ikke kunne gjøre). Han har sovet mer på dagtid enn jenta di, men likevel.

Interessant at flere av dere nevner at disse barna ofte er oppvakte og langt fremme i utvikling. Noen ganger tenker jeg at han ikke har tid til å sove! Skal nevnes at til tross for tidlige morninger og 2-3 ganger inn med smokk så sover han bra netter, og en lur på 1-2 timer på dagen nå. Han er ganske tidlig ute motorisk til å være gutt, og sosialt og språkmessig sett imponerende langt fremme i følge hs.

Hadde vært interessant om det fantes en studie, artikkel eller lignende om "disse barna" hvis man kan kategorisere dem sånn.

Skrevet

Akkurat sånn var jenta mi og..hun sov aldri mer enn 30 min om gangen på dagen, og om natta sov hun kanskje 2-3 timer i strekk, og så var hun lys våken..jeg sov i stuen i flere mnd pga.dette..Nå er hun halvtaent år, og sover to-tre timer om dagen, og 12 timer om natta..ingen problem å legge..

Og ser man på aktivitetes nivå, så er hun ekstremt aktiv, begynnte å krype ved 5 mnd alder, sto da hun var 8 og gikk da hun var 9 mnd..meget bestemt ung dame..skulle opp og frem..da hun var 2 mnd, hadde hun seprasjonsangst, og bare jeg og pappa fikk holde henne..dette varte i nesten to mnd..Jeg hadde ikke engang trodd at så små barn visste hvem som holdt dem..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...