Gå til innhold

kopi av helsekort til arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at arbeidsgiver skal ha kopi av helsekortet når man skal fylle ut skjema og søke om foreldrepenger ved fødsel?

Jeg trodde det skulle holde med attest eller noe fra lege om graviditet og termin for det står jo mange sensitive opplysninger som ikke trenger å bli oppbevart på jobben tenker jeg eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din arbeidsgiver skal IKKE ha helsekortet ditt / kopi av det, det er ditt private kort og skal beskyttes på samme måte som andre helsejournaler.. be jordmor eller lege skrive en bekreftelse på svangerskap med termindato hvor ingen andre øvirge opplysninger enn ditt fødselsnummer fremgår.

Skrevet

Du skal ikke behøve å gi arbeidsgiver kopi av ditt helsekort, de opplysningene som står der er private, og angår slett ikke arbeidsgiveren din. Det skal holde med en terminbekreftelse fra lege/jm.

Skrevet

NEI, uten tvil. Det skal dem ikke ha, det holder at du evt gir dem en kopi av ultralyd svaret som en får ved kontroll i ca uke 17-19.. Der får en termin datoen ,det er det samme arket som Trydekontroet skal ha når en søker om permisjonspenger.

Jeg har ikke levert noe som helst til jobben min jeg. Har sagt at jeg skal i permisjon da og da, og at dem må sende skatte og lønns skjema til trygdekontoret. Så får dem en kopi av de papirene som trygdekontoret sender deg i retur.. Hvor det står akkurat dato for permisjon og hvor mye en skal ha, 80 eller 100%.

Skrevet

arb.¨giver skal ikke ha det nei, holder m og oppgi termindato

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Arbeidsgiver skal ikke ha helsekortet ditt. Jordmor skriver ut dokumentasjon på når termin er. Et enkelt ark der det står du, født da og da, har termin da og da, og så hennes signatur. Verre er det ikke. Noen arbeidsgivere er på jordet, altså!

Skrevet

Harregud, så frekt om de ber om det.

Nei det ville ikke jeg ha gjort og ja du har rett i at det holder meg en lege erklæring. Helsekortet er akuratt samme som pasient sjouranalet, ingen andre burde få den enn helsepersonell som behandler deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...