Gå til innhold

Flere som har begynt å jobbe og som har ammefri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I staten har man rett på inntil to timer fammefri om dagen med lønn, så lenge man ammer. Nå får jeg beskjed om at helsesøster (?) må skrive en bekreftelse på at jeg fortsatt ammer. Hva vet vel hun om det????

Noen som har vært borti noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har det å si hva hun vet om det? Vil de vil ha en bekreftelse fra hs, så kan de vel få det!! Eller etterlyser du strengere kriterier for å få ammefri???

Skrevet

Trodde det holdt med egenerklæring!

Skrevet

Haha, hun skal først se når du ammer barnet, så skal hun klemme på puppene og se at det er nok melk slik at hun kan følge med på at du faktisk ammer. Det skal sjekkes en gang i uka.

Skrevet

Hehehheee!!! Nei, skjønner ikke helt, HI, er du provosert over at helsesøster må skrive bekreftelse, eller syns du det er dårlig overvåkning på om vi faktisk ammer?

Skrevet

Hei, jeg spør seriøst om andre har ordnet med slikt, herunder ønsker jeg svar fra dem som vet. Self kan helsesøster skrive erklæring, skjønner bare ikke på hvilket grunnlag dette skal gi arbeidsgiver noe fornuftig. Dersom det skal foretas undersøkelse - var det seriøst? - må jeg i tillegg har fri fra arbeid den tiden det tar! Legen min vet mere, han som skriver ut syntocinon til stadighet ...

Skrevet

Heisann:) Ser det ble noen litt useriøse svar til deg her... Mener at det ble skrevet noe om dette tidligere her på dib, men det er jo umulig å finne slike innlegg igjen når det har gått noen dager siden tråden ble startet... Vil jo gå ut i fra at det er det samme om det er lege eller helsesøster som skriver erklæringen?? Men ta en tlf til hs og hør:) Syntes det hørtes merkelig ut at man må ha en erklæring på det, men, men...

Skrevet

Er ikke verre enn at det i følge avtalen bør legges frem bekreftelse dersom barnet er over 9 mnd og fremdeles ammes, tviler på at arbeidsgiveren din ber om dette for å være "slem" :-)

Klipp og lim fra avtalen:

Nødvendig tjenestefri for amming

7) En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag har rett til å beholde lønnen under nødvendig tjenestefri for amming inntil to timer pr. dag. En arbeidstaker som arbeider mellom 2/3 og hel arbeidsdag har rett til å beholde lønnen under nødvendig tjenestefri for amming inntil 1 time pr. dag. En arbeidstaker som arbeider mindre enn 2/3 arbeidsdag har rett til tjenestefri uten lønn for amming etter reglene i aml. § 12-8. Samme regler legges til grunn ved tjenestefri for amming når arbeidstakeren tar ut tidskonto.

Bekreftelse

8) Det er ikke fastsatt noen øvre grense for barnets alder i denne bestemmelsen, men dersom en arbeidstaker ønsker tjenestefri med lønn for å amme sitt barn utover 9 måneder etter fødselen, bør arbeidsgiveren be om bekreftelse fra lege eller helseinstitusjon på at arbeidstakeren fortsatt ammer sitt barn.

Finner hele kapittelet her http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1696

Skrevet

Min er 11 1/2 mnd når jeg starter på å da skal far ha 6 uker. jeg har tenkt å søke/ spørre om jeg får det pga jeg ammer vanligvis etter hvert måltid. er det bare mens far har perm at du får med lønn eller fortsetter det så lenge du ammer? har også hørt at du kan gå kortere dager pga ammefri. må en dra hjem / forvente at barnefar må komme på jobb, eller kan du få fri til å pumpe på jobb. er det bare jeg som tenker å fortsette å amme etter at den lille er året?

Skrevet

hei, jeg også skal ha fri til å amme tuppa, hs skal skrive erklæring på at jeg ammer enda, hun har ikke tatt på puppene å slikt men hun har sett at jeg ammer enda da. har en forståelses full arbeidsgiver som ikke blir sur når jeg må ha fri for å amme. skal jobbe kun noen få dager før jul. tuppa blir 1 i feb.

Skrevet

Datteren min er 1 år og jeg har nettopp begynt å jobbe igjen. Leverte legeerklæring uoppfordret sammen med søknad om ammefri. Jeg synes ikke det er urimelig at de vil ha noe slags dokumentasjon, selv om legen selvsagt ikke kan vite om jeg ammer eller ikke. Tror det står i reglene at man skal ha legeattest.

Skrevet

kan man gå to timer tidligere fra jobb,eventuelt begynne to timer senere,eller må man ta det iløpet av dagen? at man f.eks må reise hjem innimellom for å amme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...