Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 lurer på om det er noen her som har opplevd liknende, og som vet hva jeg skal gjøre..? jeg har en sønn på 12 mnd og permisjonen min gikk ut i august, jeg ble gravid på nytt i juni, og har vært sinnsykt kvalm og kaster opp hele dagen helt siden beg av sv.skapet, så jeg har fått sykemeldinger av legen..pga av diverse flytting og at nav har rotet m papirene mine, så har de ikke gitt meg noen penger enda, men jeg regnet jo med at det skulle gå i orden..plutselig fikk jeg beskjed om at siden jeg hadde gått direkte fra permisjon til sykemelding så måtte legen skrive en utvidet sykemelding..fikk det fra legen, hvor hun skrev at jeg hadde div sv.skaps plager, men at jeg ikke var syk...så...ringte nav meg igjen å sa at de ikke kan utbetale sykepenger til meg siden jeg ijkke er syk, men gravid.....hæ?..hva f.. er det liksom. jeg har jo fire sykemeldinger fra legen...jeg er så sinnsykt dårlig og kaster opp og er svimmel og klarer ikke å spise noe, og er døds sliten hele tiden..og kan virkelig ikke jobbe...er så ute av meg og frustret fordi dette går utover den neste permisjonen min også, siden det har tatt så lang tid, så rekker jeg ikke å få jobbet i 6 mnd... noen som har noen råd, eller har opplevd noe liknende med nav?
millymolly&mini Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Du må få deg ny time hos fastlegen din. Snakk med henne! Du kan spørre henne om du ikke er for syk til jobbe? Det er det det handler om. Kanskje hun har gjort en feil? Sjekk når klagefristen på vedtaket på sykepenger går ut. Du kan klage. Håper det ordner seg!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Les dette!! det er langt men det kan hjelpe deg!! Smutthull når du ikke har jobbet lenge nok: Få 306.000 mer i fødselspenger!! Har du en ny smårolling på vei, men ikke rukket å jobbe lenge nok? Du kan faktisk likevel ordne deg rett til fødselspenger. 33.584 kroner i engangsstøtte Det er velkjent at du må ha hatt inntekt i seks av de ti siste månedene før permisjonen for å få fødselspenger. Har du for kort opptjening, må du tilsynelatende nøye deg med engangsstøtten på drøye 33.584 kroner. Det kan være tilfellet hvis du for eksempel nettopp har hatt permisjon med barn nummer én og ikke har noen jobb å gå tilbake til, eller du har forlenget permisjonen uten lønn og blitt gravid litt raskt igjen. Men fødselspengene trenger ikke å være tapt av den grunn. Fødselspenger gir opptjening Det er nemlig ikke bare lønnet arbeid som teller som grunnlag for opptjening av fødselspenger. Fødselspenger kan også regnes som grunnlag, se fakta nederst i saken. Forutsetningen er også da at du har mottatt penger i minst seks av de ti siste månedene før ny permisjon. Ta ut permisjon tidligere Er det for lenge siden du mottok fødselspenger til at kravet om seks måneder før ny permisjon er oppfylt? Det kan det være hvis fødselspengene, sykepengene eller dagpengene nettopp har tatt slutt, og det er mer enn fire måneder til du skal gå ut i ny permisjon. Det er vanlig å begynne permisjonen tre uker før termin. En løsning kan være å ta ut permisjonen lenge før du egentlig hadde tenkt. Dermed kan du få forrige fødselspermisjon til å finansiere neste. Det er fullt tillatt å starte fødselspermisjonen inntil 12 uker før fødselen. Ikke la deg avfeie av eventuelle avslag fra trygdekontoret, hvis du krever fødselspenger utbetalt så lenge før fødselen. Henvis til folketrygdloven § 14-10. Kortere permisjon med barnet Ulempen ved å starte permisjonen så tidlig, er at du bruker av den totale, lønnede permisjonen. Du får dermed kortere, lønnet permisjonstid sammen med barnet. Økonomisk vil det likevel lønne seg, hvis alternativet er engangsstøtte. Husk dessuten at begge foreldre har rett til ett års ekstra ulønnet permisjon hver etter det lønnede permisjonsåret. Tjen 306.416 kroner mer Forskjellen mellom full opptjening av fødselspenger og engangsstøtte kan bli opptil 306.416 kroner. Det er regnet ut fra at du vanligvis tjener så mye som maksgrensen for fødselspenger fra trygdekontoret, som er 6 ganger grunnbeløpet. Det tilsvarer for tiden 400.872 kroner. Dette vil utgjøre ca 340.000 kroner om du velger full utbetaling over 44 uker. Husk at seks av disse ukene er forbeholdt faren, men for at han skal ha rett på fødselspenger må mammaen ha opptjent rett (minst halv stilling). Engangsstønaden som er alternativet, er så trukket fra. Alternativet er å jobbe Vil du ikke starte permisjonen så lenge som 12 uker før termin, men ha mest mulig lønnet tid sammen med babyen? En annen måte å likevel få fødselspenger er å begynne å jobbe etter at du er blitt gravid. Er du to måneder på vei, kan du så vidt rekke å få nok opptjening. Siden du må gå ut i permisjon senest tre uker før termin, holder det akkurat. FAKTA: DETTE GIR RETT TIL FØDSELSPENGER Du må ha hatt inntekt i minst seks av de ti siste månedene før permisjonen starter. Inntekten må være på minst ½ G, for tiden 33.400 kroner. Som inntekt godtas både lønn, sykepenger, arbeidsledighetstrygd, fødselspenger, stønad under barns sykdom, svangerskapspenger og adopsjonspenger. Full opptjening av fødselspenger gir rett til full lønn i 44 uker, tilsvarende opptil 6 G (400.872 kroner) eller 54 uker med 80% av lønn opptil 6 G. Tre uker før fødselen og seks uker etter er forbeholdt barnemoren, og seks uker er forbeholdt barnefaren. Resten kan deles fritt. For at fedre skal få rett til lønnet permisjon kreves det at både han og barnemoren har opptjent rett til fødselspenger. Hvis du ikke har opptjent rett til fødselspenger, får du engangsstøtte på 33.580 kroner. Egne regler for studenter og eget firma For studenter gjelder egne regler for omgjøring av studielån til stipend. Les mer om dette her. Dersom forslaget til Statsbudsjett for 2008 blir vedtatt, vil selvstendig næringsdrivende nå få tilnærmet like rettigheter som ansatte når de blir gravide.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 takk for svar:)..skal se nøye på dette og virkelig prøve å finne ut av hva jeg kan gjøre..men lurer på det med må ha hatt inntekt i 6 mnd..betyr det jeg må ha jobbet hver dag i 6 mnd, eller holder det at jeg har vært i jobb(altså tjent noen penger) i i løpet av mnd i 6 mnd..litt innviklet spurt, men forstår du hva jeg mener?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Leste du hele artikkelen? Du må ikke ha jobbet, men som inntekt godtas både lønn, sykepenger, arbeidsledighetstrygd, fødselspenger, stønad under barns sykdom, svangerskapspenger og adopsjonspenger. Så hvis du har mottatt dette i 6 av de ti siste mnd, så er du trygg!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 ja det skjønte jeg, men det jeg lurer på er om det holder med bare litt inntekt i løpet av mnd, eller om man må ha mottat inntekt hver dag hele mnd i 6 mnd..har feks mottat perm penger i halve august..teler det da som en mnd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå