MissAntrop Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Over 1 uke siden jeg rotfylte tanna mi hos spesialist, snart en uke siden jeg fikk fylling på den.Den har vært øm siden behandlinga, og nå begynner det å gjøre vondt i tannkjøttet/kjeven - ikke i selve tanna selv om den fortsatt er øm. Dette kan da umulig være normalt......
grå :) Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 ring tannlegen på mandag elelr en tannlegevakt hvis det blir for ille.
MissAntrop Skrevet 16. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2007 Ja, får håpe jeg holder ut til mandag ihvertfall. Tannlegevakten har jeg hørt så mye rart om..
Gjest Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Du har sikkert kjempelyst til å vite det, men jeg har akkurat hatt betennelse i kjevebeinet i over en uke etter samme behandling! Og jeg har vært sengeliggende noen dager av smerter... (er gravid så jeg kan ikke kaste i meg hva som helst...) Fremdeles veldig ømt og ubehagelig, men penicilin hjelper jo litt... (over tid)
MissAntrop Skrevet 16. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2007 Åhh.. Vet du hva en behandling av en slik betennelse innebærer for ikke-gravide? Er liveredd for at de må opp i tanna og rote igjen.. Jeg kjenner det liksom i tannkjøttet men det er vanskelig å lokalisere smerten til ei tann. Den rotfylte tanna er bare øm når jeg banker på den med noe (sånn som tannlegen gjorde). Ellers så kjennes det nesten ut som det er vondt der det en gang var visdomstann. Var det sånn hos deg også?
Gjest Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Tja, si det:p Det kom egentlig overraskende akutt på meg. Gikk rett fra ømt til "vrisegismerte"vondt:( Behandlingen er enkelt og greit penicilin og evt smertestillende etter behov. (tips, paralgin/pinex forte funker IKKE) Men kryss nå fingre og tær litt til for at det ikke er det som er i ferd med å skje hos deg. Hvis det er det så er legevakten eller tannlegevakten i morgen lurt. De åpner ikke opp men vil iallefall kunne gi deg resepter på det du trenger og desto tidligere du tar det desto bedre:) Lykke til!
MissAntrop Skrevet 16. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. november 2007 Så da skal det gå over ved hjelp av en pencilinkur? Tannlegen min har åpent i morgen formiddag, så da skal jeg jommen meg ringe. Tusen takk for tipset! (jeg aner ikke hva annet det kan være..)
Gjest Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 Får håpe det "bare" er det og ikke noe annet som har gått galt. Høres jo iallefall sånn u. Hvor i væla bor du sm er så heldig å ha tannlege som faktisk jobber lørdager da? Oslo? *misunnelig på åpen tannlege*
MissAntrop Skrevet 16. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2007 Bor faktisk i Oslo - enn så lenge
Gjest Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Her i dumme, teite Drammen er tannlegevakta åpen hele fete 4 timer i løpet av helga. 2 timer midt på dagen lørdag og samme søndag:( Dustegreier... (jeg får jo alltid tannverk i helgene...) Nei, takk meg til Oslo på akkurat det asså. Veldig glad jeg ikke bor i utkantstrøk sånn sett. (7 timer til nærmeste tannlege og slikt *grøss*)
MissAntrop Skrevet 16. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2007 Ja, det må være helt forferdelig! Men du, hvordan fant de ut at det var betennelse i kjeven? Hvordan undersøkte de det, liksom? Og sa denoe om hva det kommer av?
MissAntrop Skrevet 16. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 16. november 2007 Dytter litt på denne så kanskje tillab ser den igjen
Gjest Skrevet 16. november 2007 #13 Skrevet 16. november 2007 Det sa seg ganske selv egentlig. Det verket som fy og etter halvannen dag med verking så hovnet jeg opp og det la seg rett og slett en gigantisk verkebyll rundt kjevebeinet. Det kom av at når han rensket og slikt nedi der har han jo skylt vekk og dyttet og forstyrret en del bakterier og det er disse som da har funnet seg veien ned i kjeven i stedet for opp og bort. Og da blitt til en betennelse:( De undersøkte igrunn lite, jeg skjønte selv at det var det som hadde skjedd. Det er ikke så veldig vanlig, men av en eller annen grunn er det veldig vanlig i min familie og det er ikke så mange år siden pappa hadde akkurat samme greia. Er du blitt noe bedre ? Verre? Uendret? Hvordan kjennes det dersom du klemmer på kjevebeinet rett under tanna? Og muskelen innerst? (utenfra asså)
MissAntrop Skrevet 16. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 16. november 2007 Vel, tanna er ikke fullt så øm, jeg fikk tygd på den i sted. Kjenner egentlig ikke noe spesielt når jeg trykker på området rundt tanna heller, kanskje litt når jeg kjenner utenfra, altså på kinnet. Føler meg en smule bedre men er jo så liveredd at jeg går og kjenner etter og tenker på det hele tida. det gjør det ikke akkurat noe bedre..Kjennes litt ut som jeg har vondt innerst i kinnet og litt oppover. Det er en 6 års jeksel jeg har rotfylt, men det kjennes liksom ømt og vondt ut fra bak den bakerste tanna og helt til kinnet, liksom.. Kjente du noe som helst i tanna??
Gjest Skrevet 16. november 2007 #15 Skrevet 16. november 2007 De første dagene veldig lite, så ble den ømmere og ømmere og tilslutt ble alt liksom vondt. Fra tinningen til puppa:p Hihi.. Men nå er det jo gått over en uke, det er ømt men ikke direkte vondt om jeg skjønner rett. Så det kan jo være noe helt annet? Tror jeg ville rådført meg med "åpen på lørdager" tannlegen jeg, så jeg var helt sikker:) (fremdeles litt misunnelig på det der:p)
MissAntrop Skrevet 16. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 16. november 2007 Synes alt dette er så rart.. Fordi da jeg første gang dro til tannlegen når jeg hadde vondt fant de ikke noe på røntgen, men hun regnet med at det var et stort hull som hun hadde lagt en midlertidig fylling i 2-3 mnd tidligere. Da mente hun at jeg nok måtte rotfylle med tiden. men, som sagt, hun fant ikke noe med tanna, men skiftet midlertidig fylling. Etter den tredje midlertidige fyllinga (hvor ting bare ble vondere og vondere) ba jeg om rotfylling selv. Var og rotfylte i 2 omganger og da jeg skulle ha time for å ta avstøpning til krone, informerte jeg om at tanna var øm. Da la hun istedet på en dobbel fylling så fikk vi vente å se til det ga seg før en krone ble lagt. Men her sitter jeg nå da... Er redd for rotbetennelse (for det har jeg lest om på nett), men det burde de vel se på røntgen...? Nå føler jeg at jeg har vondt i underkjeven også. Fader, dette må jo være psykosomatisk...
Gjest Skrevet 16. november 2007 #17 Skrevet 16. november 2007 Kanskje jeg har skremt på deg hele greia med mine vondter? (kanskje derfor jeg er bedre, telepatisk overført til deg:p) Merkelig at de ikke har funnet noe ja. Jeg var klar over at den ene roten var betent allerede før jeg dro fra tannlegen. Noe han kunne se på røntgenbildene. Merkelig merkelig. Som sagt, jeg tror å ringe vil være en god ide. Evt ringe tannlegevakten. Om ikke annet er de gode på "teoretisk sett" svar:)
MissAntrop Skrevet 16. november 2007 Forfatter #18 Skrevet 16. november 2007 Ja, jeg får nok bare gjøre det. Tusen, tusen takk tillab for at du har lest og svart på innleggene mine her. Det setter jeg veldig stor pris på Håper at det går bra med deg og din betennelse!
Gjest Skrevet 16. november 2007 #19 Skrevet 16. november 2007 Bare hyggelig:) Og jeg er straks bra. Bare huske pillene. Er litt gullfisk på slikt:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå