Madamina Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Har en gutt på 17mnd som knyter nevene, klyper og av og til biter når vi gjør ting han ikke vil (skifte bleie, går for nær, spise). Han kan også bli veldig sutrete og sint når det er noe han ikke får lov til eller når han prøver å vise noe.Er dette en typisk alder for frustrasjon pga mangel på språk?
Mamma til verdens beste barn Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Jeg tror det er ganske vanlig ja. Min var litt sånn, men jeg tror vi gjorde noe riktig i måten å håndtere det på for han har sluttet igjen. Vi ble aldri sinte, hvis han feks bet snek jeg bare hånden unna og lot som jeg ikke merket det feks. Hvis han prøvde å klype sa vi med bli stemme at åååå nei, må bare kose og smilte, da strøk han hånden sin over min i stedet og vi passet på å rose ham, fikk da en veldig stolt liten fyr som fikk ros over noe han fikk til i stedet for kjeft for noe han ikke fikk lov til. Når man vet hvilke situasjoner det kommer i går det jo an å forbrede seg litt mentalt også, litt lettere å takle ting man er i forkant av. Hos oss tror jeg ikke det pågikk mer enn ett par dager altså! Det hender at han finner på noe sånnt enda, men sjeldnere enn en gang i uken faktisk. Nå er han 20 mnd, det kan jo dukke opp igjen men... Kjenner også igjen sutringen hvis han ikke får til noe, men det tror jeg de bare må få ha noen ganger. Min blir kjempesint og kaster tingen bort.) Men her også hjelper det å vise hvordan man løser det, så prøver han igjen. Tipper det har mye med mangel på språk å gjøre!!
Madamina Skrevet 16. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2007 Tusen takk.Det var gode råd.Jobber som pedagog og vet jo egentlig disse tingene, men rart hvordan det er når det koker.Er også så redd for at han skal være fæl om andre barn.Det ornder seg nok.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 gutten min er slik. spesielt de dagene han har vært i barnehagen og er sliten. De ser aldri han er slik i barnehagen....... , stort sett mot meg som er mest sammen med han av meg og pappan. prøver å si bestemt nei og bruke myk hånd mot hard. Funker dårlig foreløpig. han slår gjerne en gang til. Han biter ikke. kun slåing, dasking. De sier i barnehagen at det nok går over, men de følger med om han begynner der også.......... han har lite språk enda, så tror og håper det er derfor. han er jo stort sett ellers verdens blideste gutt...........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå