Gå til innhold

Kosthold og fødselsvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at mitt kosthold påvirker fødselsvekten, men lurer litt på hvor mye som skal til? Har nemlig halsbrann og det eneste som hjelper er lovehearts. Spiser noen slike om dagen, og på ille dager kan det bli opp til en halv pakke. Har i tillegg dilla på sjokolademelk og der går det sikkert en liter om dagen. Drikker ellers lite brus (en sjelden gang i helgen), har ikke sukker i teen, og annet godteri spises kun i helgene. Kaker ol spises kun ved spesielle anledninger, og ellers har jeg vel et ganske normalt kosthold (kunne nok vært flinkere med fisk og grønt, men spiser mye rent kjøtt og frukt). Har også hørt at mitt kosthold vil påvirke hva den lille liker, og vil jo ikke at den lille skal bli en skikkelig søtmons heller. Dette virker kanskje som et dumt innlegg for mange, men jeg er interessert i å høre fleres synspunkt på kosthold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier jo at det har en del å si..men er litt i tvil jeg altså..var kjempe flink til å spise sunt..var så redd for å få en stor baby..ut kom det ei jente på 4400g..

Har ei venninne som spiste sjokolade nesten hver dag og hun fikk en baby på litt over 3 kg..

Tror det kan ha litt å si..men ikke alt..også mye med gener og arv

Skrevet

For det første har du et bra kosthold!! :) Ikke noe å være bekymret over!!

Men som noen andre her nevnte så har det mye med gener og gjøre.

Min mor drakk litersvis av cola i begge sine svangerskap, og svært lite frukt, eller variert kosthold! Men ut kom det 2 jenter på 3,2 kg ca.

Så tror mye handler om gener eller hvor godt morkake tar opp og transporterer næring!!

Har bestemt meg for å spise det jeg får lyst på når jeg får lyst ,MEN prøver å holde meg unna brus i ukedagene:)

Lykke til videre!!:)

Skrevet

Jeg har spist veldig sunt, men i tillegg har jeg drukket brus nesten hver dag, og spist sjokolade eller annet snop hver dag. Blodtrykk og alt annet er helt normalt, jordmor sier jeg har et perfekt svangerskap og at babyen sin størrelse er akkurat på normalen, på ultralyd sto det 0% vekstavvik... :-)

Så noen lovehearts tror jeg ikke har så veldig mye å si :-)

Skrevet

Du har meget sannsynlig ingenting å være bekymret for på den fronten. Det høres ut som du har et veldig normalt kosthold.

Jeg og min mor har fått veldig store barn. Jeg drikker bare brus i noen selskaper og er ikke glad i sjokolade når jeg er gravid. Morkaken min er vanligvis veldig stor (1100 g sist gang) og jeg er relativt høy og grovbygd (ikke tykk). Er helt sikker på at det er mine gener som er skyld i størsteparten av den høye vekten til mine barn. Det er bare for å ha samvittigheten min på rett plass i forhold til dette at jeg er nøyere på kosten nå enn til vanlig. Ingen skal komme å si at det er fordi jeg har spist masse godteri at min baby er stor (for det regner jeg med at han blir). :-)

I forhold til om det du spiser påvirker kostholdet til baby har jeg også hørt det. Tror nok det er kun en liten del av det... Tror det er mer aktuelt når du ammer og det du spiser setter smak på melka. Men men... for å ta et eksempel fra min familie: Jeg mener å ha spist omtrent det samme i begge tidligere svangerskap, men jeg har fått en jente som elsker pølser og sjokolade og nekter å spise grønnsaker og frukt og en annen som kan sitte å kun spise gulrøtter og brokkoli til middag samtidig som hun sier "hmmm" og sier hun vil ha mer...hehe. Så helt bokstavelig tror jeg ikke du skal ta det... :-)

Skrevet

I mitt forrige sv.skap spiste jeg MYE godis/usunt. Trodde jeg var "dømt" til å få en veldig stor unge. Men ut kom et knøtt på 3010g!

Spurte jordmor som tok UL om dette. Hun sa at ungens fødselsvekt kunne ha LITT med det man spiste å gjøre,men det var stort sett genetisk sa hun! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...