Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 De to siste kontrollene har jeg hatt hhv. 116/70 og 110/70, og nå var det gått opp til 120/80. Jordmor stusset litt (målte 2 ganger).. Trodde det skulle bli lavere? Noen som har peiling på hvorfor det er blitt høyere?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Det er helt vanlig att bl stiger i svangerskapet! Hvor langt er du?
sweden ENDELIG mamma Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 min jm sa at det var vanlig at blodtrykket ble litt høyere på "slutten" altså type ssiste uka, skjekket hun urinen?? så lenge du har ok urin så skal du ikke bekymmre deg .
Suss@ med 3 gutter Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Jeg har fått beskjed av min lege att det er vanlig att det stiger litt, men da skal det holdes under kontroll!! Men det er mye som kan spille inn, var du litt stressa eller noe? D stiger mitt bl hvetfall:)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Får håpe det ikke betyr at han kommer snart. Hehe.. Urinen var fin! Så alt er vel i skjønneste orden. Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Om blodtrykket kommer over 90 i undertrykk eventuelt stiger med mer enn 30 i undertrykk over kort tid så skal det følges opp ekstra. Men så lenge de sjekker urin i tillegg og det er fri for proteiner så er det ingen fare. =) Lykke til!
Gullet og frøet <3 FØDEKLAR <3 Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 Jeg har akkurat opplevd det samme. Blodtrykket mitt har ligget på 110/ 55 hele svangerskapet, og nå på to uker så har det steget til 130/75. Og fått masse vann i kroppen!! Men urinen min var fin da, så ikke tegn til svangerskaps forgiftning enno. Blir satt opp til ekstra kontroller hver 5.dag for å skjekke det nå. Hos mange så stiger blodtrykket mot slutten av sv.skapet. Men dersom undertrykket blir over 90, så er du i faresonen..
lotta72 har fått Anders Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Jeg har hele tiden ligget på 110/70, men har nå gått opp til 120/80 og har fått spor av proteiner i urinen. I tillegg har jeg 1-2 i ødem. Er i uke 31. Fikk beskjed om at dette foreløpig er helt ok, men blir fra og med nå fulgt opp med litt hyppigere kontroller. Når alle de tre tingene skjer samtidig, blir man fulgt opp ekstra. Jeg har fått svangerskapsforgiftning i mine tidligere svangerskap, men håper fortsatt på at jeg ikke får det denne gangen.
ann-k 82 Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Mitt har også ligget på 70 og 74. Men sist jeg var hos jordmor hadde det steget en del,hun målte 3 ganger,pga første gangen kom det opp i 89 (undertrykket).. 3. gangen hun målte ble det 82,da var jeg så avslappet som overhodet mulig(hun påstod at jeg var litt anspent,derav så høyt blodtrykk,men jeg var ikke noe spesielt anspent).. Har hørt at det kan stige litt mot slutten. Urinen min var fin,så da var det ingen fare enda.. Er 31+6.. Skal bli spennende å se neste kontroll,26.november.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Det er helt vanlig at blodtrykk måles 3 ganger, og da gjerne med 3 minutters mellomrom mellom gangene. Grunnen til 3 målinger er at det er fort gjort at bt kan bli litt høyt ved en måling, men man klarer aldri og måle et lavere bt enn hva personen faktisk har. Så det er alltig laveste måling som er gjeldende. Rart at lege eller jordmor ikke opplyste deg om at bt skal måles 3 ganger - skaper jo litt unødvendig stress for man går jo ut fra at det er noe galt når de tar det flere ganger... Lykke til da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå