Gå til innhold

Ang. fårepølser og toxo (?) smitte..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..fårepølse det var det eneste jeg orka tanken på etter å ha hatt null matlyst i flere uker. Så levde av brød med fårepølse i en periode. Men, så ser jeg jo overalt at det går under "mat som ikke bør spises når man er gravid". Og samtidig står det flere plasser at jordmødre etc sier det ikke er noe problem å spise f.eks. salami. Hva er mest fornuftig og ikke hysterisk?

Bør jeg ta en test? Skal ikke til lege før i beg. av desember.

Går ut i fra at jeg ikke er den eneste som har fått i meg dette.. og det er jo ikke direkte RÅTT kjøtt, det er behandlet.

(vil heretter fryse slikt pålegg i et par døgn først)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

jeg var kvalmi 4 mnd og alt som fristet var brød med fårepølse eller salami.så jeg spiste og spiste dette!!!jeg visste ikke at manikke skulle det og var glad bare jeg fikk i meg litt mat..

Jeg har tatt vanlige kontrollprøver hos lege, og en av prøvene er også for å se om man har fått i sef smitte.men den var negativ. Jeg spurte også legen min om dette og forklarte at jeg hadde stappa i meg masse pølse!!hun var helt rolig og sa at dersom jeg hadde blitt smittet så hadde jeg følt meg dårlig!!!og at det var meeeeget sjelden i norge. Så det hele er en smule overdrevet. Moren min har født 5 friske barn og spist salami og spekemat med alle sammen. så jeg tror man skal være utrolig uheldig dersom man skal bli smittet. Men det er jo greit å tenke seg litt om, jeg spiser det ikke mer nå, men jeg levde som sagt på det i flere mnd!!!

stoor klem!

Skrevet

Var det jeg tenkte ja..

Bor jo tross alt i Norge, så er ikke bekymret for at mat skal være smittet akkurat. Men når man begynner å lese litt rundt om her så kan man jo begynne å lure. Litt for mye hysteri..

(og nå kommer det sikkert mange svar på at det er viktig å være forsiktig osv..skremselshistorier om hvordan det kan gå.. jada.. men alt etter sunn fornuft!)

Skrevet

ja, det handler om sunn fornuft.Men regner med at det kommer noen hysteri-meldinger her snart. Jeg holder meg unna spekemat og fårepølse nå, men det gjorde jeg absolutt ikke da jeg var dårlig.

Det skal mye til å bli smittet, og du vil mest sannsynlig merke det på kroppen, magetrøbbel osv.

Så dette har gått bra med oss begge:)

Skrevet

Det skal mye til å bli smittet på norsk spekemat. Men såkalte nisjeprodukter ville jeg nok vært litt mer forsiktig med.

Det er for øvrig en allmenn misforståelse at det bare er toxoplasmose i rått kjøtt - det er også listeria. Toxo forsvinner ved lave temperaturer, og da spekematprodusenter i Norge såvidt jeg vet fryser ned all spekemat (med enkelte unntak) tror jeg man kan gafle i seg fårepølse alt man orker, så lenge man holder øye med holdbarhetsdatoen (matens holdbarhet har med listeria å gjøre) - men sånn som vi spiser når vi først åpner en pakke med no' godt er det vel ikke noen fare med at det løper ut uansett.... :)

Skrevet

Gilde sine produkter skal være helt trygge å spise. De er blitt fryst før de blir solg i butikker. Jeg fryser fårepølsen 2 - 3 dager og så spiser jeg med god samvittighet. Spurte legen om jeg kunne spise fenalår nå til jul, og han sa at det var helt trygt å spise, så lenge det var fra Gilde. Så jeg stoler på legen og spiser med god samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...