rødhette* Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Ser det til stadighet skrives her inne at folk er så negative til de som ikke ammer, at folk må forsvare seg, at de får kommentarer osv osv. Er det virkelig sånn? Jeg har ikke fått én eneste kommentar på at jeg ikke ammer. Ingen som har kritisert meg, og ikke har jeg måttet forsvare meg eller noen ting. Noen har spurt meg om jeg ammer, evt hvorfor ikke, men det er mer av nysgjerrighet. Men ingen har vært negative. Jeg har trodd at det er såpass vanlig og allment akseptert at folk gir flaske, at det hørte til sjeldenhetene at folk fikk negative reaksjoner. Er det bare jeg som har sluppet unna alt negativt?
lenej :o) Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 eg har no ikke hørt noe pes, annet enn her inne på dib faktisk.. IRL har eg ikke hørt noe!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Jeg fikk mye negative kommentarer og måtte flere ganger forsvare at jeg ikke ammet når jeg fikk størsten. Han kunne jeg bare ikke amme!!!
Chiabatta Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Jeg har ikke fått negative kommentarer.
Gjest Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 jeg ammet bare i 3 mnd begge gangene,og har aldri blitt møtt med negative tilbakemeldinger.
~~DoraDora~~ Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Får da for all del ikke håpe det. Så uvitende er vel ikke normalt oppegående folk i dag?....
Gjest Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Jaudå, hørt mange ganger... Men det driter jeg mildt sagt i. Mitt valg!
lengter daler ned i skjul... Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 jeg har aldri hørt noe negativt om at jeg ikke ammer. faktisk bare på DIB jeg ser at noen hakker på de som ikke ammer.
Blue Lady Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 jeg er hvertfall ikke negativ til det, klarte ikke å amme nr1 selv jeg. Fikk ikke mye pes, men måtte forklare tusen ganger hvorfor jeg ikke ammet.. alle spurte "å hvorfor ikke det da". utrolig irriterende å¨måtte "forsvare" seg hele tiden
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Hørte ikke noe negativt selv om snulla fikk flaske...eller, mamma slang ut en kommentar da, men hun unnskyldte seg etter at jeg hadde snakka litt krast med henne!
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Jeg fikk negativ kommentar på at jeg faktisk ammet en gang jeg, sønnen min var da et par uker gammel, jeg hadde masse melk, han er født om sommeren og det var varmt, han gråt og da kom de ei dame bort til meg og sa at sønnen min trolig var allergisk mot ku melk så jeg måtte slutte å amme. Jeg ble heldt paff der jeg satt og ammet han. Jeg har aldri brydd meg noe særlig om hvem som ammer og ikke ammer.
Loglady Skrevet 16. november 2007 #12 Skrevet 16. november 2007 Enklere å komme med negative kommentarer på et anonymt debattforum enn face to face i virkeligheten, vil jeg tro. Avisene har skrevet flere artikler om ammepress de siste årene, dette er muligens et tegn på at flaske ikke er så allment akseptert. 80% av norske mødre ammer, visstnok. Selv har jeg ikke opplevd å bli møtt med negativitet i virkeligheten, bare en kommentar fra pappa om at amming forebygger allergi (noe som ikke stemmer helt i forhold til nyere forskning, forøvrig). Men han kunne spart seg den lille kommentaren, for det hjelper ikke stort når man ikke kan.
Loglady Skrevet 16. november 2007 #13 Skrevet 16. november 2007 Hæ? Allergisk mot kumelk, så du måtte slutte å amme? Du er da ingen ku?
Gjest Skrevet 16. november 2007 #14 Skrevet 16. november 2007 Mitt inntrykk er at noen av de som ikke ammer er selv veldig opphengt i dette og tolker alle slags uskyldige blikk som hets og i det hele tatt... ;-) Selv har jeg ammet begge mine, men det bryr meg midt på ryggen hva andre gjør. Tenker mitt hvis folk ikke vil amme pga frykt for hengepupper eller fordi de heller vil røyke, men sier ikke noe.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. november 2007 #15 Skrevet 16. november 2007 Støtter deg i denne. jeg tror det er mye innbilning ute og går. Jeg sier ikke at det ikke skjer, men jeg tror at om man er sår på at man ikke får ammet så vil man ofte være lit defensiv innen temaet.
Rosamelon~ViLHaEnTiL~ Skrevet 16. november 2007 #16 Skrevet 16. november 2007 Jeg ammer, men veninner av meg gjør ikke det, og har fått flere kommentarer både fra kjente og ukjente. Så tror det er mye slikt ute å går..Tror ikke at de er mer nærtakendes enn folk flest heller.:-)
rødhette* Skrevet 16. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 16. november 2007 Ja, har selv tenkt at noen kanskje er veldig såre over det, og derfor tar alt som kan tas negativt, på den måten. For som sagt, har ikke jeg opplevd noe negativt selv. Men hvis det faktisk er så mange som opplever negative ting i forhold til det, er det veldig beklagelig. Vi burde ha kommet lengre. Men det er jo bare å se her inne på dib, på alle debattene om amming vs ikke-amming, så er det jo ikke så vanskelig å forstå da. Selv driter jeg i om folk ammer eller gir flaske. Det viktigste må da være at både barn og mor er fornøyd. Så lenge barnet får mat og blir mett, bryr ikke jeg meg om de har blitt amma eller fått flaske.
Teri & lille krabbe Skrevet 16. november 2007 #18 Skrevet 16. november 2007 Man kan trygt si at svigermor var negativ da jeg pakket bort puppen. Enda jeg faktisk har ammet i 9mnd. Så ja, visse folk er negative..
Gjest Skrevet 16. november 2007 #19 Skrevet 16. november 2007 Har ikke merket mye av det, og her inne er det få negative til ikke ammere:) Har aldri tatt det personlig i alle fall. Folk kritiserer eller kommenterer om en velger ikke å amme av estetiske eller praktise hensyn som virker egoistisk t.d kan ikke drikke osv. Tror både dib damer og andre vil reagere på det.
Mamma jei Skrevet 16. november 2007 #20 Skrevet 16. november 2007 Jeg er negativ til de som ikke GIDDER å amme. Det er grunn til at vi har pupper og det er bra for barnet. De som ikke kan/klarer av en eller annen grunn har jeg full respekt for.
Alba44 Skrevet 16. november 2007 #21 Skrevet 16. november 2007 Jeg har heller aldri hørt noe neg. om at jeg ikke ammer. Verken på sykehuset eller av andre.
Gjest Skrevet 16. november 2007 #22 Skrevet 16. november 2007 Fryktelig mye pes fra de eldre i familien og en del venninner faktisk.. Og HS ikke minst.. Men jeg orker ikke å amme 5 minutter, opphold i 10 minutter osv osv.. Sånn holdt jeg på i 3 døgn, så ble jeg utslitt og mista melka!
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 16. november 2007 #23 Skrevet 16. november 2007 Eg ammet bare Lukas i 6 uker, og hørte aldri noe negativt. Ikke engang helsesøsteren min sa noe....
TurangaLeela Skrevet 16. november 2007 #24 Skrevet 16. november 2007 Det kan jo være flere grunner for at noen ikke ammer, noen får det bare ikke til og har lite melk. Men : PUPPENE har vi fått pga. at vi skal gi barna våre mat, ikke vise frem og putte silikon inni.
Gjest Skrevet 16. november 2007 #25 Skrevet 16. november 2007 har fått negative kommentarer ja. Blikkene kan det godt være jeg tolker som negative selv om det ikke er ment sånn, men man blir kanskje litt sårbar. men jeg får maaange spørsmål om hvorfor jeg ikke ammer. Og "gode råd" om at det er jo bare å amme oftere, så kommer melken. skal love dere at jeg har prøvd alt... Har en mistanke om at folk tror mindre om min entusiasme for å kunne amme siden jeg bare er 20, men det er bare en mistanke, sier ikke dermed at det er sånn. føles bare sånn innimellom. tror det er svært få som lar vær å amme fordi de ikke gidder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå