Gå til innhold

Er så deprimert og sjalu!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kommer det et skikkelig sutreinnlegg, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..

Er ikke deprimert på grunn av babyen for jeg gleder meg utrolig til han kommer og jeg har allerede blitt litt glad i han.

Men allikevel så går jeg og er lei meg nesten hver dag, er i tillegg blitt utrolig sjalu på samboer (har ikke vært det tidligere). Tror det har litt å gjøre med at jeg ikke føler meg tiltrekkende i det hele tatt. Gledet meg egentlig masse til magen skulle komme og det skulle synes at jeg var gravid. Men nå som den har kommet vil jeg ikke ha den. Føler meg bare tykk og elendig. Og det som pleier å hjelpe på selvfølelsen min er trening, men jeg har fått bekkenløsning og kan ikke trene, kan nesten ikke gjøre noen ting. Er 100% sykmeldt.

Jeg blir sjalu på samboer over sånne tåpelige ting: som da jeg så på Oprah en dag og frustrerte fruer damene var der. Kjæresten min ser aldri på verken oprah eller frustrerte fruer, men når han hørte de kom satt han seg ned og satt som klistret til skjermen og gikk med en gang reportasjen med de var borte. Jeg skjønte jo at det var fordi han ville se på damene og ble kjempe lei meg (sa selvfølgelig ingenting til samboer, da jeg selv ser at dette er jo utrolig tåpelig)

Klarer ikke å ha sex med lyset på ikke snakk om, føler meg bare som en stor feit hval...

Huff, vet ikke hva jeg skal gjøre.

Hva gjør dere for å føle dere attraktive nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du har det veldig trist for tiden.

Jeg hadde et snav av det samme som deg da jeg var gravid med 1. mann. Mannen min og jeg hadde ikke vært sammen så lenge og alt vr liksom mer usikkert. Jeg tilla mannen min mange tanker som han helt sikkert ikke hadde....

Denne gangen har jeg ikke antydninger til disse følelsene, men det har nok mye samenheng med at vi nå har kjent hverandre lenge, stoler på hverandre, og viser at vi er glade i hverandre.

Du spør om det er noe en selv kan gjøre for å føle seg attraktiv, og det er det helt klart.

Selv om vi er gravide trenger vi ikke å gjøre oss udelikate og uinteressante av den grunn. Pass på å komme ut av joggebuksa og hent impulser utenfra. Særlig om man er sykemeldt er det lett å grave seg ned i sin egen "elendighet". Jeg tror det er ilite inspirerende for en kjæreste å bli møtt av en dame liggende på sofan og se såpeserier i joggebuksa når han kommer hjem fra jobb. På samme viset som jeg ikke ville finne mannen min spesiellt interessant og attraktiv i samme possisjon.

Er man hjemme hele dagen bør man kunne lage middag, gjøre litt husarbeid og kanksje pønske ut et og annet hyggelig opplegg innimellom. Tror det er viktig å planlegge dagene og gi dem innhold. Ta turer på biblioteket, gå i sømmehallen, lese en god bok, avtale lunsjtreff med veninner (går jo an selv om de er på jobb) Fyll dagen med NOE. Ikke bli sittende hjemme og bli apatisk. Har du fyllt dagen med noe har du også noe å snakke om når din kjære kommer hjem.

Lykke til!

Skrevet

Huff, her ble det mye skrivefeil... gikk litt fort...

Skrevet

Hei:)

Hadde det litt som deg sist gang jeg var gravid. Det du må spørre deg selv om, er om samboeren din ville ha satt seg ned om du IKKE var gravid, og om du ville blitt sjalu i en ikkegravid tilstand. Ofte må man prøve å tenke rasjonelt. Er ikke sikkert at han mente å kikke på damene, kan være at han satt for å holde deg med selskap. Det var jo du som satt å så på tv, du kunne jo bare byttet kanal. Eller var det er spennende program? Ikke tenk det verste bestandig!

Kjæresten min gjør at jeg føler meg attraktiv, fordi hans lyst på meg er som før, og gjerne litt ekstra nå når jeg er gravid. Også hjelper det jo å prøve å ikke forfalle helt:) Man kan fortsette med å barebere leggene og bruke litt sminke, og da føler somoftes jeg meg mye freshere. (Jeg er også sykemeldt 100%, og sitter mye inne å trykker) Kom deg ut på kafe med en venn etc.

Lykke til ihvertfall:)

Skrevet

selvsagt så han på damene. Problemet til HI er vel mer å lære seg å takle sjalusien sin. Alle menn med øyne ser i større eller mindre grad på damer. Men hvor er han? Hvor trives han? Hos deg, HI.

Damer ser jo også litt på menn, eller hva? Han var flott, han var sjarmerende, han hadde fint smil, men vi tenker da aldri på å hoppe til køys med første og beste hyggelige vesen, gjør vi vel?

Hva jeg gjør for å føle meg attraktiv i graviditeten (med bekkenløsning):

- har fått meg en liten gravidgarderobe, joggebukser er fy-fy, føler meg bare dvask og tiltaksløs med det på (gravid eller ikke).

- Puppene blir vel knapt større en under en graviditet: vis frem det du har med pent utringede topper.

- Frisøren er min beste venn, aldri så viktig som nå å føle seg litt velstelt på håret.

- Gjør øvelser: fått de fra fysio, antar at du går til det du også.

- Fysiotimene er også gode, føler meg alltid bedre etterpå!

Et siste tips: jobb litt med innstillingen din: surmuler du og mener at du er feit og stygg så blir verden et jævlig sted, sånn er det bare.

Skrevet

Jeg har også hatt det samme problemet i graviditeten, men det har gått over nå. Jeg pleier ALDRI å være sjalu, så det har vært veldig vanskelig å forholde seg til disse følelsene.

Min løsning har egentlig bare vært å være fullstendig åpen om det overfor sambo. Han har fått vite det hver gang jeg har blitt sjalu (stort sett på en humoristisk måte, riktignok). For meg fungerer det ikke å bære ting inni meg, jeg må få det ut for å klare å jobbe meg gjennom det. Har selvfølgelig snakket mye om at dette kommer av graviditeten og hormonene. Sambo's reaksjon på dette har vært å bli enda mer åpen enn tidligere. Vi har også snakket mye om de konkrete tingene som plager meg (krangler har det også blitt), og heldigvis har han klart å takle det hele med humor.

Til slutt sa jeg til meg selv at 'dette er ikke meg. Jeg pleier aldri å være sånn, hvorfor skal jeg synke ned til et slikt nivå bare fordi jeg er gravid og hormonell?' Den tanken hjalp meg veldig, i tillegg til at jeg som sagt fikk jobbet meg gjennom dette sammen med kjæresten min.

Håper du finner ut av det! Det er ikke mye gøy å ha slike følelser!

Skrevet

hei kjære deg:)

Snakk med legen din og bli henvist til en psykolog. Jeg har det akkurat slik du har det, og har nå vert 3 ganger til samtale med psykolog. Dette hjelper :)

Prøv også å forklare samboeren din hvordan du har det, han vil nok gjerne vite det. Jeg sa ingenting til min sambo før det hadde gått litt for langt. Merket at forholdet begynte å rakne, og at vi ikke hadde samme kontakten lenger. Men etter jeg fortalte hvordan jeg følte det, var det akkurat som om vi kom nærmere hverandre. Han tok litt mer "hensyn", og jeg føler nå at jeg kan støtte meg til han.

Husk for all del at du skal fungere etter svangerskapet er ferdig og babyen din er kommet til verden, så prøv å få hjelp med noen, sann du ikke er helt utslitt og nedtrykt når du skal kose deg med å ha blitt mor :):)

du skal se at alt ordner seg:)

Ønsker deg lykke til videre!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Dere skulle bare visst hvor mye det hjalp. Du verden hvor flink man er til å negrave seg med negative tanker noen ganger.

Tror nok det hjelper mye å komme seg litt ut slik du første anonyme sa. Har bestemt at jeg skal skjemme bort meg seg litt nå. Fortalte samboer at jeg hadde det litt vanskelig nå med selvtilliten min. Så jeg skal ta spraytan og manikyr.. :) (Det er nok ikke alltid det skal så mye til.) Skal i hvert fall prøve så godt jeg kan fremover med å gjøre litt mer for både han og meg. Skal til jordmor om litt over en uke og har bestemt meg for at jeg skal ta det opp med henne hvis jeg fortsatt har det likedan.

Men det er vel bare det å få åpnet øynene litt. Slik dere hjalp meg til nå. Så tusen takk alle sammen.

Og til deg kakemonster... jeg ville aldri reagert slik om det ikke var for at jeg følte meg sånn nå.. Jeg blir svært sjelden sjalu. Og ville bare illustrere hvor ille sjalu jeg har blitt nå. Men regner med sjalusien også forsvinner når jeg kommer meg ut av sofaen og slutter å surmule :)

Skrevet

Flott at svarene du fikk hjalp. Var litt redd for at du skulle tolke mitt som litt krasst, for det evt ikke krast ment. Kom deg ut som du sier, spray-tan og manikyr? Så genialt! Fortell hvordan det gikk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...