Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Er førstegangsfødende, og har etterhvert samlet meg opp en hel mengde spørsmål. Tar en del av de nå (de jeg kommer på i farten) og så håper jeg at dere har tid til å svare, enten det er på ett eller på alle. 1) Kan man få kynnere av stress, trim osv? Mener å ha hørt det. Og i så fall; er det andre ting som påvirker kynnere? 2) Hvor får man kjøpt ammeinnlegg i ull? 3) Hvilke typer lue må man ha til et vinterbarn? Synes det er vanskelig å finne lue, de er enten store og klumpette eller slike tynne i bomull. Har lest at det er lurt å ha tynne ull-luer (skal man ha de under andre luer, eller brukes de alene?), men hvor får jeg kjøpt de? Har trålet gjennom både h&m, kappahl, lindex, cubus og exit uten å finne noe. Er det jeg som er dårlig til å lete eller må jeg over på dyrere butikker? 4) Hvor får man kjøpt ullstrømpebukser til nyfødte? (jeg må være ekstremt dårlig til å lete) 5) Har lest at man skal ha med et teppe til babyen i sykehusbagen. Holder det da med et helseteppe, eller er det snakk om et tykkere teppe? 6) Noen som har klart å finne en fin hentedrakt? For det har nemig ikke jeg. Og hvilken størrelse bør hentedrakten være i? 7) Mener også å ha hørt at man bør ha funnet en sportsdrikk som man liker til å ha under fødselen. Noen som vet om det er tilfelle? Har flere spørsmål på lager, men kan ikke komme på dem i farten.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Kom på et spørsmål til: Hvor mange bodyer må man rekne med at det går om dagen?
Erisa* Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Heisann:) Svarer på det jeg vet! 1) Det med kynnere er veldig individuelt, men hos meg blir det i alle fall mer kynnere av stress og fysisk aktivitet. Også hvis jeg har på meg en bukse som strammer veldig over livmoren, eller på ekstra irritable dager: å stryke mye på magen. Men jeg har en veldig irritabel livmor, og har gått med mye kynnere siden uke 20. 2) Jeg har kjøpt ull-innlegg på apoteket, men de har det nok på en del babyutstyrsbutikker også. 3)Har ikke peiling 4) Leter selv etter ullstrømpebukse til baby, skal si fra når jeg finner det:) 5) Jeg tar med meg et tynt ullteppe som jeg har strikket, men helseteppe skulle da vel funke fint. De er gode og varmer godt. 6) jeg har strikket hentesett selv, str 3 mnd var det vel. mange fine oppskrifter på strikkebutikkene. Jeg anbefaler Dale Baby Ull og oppskrifter fra Dale, utrolig mye fint! Men da må du jo kunne å strikke:) 7) Hallo? sportsdrikk?? Drikk det du liker best selv! jeg kommer til å holde meg til vann, og kanskje litt farris. I farris er det en del salt, og det burde da vel holde?? (åpen for andre synspunkt...)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 1) Kan få kynnere av stress/trim, men mot slutten kommer de vanligvis uten noe form for bevegelse fra deg. Det gjorde de på meg ihvertfall. Du kan også ha noe som heter maserier. Det er rier som ikke fører til noe mot slutten. 2) Ammeinnlegg i ull får du kjøpt på Apotek/Sparkjøp og sikkert Babyshop/babykos e.l. 3) De har fine vinterluer på Cubus/Nøstebarn e.l. 4) Tror ikke du trenger ullstrømpebukser til nyfødt. Har selv en nyfødt nå og har ikke det. Bruker vanlig bomull. 5) Helseteppe er det beste. 6) Hentedrakter har du på H&M. Altså en slags dress... 7) Sportsdrikk trenger du neppe. Ta med deg juice eller noe kanskje hvis du rekker det! Løkke tel!
Erisa* Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Nå ser jeg at de har ullstrømpebukser hos nøstebarn (www.nostebarn.no), der har de også fine luer, som anonym over meg skriver. Koster 158 for en slik strømpebukse.
lilleberta Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 1) kynnere kommer og går av ulike årsaker.umulig å svare på synes jeg. 2) apoteket sine er veldig gode synes jeg. 3) på reflex har de gode luer med fleec inni. 4) janus har super undertøy også for de helt minste.anbefales. 5) jeg fant et mykt og varmt teppe som jeg skal ha med i bagen på sparkjøp,men helseteppe er sikkert bra det også men synes de bare er så tynne. 6) ei venninde av meg har strikket verdens nydeligste hente sett til babyen min, så heldig er jeg men ellers synes jeg barnas hus har mye fint:o) str 56 så er du sikker. 7) vann med isbiter kan du få jordmora til å hente til deg.finnes ikke bedre ) Lykke lykke til.
Me & Ne Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 Hei. Jeg har bestillt ulltøy fra krabbaten og nøstebarn på nett. veldig greit,og de har str bukser og alt som trengs..
3 har blitt 4 Skrevet 16. november 2007 #8 Skrevet 16. november 2007 Hei ;-) 1)Ja d kan du.Men kynnere kan også komme når du bare ligger på sofaen;-)Det er livmora som forbereder seg på fødsel og så lenge de ikke er vonde eller regelmessige er d ikke farlig;-) 2)Apoteket 3/4)Tynn ull-lue har de på obs f.e.x.De tynne i bomull er til å bruke inne eller under andre luer. Jeg har en ull lue i enstrls for stoe også en bomullslue til å ha under..Husk at de somregel ligger nedi en bag i en pose så du trenger ikke bekymre deg for vind..Bruk ull-longs i steden for strømpebukse.Lettere å ta på og de sparker de ikke av seg..Billig ull-tøy på HM,OBS,sparkjøp. 5)De har som regel helsetepper på føden..De skal vel egentlig ha alt du trenger til baby mens du er der.. 6)Dette er ikke noe du absolutt trenger.Det beste for babyen er å ha behagelige klær! 7)Ta m d du liker.Saft får du tilbud om under fødsel.Hadde ikke m noe sist,kan ikke huske at d var noe problem. Lykke til og husk at det meste går av seg selv når babyen kommer;-)
nungo Skrevet 16. november 2007 #9 Skrevet 16. november 2007 Du har allerede fått gode svar - her kommer mine erfaringer: 1) Ja, men ikke alle opplever det. I mitt første svanegrskap hadde jeg aldri kynnere enda jeg var nok så stresset i perioder. Ellers kan du få kynnere av sex, tunge løft og sikkert andre ting også. I utgangspunkt er kynnere vel ikek farlige, men kanskje et signal om at du skal ta det mer med ro? 2) Nøstebarn har flere ulike typer. Ellers har apoteket og noen babybutikker. 3) Har et vinterbarn fra før og til henne hadde jeg tynne luer, som sitter helt tett i silke og merinoull. Disse brukte jeg både inne og ute. Nå skal jo så små babyer egentlig ikke utsettes noe særlig for vintervejr, så jeg hadde ikke luer. Som regel lå hun jo varmt og godt i vognen (i pose) ellers hadde vi drakter og tykke ulljakker med hette på, og tok opp hetten når vi var ute. Tynne luer får du bl.a. på Nøstebarn men også Bogerud og Sparkjøp har fine ulluer fra Janus og på mange babybutikker får du ulltøy av merket Joha - de har også fine babyluer. 4) Babybutikker, Sparkjøp, Bogerud, Nøstebarn og diverse internettbutikker (mange linker på disse sider). 5) Jeg hadde ikke med tepper første gangen - du får låne både tepper og dyner på sykehuset. Men kansje du trenger et teppe til å tulle om babyen din når den skal fraktes hjem? 6) Har ikke brukt å ha hentedrakt, men mange strikker vel selv (eller får en annen til å gjøre det). Synes det er vanskelgi å "stappe" en nyfødt ned i en drakt og foretrekker ullbody og ullbukser. Ellers er vel str. 50 / 56 omtrent det en nyfødt bruker, men det er jo store forskjeller. 7) Vet ikke. Jeg drak en del saft (nok så sterkt) og det var fint for meg. Lykke til - det går veldig bra selv om du ikke har svar på alle dine spørsmål :-)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #10 Skrevet 16. november 2007 Tusen takk for mange fine svar! Det hjelper kjempemye! Er det noen som kan gi et ca svar ang bodyene? Har hørt så mye rart her, så er usikker på hva som er riktig. Blir nok tur på både obs, sparkjøp og apoteket i løpet av helgen
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #11 Skrevet 16. november 2007 Det kommer litt an på om babyen gulper mye eller ikke. Selv brukte jenta mi bare en boby om dagen...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #12 Skrevet 16. november 2007 NØSTEBARN anbefales på det varmeste, de har bare masse deilig tøy i økologisk ull fra prematur til store barn og litt til voksne. Butikk på nett eller i Bergen, Trondheim og Oslo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå