Gå til innhold

Høy Blodprosent! Farlig?....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kommer akkurat hjem fra min første time til jordmor. Er 10+1 i dag. Hadde litt for høyt blodtrykk 145/85, må til fastlege å måle på nytt på mandag. Ellers målte hun en hb på 14.8.. sist jeg gikk gravid hadde jeg også høy hb. vel den var på 11 i uke 11 for så å stige til 15,7 på slutten. Jeg bekymra meg veldig!! ift morkakesvikt, blodpropp osv.. men d var liksom ingen som kunne svare meg på om dette var farlig. Men hvorfor står det da på helsekortet for gravide at hb over 13,5 etter sv uke 20 er spesielle komplikasjoner?! Jormor viste ikke og legen mente at så lenge at fosteret vokste normal skulle jeg ikke bekymre meg... Nå er hb på mye mer enn den var på samme tidspunkt sist.. er jo bare 10+1, men det kan jo stige som sist. uff, ja jeg blir bekymra jeg! Er det noen av dere som vet?

skal ringe fertilitetsseksjonen når de åpner tlf igjen, kanskje de vet.... Skal ha en klarhet i dette! Ellers blir jeg bare smårar av å tenke på d;-P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodet ditt er vel litt tykt og får ikkje brakt o2 rundt i kroppen då fort så det burde tror eg..... men blodgjennomstrømmnigen blir treigere... men det kan jo gå ned. iløpet av svangerskapet da..... og en kan tappe blod av deg da kommer du ned i blod%

barnet kan vokse dårligere men det er ikkje farlig... dei holder det jo under oppsikt så du behøver ikkje uro deg synes eg da

Skrevet

Høy hb kan måles som følge av at du har drukket lite det siste døgnet. Så det er ikke alltid helt til å stole på.

Men det jeg har hørt, er at hb over 13,5 er noe man helst unngår hos gravide etter uke 28 fordi det gir en noe økt risiko for blodpropp. Spesielt hvis man i utgangspunktet er predisponert for dette (f.eks familiemedlemmer har hatt blodpropp).

Men mye kan skje mellom uke 10 og 30, så du trenger ikke være bekymra enda. Pass på å drikke rikelig, og ikke ta jerntilskudd uten at du får beskjed om at du trenger det.

Selv om du hadde en Hb på 13 eller noe nå, så er det godt innenfor normalen så tidlig i svangerskapet (senere også). Det er ikke sikkert at det samme skjer denne gangen, hvert svangerskap er forskjellig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...