Gå til innhold

Jerntilskudd

Jewel m/jente får gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått beskjed fra legen at jeg har for lite jern og at jeg skal begynne med jerntilskudd. Men han sa ikke no om hvor mye.

Så jeg kjøpte en boks hvor det sto for jernmangel. På den står det en om morgenen og en om kvelden, eller ved behov.

Hvor mye tar dere som trenger jern?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. Jeg tar Hemofer som er anbefalt. Fås på apoteket. Tar to stykker sammen med en c-vitamin. Da tas det fortere opp i kroppen.

Skrevet

du skal ha rundt 30mg jern om dagen står det i papirene eg fikk av legen, fra statenshelsetilsyn omretningslinjr for gravide

Skrevet

Jeg har flytende jerntilskudd, Floradix. Da jeg begynte med det tok jeg 10 ml to ganger om dagen, men det var for lite, så jordmor ba meg ta dobbelt opp. Nå tar jeg 20 ml to ganger om dagen...

Skrevet

ok takker for svar.

Skal til jordmor på mandag, så kan jo høre med henne også hva hun syns. Vet ikke hvor mye det er i de tablettene her jeg sitter.

Skrevet

Kan være lurt å høre med lege/jordmor hva de anbefaler for deg, for mengden som anbefales (samt tidspunkt for å starte med jerntilskudd dersom man trenger det) vil nok variere fra person til person, ut fra jernlager og blodprosent.

Sist gang tok jeg Hemofer til å begynne med, men fikk beskjed fra legen om at det var for svakt for meg, og at jeg burde ta noe annet. Så jeg gikk over til en type depot-tabletter (Ferro-Retard) og det er det jeg tar dette svangerskapet også. Men jeg hadde lavt jernlager og lav blodprosent, og hadde fortsatt ganske lav blodprosent da de sjekket igjen nå mot slutten av svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...