LiKr Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Jeg lurer litt på.... Jeg har ikke hatt vondt i puppene en eneste gang etter jeg ble gravid, men nå - i uke 38 - begynner det å gjøre vondt!! Det gjør vondt når jeg trykker/klemmer på puppen liksom... ikke ved brystvorten - mer som når man var 12/13 år og begynte å få pupper (bare ikke såå vondt da!) Er det melken som kommer som kanskje gjør dette ? Er det normalt å få vondere mot fødselen eller? Høres kanskje dumt ut at jeg spør, men gjør nå det likevel...... har liksom ikke tenkt på vonde pupper i det hele tatt iom at jeg aldri har hatt d....
Erisa* Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Heisann! Jeg vet ikke hvordan puppene er på slutten, siden jeg bare har kommet til uke 31, men slik du beskriver, hadde jeg det i hele første trimester. Er nok puppene som vokser, eller melkekjertlene som uvider seg og sånn. Tror det varierer litt fra kropp til kropp når det skjer - om det er mest i 1.tri eller på slutten. Tror en del opplever slik både på begynnelsen og slutten av svangerskapet. Det er i alle fall sannsynligvis "voksesmerter" tror jeg. Melken kommer vanligvis ikke for fullt før babyen er født.
Vibe80 Skrevet 16. november 2007 #3 Skrevet 16. november 2007 Hei:) Jeg har hatt ømme pupper hele veien, men i det siste har de blitt ømmere og mer sprengt. Er nå i uke 37.. Oppdaget råmelk ganske tidlig og nå kommer det mer enn tidligere.. Sikkert helt vanlig å bli mer øm mot fødselen, er jo nå snart de virkelig skal jobbe:)
Smånetta 14.mai Skrevet 16. november 2007 #4 Skrevet 16. november 2007 Melkespreng er vondt, eller ubehagelig, hele tiden og puppene blir steinharde. Det går over når du letter på trykket. Når puppene vokser, kjennes det som da man var 13-14 år og puppene vokste første gangen.
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Hei! Jeg har helt fra starten av hatt utrolig såre brystvorter. Er i slutten uke 15 nå, og for et par dager siden kjente jeg også at selve puppene plutselig var blitt veldig ømme, akkurat som du beskriver det -samme som når man som tenåring begynte å få pupper og har klumper inni de. Hehe... Kjenner at melkekjertlene nå er store harde klumper inni der, så melkeproduksjonen er nok i gang! I forrige svangerskap kom melka i uke 16, og ikke mange ukene etter måtte jeg begynne med innlegg pga lekkasje. Så ser nok ut til at det blir sånn denne gangen og. Men like normalt som det er at melka kommer tidlig, er det at melka kommer seint. Vær glad du har slippet å gå og lekke under store deler av graviditeten! ;P Husker ikke at puppene mine ble noe mere ømme/vonde når det nærmet seg fødsel, det var heller på dag to etter fødsel at jeg VIRKELIG fikk kjenne hva melkespreng er!!! Å fytti, det var heelt villt!! Store meloner som ikke tålte noe som helst av berøring! De ble så enorme at det føltes som at de ikke var en del av meg. Og sååå såre...! -Men de var jo fine å se på da...hehe...
Smånetta 14.mai Skrevet 16. november 2007 #6 Skrevet 16. november 2007 Ja, dævven, Trultemor, det har du rett i. Hadde helt glemt hvor flotte puppene blir når man har melkespreng. Det er jo en trøst. Ingen som stryker blyanttesten når de har melkespreng i hver fall.
pandabjørn Skrevet 16. november 2007 #7 Skrevet 16. november 2007 jeg har ikke hatt vondt i puppene en eneste dag i dette svangerskapet ! og ikke har jeg noe melkespreng heller eller lekker melk og jeg er i min 38 uke og skal ha ks til onsdag! med førstemann lakk jeg og hadde veldig vonde pupper, men jeg skal kanskje være glad for at jeg ikke har vondt eller sprenger i de )
Gjest Skrevet 17. november 2007 #8 Skrevet 17. november 2007 Heisann! Jeg er i uke 27 og har allerede lekkasjer.... Brystspreng har jeg alltid vært plaget med ved menstruasjon og jeg har funnet et par knep som virker. Når jeg dusjer har jeg varmt (!) vann på brystene med svak stråle, tar på meg skrubbhanskene og MASSE såpe og masserer og knar. Det er litt vondt til å begynne med, men det er akkurat som om dette løser opp litt og presset blir ikke så markant. Smører med fet lotion etterpå- spesielt nå når det begynner å bli kaldt. Da unngår jeg å bli tørr og flasse. Jeg har også måttet gå drastisk opp i bh størrelse, da det blir veldig ømt når brystvortene ikke får god nok plass... Du kan jo prøve og se om det hjelper Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå