Gå til innhold

Dere som bruker vippestol med vibrering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge lar dere vibreringen stå på om gangen? Er det farlig å la den stå på for lenge, og hva regnes i tilfelle med forlenge? (Mener ikke at man skal la babyen sitte i stolen veldig lenge uansett, altså, pga hoftestillingen).

Sikkert teit spørsmål, men ble plutselig så usikker her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merket på babyen når han hadde fått nok, han begynte å veive og riste med armene og ble litt "hyper" i blikket. Vet ikke hvor lenge det var snakk om, 5-10 minutter kanskje, økte tiden etterhvert som han ble større.

Skrevet

Mener ikke å være noen "bessewisser" altså;-), men det er ikke så mye pga hoftestillingen at amn iikke skal la babyene sitte for lenge i vippestol, men ar de blir inaktive.

Skrevet

....og her sto skriveleifene i kø, hehe. Men du skjønte sikkert.

Skrevet

Har bare hørt snakk om hoftestillingproblematikk når det gjelder bilstoler, at de egentlig ikke skal sitte slik mer enn en halvtime osv.

Når det gjelder inaktivitet - hun er tre måneder, og blir vel ikke særlig mer aktiv av å ligge på gulvet, i vogna eller sofaen. Krabber jo ikke. Og hun leker med rangla si og skravler fælt når hun sitter i stolen, så sånn sett er hun mer aktiv da.

Skrevet

Stemmer sikkert at hun blir mer sosialt aktiv i stolen.Men ikke motorisk. Hun er i voldsom utvikling denne perioden og er helt avhengig av å få ligge på golvet (matte) for at denne skal være optimal. Bare det å jobbe med tyngdekraften, holde balansen i midtstilling og så videre greie å snu seg rundt på mage. Kjempeviktig! Alt med måte.

Skrevet

Vi bruke bare vår vippe stol med vibrering som "bæsjestol" Fungerer hver gang :)

Sitter vel 5-10 min

Skrevet

vi bruker sånn vibrerende stol, bruker den som vanlig vippestol... lillegutt sitter å leker med lekene som henger foran, sitter vel i 10-20 min, da tar jeg han opp, ikke fordi jeg er redd at han skal bli inaktiv, men fordi han blir lei.

Skrevet

Vi har en sånn stol som vibrerer, men slår aldri på vibreringen. En bekjent som er lege har sagt at det er under forskning nå om ikke vibreringen kan lamme nervene eller noe sånt, og gjøre barna lam. På samme måte som hvis man hører en type pipelyd lenge nok blir man døv på den "frekvensen" som hører pipelyden.

Det er vanskelig å gjennfortelle hva han forklarte siden jeg absolutt ikke har greie på sånt, men det hørtes veldig logisk ut da han forklarte det og er nok til at jeg ikke tar sjansen iallefall....

Skrevet

Vi har vibrerende stol, men nå ble jeg skeptisk. Takk for infoen, anonym, tror vi skal holde oss til vippingen heretter : )

Skrevet

Ja, vi har valgt å slutte å bruke den etter at han sa det. Sikkert mange som kan fortelle at deres barn har sittet i maasse i vibrerende stoler og at det har gått helt fint med dem.. Men jeg tar nå ikke sjansen likevel... Har ikke noe lyst at mitt barn skal være en av de som det ikke gikk fint med....

Skrevet

blir litt oppgitt jeg... tror dere virkelig produsentene av disse stolene hadde laget dem hvis dem var skadelige for ungene????? fisher price er en av de produsentene som har sånne stoler og de har laget barne leker i mange år og dem har faktisk ikke råd til å få det på seg at lekene dem lager er skadelige.. ungene tar faktisk mere skade av og bli behandla som glass...

Skrevet

Hm.. Var det ikke fisher price som nettopp måtte trekke leker pga farlige stoffer i fargene på lekene?

Dette er dessuten som sagt ny forskning, mener ikke at fisher price bevisst selger leker som kan lamme ungene våre....

Skrevet

Blir en smule oppgitt over dette hysteriet jeg.... Snart må vi sete unga i glasshus eller noe... De kan jo ikke gjøre en dritt uten at det er skadelig for dem, ikke sitte i bibrerende vippestol, da kan de bli lamme, de må ha støt sand i bunnen av sklia og under lekeaparater. Med myyye mer.... Hvordan skal dette ende til slutt??? Barna kan jo ikke slå seg, det er farlig det... Ikke skal de ha noe som helst av bakterier, de kan jo bli syke.... Huff... Lurer på hvordan vi har blitt mennesker jeg... Fantes ikke støt sand i bhg jeg gikk i, klarta i trær spiste sand og det som var... Det har blitt menneske av meg og....

Skrevet

Herregud, bruk av vippestol med vibrering kan gjøre barna lamme, he he noe av det mest tragiske jeg har hørt!!!

Har aldri hørt om den konklusjonen før, stoler ikke akkurat på at "noen kjenner en som kjenner en som sa at...."

Skrevet

Jeg forteller hva JEG velger å gjøre for mitt barn. Hvis det er noe av det mest tragiske du har hørt kan du ikke ha hørt mye... Som sagt går nok alt bra med de aller fleste men når en jeg kjenner og stoler på har fortalt meg om en risiko så velger jeg å la vær å utsette mitt barn for den risikoen. Det er ikke akkurat snakk om en stor anstrengelse eller omriving i hverdagen å bare la vær å skru på vibreringen i en vippestol...

Skrevet

Opplys en uvitende: Hvorfor finnes det vippestoler med vibrering, hva er vitsen med det?

Skrevet

Vibreringen distraherer barnet så det roer seg hvis det er urolig...

Skrevet

Vibreringen var gull verdt for gutten vår da han hadde kolikk. Ingenting annet hjalp, men satte vi på vibreringen i stolen roet han seg. Så for hans del er jeg veldig glad for at vi hadde en sånn stol!

Skrevet

Folk må tro, mene og gjøre som det passer dem - fortsatt ingen som nekter noen å bruke vippestol (kanskje bortsett fra den dagen de evt. trekkes tilbake).

Selv har jeg ingenting imot å følge med på og ta hensyn til nyere forskning som berører barnet mitt. Det er en grunn til at det forskes, noen kan ha sett sammenhenger og fått mistanke.

Hadde det ikke vært for forskning, ville barn fortsatt sovet i mageleie - hvem ønsker å ta den risken i dag, f.eks?

Når det gjelder vibrering: Bestefaren min fikk sterke nerveskapder i hendene av å ha jobbet med trykkluftsbor litt for lenge. En litt annen målestokk, men jeg er ikke blind for at for mye vibrering kan påvirke små ømfindtlige nervetråder.

At vippestoler er harmløse fordi produsentene lager dem, er jo et uholdbart argument. De tenker først profitt, men må stadig trekke tilbake leker som er risikable for barna. Av og til oppdages det dessverre ikke før noen har hatt en ulykke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...